ממסקנות הצוות: עיצומי עובדי חברת החשמל בזמן חירום, בהובלת ארגון העובדים היציג, היא חציית קו אדום וניצול כוח לרעה; על חברת החשמל להקדים את היערכותה למזג אוויר קיצוני בעונות מעבר; על החברה לשפר את הקשר עם הרשויות המקומיות בעת חירום
צוות הבדיקה על ההתנהלות בחברת החשמל בסופה: "חציית קו אדום וניצול כוח לרעה"
ממסקנות הצוות: עיצומי עובדי חברת החשמל בזמן חירום, בהובלת ארגון העובדים היציג, היא חציית קו אדום וניצול כוח לרעה; על חברת החשמל להקדים את היערכותה למזג אוויר קיצוני בעונות מעבר; על החברה לשפר את הקשר עם הרשויות המקומיות בעת חירום
בתמונה הראשית: עבודות ברשת החשמל בסופה של 2013. צילום: דוברות חברת החשמל
צוות הבדיקה, בראשות מנכ"ל משרד האנרגיה, שאול מרידור, בנושא היערכותה והתנהלותה של חברת החשמל בסופת הגשמים שפקדה את הארץ באוקטובר 2015, הגיש את המלצותיו לשר האנרגיה, ד"ר יובל שטייניץ. הצוות בחן את אירועי ההיערכות לחירום ולחורף, כולל היערכות למזג אוויר קיצוני בעונות מעבר, טיפול בגיזום ובכריתה הנדרשים להגנה על רשת החשמל ותחזוקת הרשת, וכן את ניהול האירוע והטיפול בתקלות בזמן אמת, כולל את ניהול העובדים והטיפול בתקלות, הקשר עם צרכני חברת החשמל והתנהלות עובדי החברה בזמן חירום.
מבחינת היערכות לאירועי מזג אוויר קיצוני, ממליץ הצוות להיערך למזג אוויר קיצוני גם בעונות המעבר ולהקדים את ההערכות לחורף, כולל הקדמת גיזום העצים והקדמת לוחות הזמנים לתרגילי החורף. כמו כן מציין הצוות כי על חברת חשמל, בשיתוף הרשויות המקומיות ופקיד היערות להכין נוהל ברור לכריתת עצים ולהגדיר "עצים אדומים" המסכנים את רשת החשמל אותם יש לכרות באופן מיידי. בנושא רשתות ההולכה והחלוקה הצוות מציין כי הירידה בהשקעות ברשת מסכנת את אמינות אספקת החשמל. הצוות סבור כי חברת החשמל כספק שירות חיוני צריכה לבצע השקעות נאותות ברשת וכי על המדינה להבטיח כיסוי נאות להשקעות בתחזוקת הרשת במסגרת תעריף החשמל. בנוסף, המשרדים תיבחן גם את הכדאיות הכלכלית להטמנת רשת החלוקה.
מבחינת ניהול אירועי הפסקות החשמל עולה חשש כי נתונים סדורים על ניוד צוותי העבודה מאזור לאזור אינם נגישים דיים, אף להנהלת חברת החשמל, גם לצורך תחקור האירוע והפקת לקחים ביחס לניהול אירועי חירום. הצוות ממליץ לערוך תיעוד של תמונת המצב בעת חירום על מנת שתאפשר לנהל את הצוותים בשטח, תיעוד של ניהול אירועי חירום וחירום בשגרה ולהגדיר צוותים ייעודיים לטיפול מידי במפגעים דחופים.
מבחינת הקשר עם הרשויות המקומיות ועם הצרכנים הצוות התרשם שלא הייתה תקשורת מספקת וממליץ להפעיל מוקד חכם שיאפשר מענה לצרכנים שאזורים שנפגעו וכן לאמץ קודים מתאימים למתן תחזיות לסיום טיפול בתקלות, שימנעו בלבול בקרב הצרכנים, בעיקר כשמדובר באירועים שמתרחשים באי ודאות.
