כך אמר המהנדס הראשי של שפיר בדיון שקיימה הוועדה לנוכח הדיווחים על ליקויים בפרויקט ולאחר סיור שקיימה הוועדה במקום בשבוע שעבר; היו"ר כבל: הוועדה דורשת בדיקה בלתי תלויה של כל המנהרות המקשרות
"למעלה מ-50% מהמנהרות המקשרות בתוואי הרכבת המהירה לבירה סדוקות"
כך אמר המהנדס הראשי של שפיר בדיון שקיימה הוועדה לנוכח הדיווחים על ליקויים בפרויקט ולאחר סיור שקיימה הוועדה במקום בשבוע שעבר; היו"ר כבל: הוועדה דורשת בדיקה בלתי תלויה של כל המנהרות המקשרות
ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, קיימה דיון מיוחד לנוכח הדיווחים על ליקויים בהקמת המנהרות בקו הרכבת המהיר ירושלים-תל אביב, לאחר שסיירה במנהרות בשבוע שעבר. הדיון התקיים ביוזמת היו"ר ח"כ איתן כבל, ולבקשת ח"כ עליזה לביא וח"כ ישראל אייכלר, לאחר שביום חמישי האחרון סיירה הוועדה בקו ועמדה על הנעשה בשטח. היו"ר כבל ציין כי הסיור היה מאלף, אך יחד עם זאת אמר כי הוועדה לא באה להכריע במחלוקת בין הרכבת לשפיר אלא תובעת בדיקה חיצונית בלתי תלויה ולא רק של המנהרה שרצפתה התבקעה. "נדרוש לדעת שמדובר בכשל נקודתי ולוודא שכל המנהרות האחרות תקינות", הבהיר.
ח"כ עליזה לביא סיפרה כי נחשפה לנושא בעיתונות והתייעצה עם בתה שהי מהנדסת תחבורה. "הבנתי שזה כשל מתמשך שהרכבת ידעה עליו כבר לפני 4 שנים", אמרה. היא הוסיפה כי "הרכבת התעלמה מחוות דעת והחליטה, כמו שבתי הסבירה לי, לחסוך בבטון ובמקום דיפון של מטר החליטה על דיפון של 20 ס"מ, חרף ההתראות שזה לא יחזיק בלחצי המים". היא אף ביקשה לדעת "מה ההשלכות של האירוע, או הפשלה או החיסכון הזה במנהרות שצריכות לשרוד 120 שנה וקורסות כבר עכשיו". ח"כ אייכלר הוסיף ושאל איך אפשר להבטיח שלא יהיה לחץ מים מכיוון תקרת המנהרות שעלולה להביא לקריסת התקרה. ח"כ עיסאווי פריג' אמר כי "בסיור ראינו מנהרה אחת מתוך 46 מנהרות מקשרות, ויש 11 מנהרות עם סדרים שעומדות בפני אותה בעיה". הוא שאל את מנכ"ל הרכבת על עלות התיקון ואמר כי אם מדובר רק במיליון שקל מדוע חולטו ערבויות של 30 מיליון שקל והאם יש בכירים ברכבת שמאיימים על החברה המבצעת ש"הם יראו למה מה זה במכרזים הבאים".
מנכ"ל הרכבת, בועז צפריר, אמר כי מי שקובע את התכנון זה המזמין והמזמין זו הרכבת, ואם יש כשלים המתכנן חייב לפתור אותם. הוא הוסיף כי, כמו שציין בסיור, עלות התיקון תהייה עד מיליון שקל. באשר לחילוט הערבויות אמר כי אין שום קשר בין זה לבין התיקון. "החילוט נובע מכך שהחברה המבצעת איחרה במשך שנה תמימה ממועד המסירה", אמר. היו"ר כבל העיר לצפריר על העיתוי של ההודעה על החילוט, בבוקר הסיור של הוועדה, והקשר שנעשה בין החילוט לסיור. צפריר הוסיף כי לאירוע לא תהייה שום השפעה על לוח הזמנים. באשר לדברי ח"כ פריג' אמר צפריר כי "ברכבת פועלים לקבל את מלא התמורה למזמין הממשלתי. יש לנו מחלוקת עם הקבלן הזה ונמצה אותה בשלושה פרויקטים עד הסוף". ראש מינהלת הקו המהיר לירושלים ברכבת, דרור סופרו, אמר כי הסדקים שהתגלו ב-11 המנהרות המקשרות במעקב והוסיף: "אנחנו לא חושבים שהתופעה כמו במנהרה 24 תתרחש שוב".
המהנדס הראשי של חברת שפיר, אבי פנטורין, אמר כי החברה התריעה מיד עם קבלת התוכניות. "ראיתם את הכוחנות של הרכבת, שמחלטת ערבות עוד לפני הבירור, וכך היה גם תוך כדי הביצוע. ביצענו את התוכניות למרות שחברה חיצונית סברה שהן לא טובות. המשכנו לבצע את זה בהנחיה חד משמעית של הרכבת ולצערנו בסופו של דבר קרו כשלים במנהרות. מספר הכשלים במנהרות הוא יותר גדול, למעלה מ-50% מהמנהרות המקשרות סדוקות. לדעתנו הסדקים קונסטרוקטיבים, כאלה שמהווים כשל. למעלה מ-20% מהמנהרות המקשרות נוזלות. מנהרה מס 24 למעשה קרסה ובאחוז גדול מהקירות, לפי סקר שביצענו, יש עיוותים (דיפורמציות – תזוזות של המבנה)", אמר. ח"כ לביא שבה ושאלה האם יהיה איחור בהפעלה, ופנטורין השיב כי שפיר לא מעורבת בלוז, אך ציין כי להערכתו התיקון יעלה עשרות מיליונים.
מנהל אגף בכיר רכבות במשרד התחבורה, משה אמסלם, אמר כי היום מגיע מומחה מהולנד לבצע בדיקה בלתי תלויה. הוא הוסיף כי כל המנהרות ייבדקו, ואמר כי השר הנחה אותו לבצע את הבדיקה תוך 60 יום והוא מעריך שיעמוד בלוח הזמנים.
היו"ר כבל התייחס לדברי פנטורין ואמר כי מדובר בדברים חמורים מאוד, עם זאת הוא ציין כי אין ביכולתה של הוועדה לבצע חקירה ולכן צריך להיזהר. "אנחנו רוצים תשובות ברורות גם לגבי 11 המנהרות בהן התגלו סדקים וכן דורשים שתתבצע בדיקה בכל המנהרות המקשרות בפרויקט. מיד לאחר שהדוח יונח בפני השק נזמן ישיבה נוספת למעקב ונתבע תשובות ברורות לשאלות שעלו בסיור ובדיון היום", סיכם.
מה הפלא שבמדינה שהמרפסות קורסות גם המנהרות קורסות
שימו לב שהתיכנון היה מטר והביצוע 20 ס"מ.
אני לא נוסע יותר ברכבת, לא לירושלים ולא לשום מקום אחר.
קו הרכבת לירושלים כנראה יתחיל לפעול בעוד 10 שנים בגלל הסדקים במנהרות והרכבת הקלה בת"א תתחיל לפעול כנראה ב-2050 והכל בגלל שר התחבורה ישראל כץ והניהול הכושל של משרדו
אולי תנסו להתחיל שת"פ עם חופרי החמס. גםשם יש תקלות אבל יותר הצלחות. תנסו.
תקראו לזה מחקר ופתוח תקראו לזה איך שבא לכם.
העיקר לכו תדברו. דיבור הוא ההתחלה של דברים טובים.
רוני תל צור