גבי בן – הרוש, יו"ר מועצת המובילים הוזמן למכון התקנים בכדי להרצות לתלמידי קורס שעוסק בפסולת לבנייה, בנושא שינוע הפסולת. סיכום הרצאה
שינוע פסולת – מה מותר ואסור לעשות?
גבי בן – הרוש, יו"ר מועצת המובילים הוזמן למכון התקנים בכדי להרצות לתלמידי קורס שעוסק בפסולת לבנייה, בנושא שינוע הפסולת. סיכום הרצאה
בן – הרוש פתח את הרצאתו בפנייה לנציגי מכון התקנים: "הזמנתם אותי בפעם השנייה, ולהפתעתי בתכנית הקורס הכוללת 14 מפגשים ישנה התייחסות לטיפול בפסולת, הריסה, הטמנה, ואילו הדבר החשוב ביותר שהוא שינוע הפסולת, כלל לא מופיע בתכנית הלימודים שלכם, בפרט שקיים חוק שירותי הובלה כבר משנת 1997. נאמר לי במפגש הראשון שמכינים הצעת חוק בנושא המכרזים , אין צורך לחכות לחוק זה, כי יש כבר את חוק שירותי הובלה ועל פיו, המכרז צריך להיות מחולק לשני חלקים: חלק אחד עבור בעל המטמנה שמקבל את הפסולת ולא מתעסק בשינוע והחלק השני עבור השינוע ופה צריך לעמוד בתנאים של רישיון מוביל לנהג, לחברה ולרכב."
נציגי הרשויות שנכחו בקורס, התפלאו לשמוע שהאחריות על המטען, היא על מזמין ההובלה, שהוא למעשה הקבלן או הרשות. בנוסף, הם למדו בהרצאה שלחוקים החדשים של אוויר נקי, יש השלכות על חברות שמטפלות בפינוי פסולת. מי שמטפל באכיפה בנושא זה היא המשטרה הירוקה מטעם המשרד להגנת הסביבה. כאשר הפקחים שלה תופסים משאיות שעוברות על החוק, הם מזמנות לשימוע גם את הנהג, קצין הבטיחות וגם את מנהל החברה.
נקודות חשובות שעלו בהרצאה:
מתוקף חוק אוויר נקי, המשרד להגנת הסביבה הוציא שורת הוראות לבעלי ציי רכב כבד, שמטרתן הפחתת זיהום האוויר מתחבורה בישראל. בשלב הראשון, ההוראות יחולו על כ – 14 חברות הובלה, המחזיקות לפחות 100 כלי רכב. החל מה – 1.6.16 תחל האכיפה של חוק זה. המטרה היא שעד שנת 2020 בציי רכב אלו לפחות 3% מהצי יעשה שימוש בהנעה שאיננה מזהמת. עמידה בהוראות תתאפשר בין היתר על ידי התקנת מסננים, הוצאת כלי רכב ישנים ומזהמים מכלל שימוש, הצטיידות בכלי רכב חדשים ושימוש בטכנולוגיות הנעה חלופיות. חברות שלא יעמדו בהוראות, עלולות לעמוד בפני קנס בגובה של עד 850,000 שקלים ואף אכיפה פלילית. לסיכום, במידה ואתם עובדים עם חברת הובלה כספק חיצוני, שימו לב שהחברה עומדת בתנאים אלה.
כבר בשנת 2009 הגבילו בירושלים את תנועת המשאיות, וחל איסור מוחלט על תנועת משאיות שמשקלם מעל 12 טונות, בימי ראשון עד חמישי בין השעות 06:00 ל-10:00 בבוקר, בכביש מס' 1 – מצומת שער הגיא ועד מחלף שורש, בכביש מס' 375 – מהצומת עם כביש מס' 38 ועד צור הדסה ובכביש מס' 3 – ממחלף לטרון ועד מודיעין. תנועת המשאיות לירושלים הוסטה לכביש מס' 443, ודרכו יכולות המשאיות להיכנס לירושלים ממבואותיה הצפוניים. כמו כן, חניון לחניית משאיות נמצא באתר יד לשריון בלטרון.
בימים אלה, הוגבלה תנועת המשאיות גם בחיפה, הגבילו את תנועת המשאיות ברחובות מסוימים ובשעות מסוימות, למטרת צמצום זיהום אוויר. יש ליידע את הנהגים שלכם בתקנות החדשות בכדי שלא תקבלו קנסות מיותרים. בשלב הנוכחי, תוגבל כניסת משאיות מעל 12 טון לעיר התחתית בשעות העומס 06:30 -09:30, 15:00 – 18:00.
מועצת המובילים פנתה לשר להגנת הסביבה בבקשה להחריג מההוראות החדשות הללו את המשאיות הפועלות בטכנולוגיות החדישות של יורו 5 ויורו 6, כי משאיות אלה אינן מזהמות, השר הבטיח לטפל בזה.
כמו כן, רכבי יורו 3 ויורו 4, יידרשו להתקין מסננים. עלות כל מסנן הינה כ – 4,000 יורו. בדיון שהתקיים עם השר להגנת הסביבה, סוכם שהמשרד שישתתף ב – 50% בעלות המסננים. הפיילוט יתחיל בחיפה בעלות של 11 מיליון שקלים.
בנוסף, העלה בן – הרוש בפני השר להגנת הסביבה את נושא גריטת רכב כבד ישן, כבר בוועדת סגיס בשנת 2002, הומלץ לגרוט רכב כבד שנמצא על הכביש על 12 שנה, השר הבטיח לבדוק את הנושא.
לגבי חוק השלכת פסולת, למשרד להגנת הסביבה מותר לשלוח הודעת קנס לחברה עד שנתיים לאחר ביצוע העברה מבחינת התיישנות, רמסות של פסולת שמתהפכות הן תופעה נפוצה עקב לימוד הנהיגה ברכב מסוג אחר וכמובן ללא שום הכשרה מעשית של הנהג.
בן – הרוש: "כאשר אתם מובילים פסולת, הקפידו על ארבעה דברים חשובים:
-לא להוביל מטען בתפזורת ללא כיסוי מתאים בכדי שהמטען לא יתפזר ויזהם.
-שהפסולת לא תועמס מעל דפנות המשאית, בכדי שלא תתפזר.
-לא להוביל משאית בעומס יתר (קיימת אחריות שילוחית על מזמין ההובלה).
-הקפדה על רכב שעומדי בתקני איכות הסביבה.
באי הקפדה על דברים אלו, אתם חשופים מכל הכיוונים – למשטרת התנועה, למשטרה הירוקה ולנאמני הניקיון שפועלים עבור המשרד להגנת הסביבה".
בן – הרוש סיכם באומרו: "מדובר בנושאים חשובים מהמדרגה הראשונה עבורכם: איכות הסביבה, חוק אוויר נקי, הובלת הפסולת, כיצד מובילים אותה, הקפדה על עומס יתר וכדומה, יש אחריות עליכם ואני מקווה שבתכנית הלימודים הבאה הנושא יתפוס מקום מרכזי לתכנית הלימוד, במיוחד לאור החוקים החדשים."
מארגני הקורס ומשתתפיו במכון התקנים העידו כי הקורס תרם רבות להרחבת הידע שלהם ומארגני הקורס נענו בחיוב להצעה להוסיף את הנושא לתכנית הלימודים.