בהמלצותיו מציין הצוות כי הוא רואה בעיצומי עובדי חברת החשמל בזמן חירום, בהובלת ארגון העובדים היציג, חציית קו אדום וניצול כוח לרעה, שהוביל לפגיעה בצרכני החברה בזמן רגיש. עיצומי העובדים גרמו לשבירת האמון בין חברת החשמל לבין צרכנייה והעיבו על הטיפול באירוע כולו. ראוי לציין כי ועד העובדים זומן להעיד בפני הוועדה, אך בחר, מסיבותיו שלו, שלא להופיע בפני הוועדה.
מנכ"ל משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים, שאול מרידור: "הדיווחים על האירועים ביום הסערה הובילו להחלטה על הקמת צוות בדיקה בו ייקחו חלק כל הגורמים הרלוונטיים. המסקנות אליהן הגענו ברורות ומוצגות בדוח זה. אני מצפה מחברת החשמל ללמוד את הדוח ולהסיק ממנו את המסקנות הדרושות כדי לצמצם את הפגיעה הנרחבת במשקי הבית והתעשייה במצבים חריגים כאלו בעתיד. יש לציין כי במהלך העבודה כבר הנחנו את חברת החשמל והגורמים הרלוונטיים, להתחיל וליישם את הממצאים העיקריים שעלו בבדיקה".
יש להדגיש כי במהלך עבודת הצוות ובהנחייתו חלה התקדמות משמעותית בנושאים שנבדקו. בין היתר בטיפול בגיזום עצים וכריתתם נכרתו אלפי "עצים אדומים" שהיוו איום ממשי על רשת החשמל, הורחבה הפעילות המקצועית של חברת החשמל בנושא על מנת לקדם נהלי גיזום וכריתה מהירים ויעילים, ואף חוזק הקשר עם הרשויות המקומיות בנושא זה כדי לאפשר גיזום במקומות בהם הוגבל עד כה. בנוסף נוצר קשר שוטף ויזום עם הרשויות המקומיות כחלק מההכנה לאירועי מזג אוויר סוערים וכבר יושם בשטח על ידי החברה במהלך החורף.
צוות הבדיקה, בראשותו של מנכ"ל משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים שאול מרידור, כלל את מנהל מינהל החשמל דאז במשרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים, ד"ר יהודה ניב, סמנכ"לית רשות החשמל, ד"ר תניב רופא, סגן הממונה על התקציבים במשרד האוצר, מר אודי אדירי, סגנית מנהל רשות החברות במשרד האוצר, גב' יודפת אפק. גב' נעה ליטמנוביץ, יועצת בכירה למנכ"ל משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים, ריכזה את הצוות. הצוות מונה בעקבות הפסקות החשמל הנרחבות והממושכות, שנגרמו בסופה החזקה שהתרחשה באוקטובר 2015, הוא קיים תשע פגישות עם כלל הגורמים המעורבים בהיערכות והתנהלות משק החשמל בשעת חירום ביניהם נציגי השירות המטאורולוגי, הנהלת חברת החשמל, נציגי הרשויות המקומיות, גורמי החירום, ונציגי התעשיינים.
תגובת חברת החשמל: "חברת החשמל מברכת על מסקנות ועדת הבדיקה של אירוע מזג האוויר היוצא דופן בקיצוניותו. חברת החשמל ביצעה ביוזמתה וללא קשר לוועדה, הליך בדיקה והפקת לקחים יסודי ומעמיק, אשר לקחיו הופנמו ויושמו כבר באירועי מזג האוויר שבאו בעקבות אותו אירוע. עם זאת חברת החשמל תלמד את מסקנות ועדת הבדיקה ותפעל בהתאם להמלצותיה. המטרה שלנו היא לייצר ולספק חשמל אמין ללקוחות שלנו. ואנחנו מברכים על כל מה שיסייע לנו בכך".