על פי דו"ח רשות החשמל לשנת 2015, עד סוף העשור נגיע ליעד של 10% אנרגיה מתחדשת ו-40% ממשק החשמל יהיה ייצור חשמל פרטי. הרשות: למרות שהמשך שילוב יצרנים פרטיים מחייב שינוי מבני ראוי במשק החשמל הכולל מכירת תחנות חברת החשמל ויצירת תחרות באספקת חשמל לרווחת הצרכנים
רשות החשמל: קושי ניכר במימוש אנרגיית רוח בישראל
על פי דו"ח רשות החשמל לשנת 2015, עד סוף העשור נגיע ליעד של 10% אנרגיה מתחדשת ו-40% ממשק החשמל יהיה ייצור חשמל פרטי. הרשות: למרות שהמשך שילוב יצרנים פרטיים מחייב שינוי מבני ראוי במשק החשמל הכולל מכירת תחנות חברת החשמל ויצירת תחרות באספקת חשמל לרווחת הצרכנים
רשות החשמל, בראשות עו"ד אורית פרקש-הכהן, מפרסמת היום לראשונה לציבור דו"ח הערכת המצב לשנת 2015 מתוך מטרה לשקף לציבור ולשחקנים השונים במשק את המגמות המתפתחות במשק האנרגיה בישראל.
המדובר בדוח ראשון מסוגו שערוך באופן המנתח את מגמות משק החשמל על רכיביו השונים ותחזית לעתיד. בשנים האחרונות מתרחשות במשק החשמל מתרחשות שלוש מהפכות: כניסה נרחבת וראשונית של יצרנים פרטיים, שילוב יצור חשמל נקי באנרגיות מתחדשות וכן מעבר נרחב לשימוש בגז טבעי. הרשות לחשמל מיישמת את החלטות הממשלה בתחומים אלו באמצעות הענקת רישיונות, קביעת אמות מידה וקביעת ההסדרים הכלכליים הנדרשים, לקידום המשק, ולרווחת הצרכן.
מדו"ח הערכת המצב המצורף בזה עולות מספר ממצאים עיקריים:
עד סוף העשור, קרוב ל-40% מההספק המותקן במשק החשמל, יהיה באמצעות ייצור חשמל פרטי כאשר, כושר הייצור של חברת החשמל יישאר ללא שינוי, (למעט גריטה). הרשות: "המשך שילוב יצרנים פרטיים מחייב שינוי מבני ראוי במשק החשמל הכולל מכירת תחנות חח"י ויצירת מקטע ייצור תחרותי ראוי כמקובל בעולם".
האנרגיות המתחדשות מהוות כיום כ-2% מייצור האנרגיה בישראל ולהערכת הרשות עד סוף העשור יהווה ייצור האנרגיה המתחדשות 9% מהאנרגיה בישראל לפחות. השגה מלאה של היעד הממשלתי מותנה במימוש יעדי ההתייעלות האנרגטית על ידי משרדי הממשלה.
קושי ניכר במימוש אנרגיית הרוח והביוגז בישראל
תעריפי האנרגיות המתחדשות הופחתו על ידי הרשות בהדרגה משנת 2008 בהתאם לחובת הרשות לאור ירידת המחירים בעולם. ירידה זו חסכה לציבור 13.9 מיליארד ש"ח בתעריף החשמל בעתיד בערך מהוון להיום. במבט קדימה, הרשות סבורה כי לקביעת התעריף באמצעות מנגנונים תחרותיים, יש עדיפות על פני המשך קביעת תעריפים ליזמות זו על בסיס עלויות נורמטיביות.
קצב עליית הביקוש לחשמל בפועל הואט בשנים האחרונות, כתוצאה מכך, הרזרבה במשק גבוהה בעת הזו והמשך כניסת התחנות הפרטיות צפויים הגדיל עוד את הרזרבה במשק החשמל.
נתח הגז הטבעי בסל הדלקים של ישראל, גדל באופן ניכר בשנים האחרונות, והוא עומד בשנת 2015 על כ- 60% מיצור האנרגיה במשק. המעבר לשימוש נרחב בגז טבעי, הוזיל באופן ניכר את עלויות הייצור, הפחית בכ-13% את פליטת הפחמן הדו-חמצני, ובכ-16%-19% את פליטת התחמוצות. לצד היתרונות הבולטים של המעבר לשימוש בגז, נותרו מספר אתגרים המחייבים פתרון, בכלל זה יתירות צינור הולכת הגז, תנאי הסכמי הגז, עלות הגז והתחייבות הכמות בהסכמים Take or Pay)). פתרון ממשלתי כולל לסוגיות אלה נדרש על מנת למנוע השתת עלויות עודפות על הציבור ועל מנת לאפשר יצירת תנאים לתחרות במשק החשמל.
תעריף החשמל הופחת ב-1.2.2015 ב-10%. לירידה זו תרם בעיקר תשלום החוב בגין משבר הגז שהתרחש בין פברואר 2011 לבין אפריל 2013 (בגין האביב הערבי ומחסור באספקת גז מצרי לישראל), והפק השימוש בסולר בשנת 2014. ירידה זו התקזזה מעט עם עלייה בתעריף בגין כניסת אנריגות מתחדשות ובשל התייקרות הסכמי הגז. בספטמבר 2015 הופחת התעריף בכ-7% נוספים כתוצאה מירידת מחירי הפחם בעולם.
הרשות השלימה עבודה מורכבת לקביעת תעריפים מערכתיים למשק החשמל לצורך מניעת סבסוד בין סוגי הצרכנים, בעידן של תחרות. תעריפים אלו מנעו סבסוד צולב בין צרכני יצרני חשמל פרטי לבין צרכני חברת החשמל ותרמו להוזלת תעריף החשמל לכלל הצרכנים – סך של 450 מליון שקלים שהושב לצרכני חברת החשמל כבר בשנה זו (2015).
באמינות האספקה ברשת הולכת החשמל, חל שיפור בעשור האחרון, אולם בשנת 2014 ניכרת שוב עלייה בדקות אי-אספקה. באמינות רשת החלוקה ניכר הבדל בין אזורים שונים בישראל: אמינות האספקה במחוז דן גבוהה באופן מובהק יותר מאשר אמינות האספקה בפריפריה. רק חלק מן הפער מוסבר על ידי נזקי סופות החורף.
השקעות חברת החשמל הן ברשת החשמל הן במקטע הייצור פחתו בשנים האחרונות. למרות זאת, מספר העובדים בחברת החשמל לא קטן וההתחייבויות הפנסיוניות של החברה גדלו. כתוצאה מזאת, לאורך השנים האחרונות, גדלות ההתחייבויות ארוכות הטווח של חברת החשמל במקום להתייעל. במבט קדימה, הרשות תידרש לבחון את שיטת קביעת התעריף לחברת החשמל באופן שיאזן בין הצורך הקריטי של החברה להתייעלות לבין עלות תעריף ראויה. על החברה להתייעל באופן משמעותי על מנת להיערך לאתגרי העתיד, ולשפר את השקיפות בחברה.
התשואות חסרות הסיכון בישראל (ובעולם), נמצאות בשפל היסטורי, ומרווחי האשראי בעת האחרונה, נמוכים גם הם. מכאן שעלות המימון לפרויקטי החשמל עתירי ההון, נמוכה יחסית ותומכת בהשקעה במשק החשמל בעת הזאת. עם זאת, חברת החשמל מגדילה את נתח החוב המגויס מחוץ לישראל כתוצאה ממגבלות ללווה בודד, ומגמה זו מייקרת את התעריף.
יו"ר רשות החשמל, אורית פרקש הכהן מסרה כי "הדו"ח משקף עשייה גדולה של מליאת הרשות לחשמל וצוות עובדי הרשות בשנתיים החולפות, שנתיים מלאות אתגרים ושינויים היסטוריים במשק האנרגיה הישראלי. בתקופה זו החל לראשונה לזרום ברשת החשמל בישראל חשמל פרטי קונבנציונלי בשיעורים ניכרים; נמשך הגידול בייצור חשמל פרטי מאנרגיות מתחדשות וכן התבסס השימוש הנרחב בגז טבעי. המדובר בפרויקטים שונים אותם ליוותה הרשות, תולדה של סגירות פיננסיות על ידי גורמי מימון פרטיים ומוסדיים, בהיקף כלכלי של כחמישה מיליארד דולר עד כה. הרשות פעלה בתקופה זו לקידום המשק לפי יעדי הממשלה, תוך איזון לא פשוט בין אינטרסי השחקנים השונים ושמירה על האינטרס הציבורי במשק משתנה".