מכללת אפקה להנדסה תציג בכנס מנהלת תחליפי הנפט במשרד ראש הממשלה שייערך השבוע את פרויקט הגר. מדובר ברכב אישי חשמלי קטן, חכם ותלת גלגלי שלפי מתכנני הפרויקט "יענה גם על הצורך בחיסכון באנרגיה וגם בהתמודדות עם עומסי התנועה בערים ובדרכי הגישה לערים"
מכללת אפקה להנדסה מציגה: רכב תלת גלגלי חשמלי
מכללת אפקה להנדסה תציג בכנס מנהלת תחליפי הנפט במשרד ראש הממשלה שייערך השבוע את פרויקט הגר. מדובר ברכב אישי חשמלי קטן, חכם ותלת גלגלי שלפי מתכנני הפרויקט "יענה גם על הצורך בחיסכון באנרגיה וגם בהתמודדות עם עומסי התנועה בערים ובדרכי הגישה לערים"
בתמונה הראשית: הרכב התלת גלגלי של מכללת אפקה להנדסה. תצלום: מכללת אפקה
במסגרת תחרות בין מוסדות אקדמאיים שנערכת השבוע בכנס מנהלת תחליפי הנפט תציג מכללת אפקה להנדסה רכב אישי חשמלי תלת גלגלי. לצורך הפרויקט חברו במכללת אפקה לחברת Redler בכדי לייצר רכב שיהיה בעל חתימה מינימלית על הכביש ובחניה, אך לצד זאת יציע יכולת נסיעה בטוחה ונוחה בכבישים מהירים. אנשי הפרויקט, הכולל כ-15 סטודנטים לתואר ראשון ו-3 סטודנטים לתואר שני שביצעו את הנדסת המערכת, אנשי סגל במכללה לצד גורמים בתעשייה, עמלו בשנה וחצי על הסבת קטנוע תלת גלגלי כך שיעמוד בכל הדרישות הבטיחותיות והאנרגטיות של רכב חשמלי מן המניין. התחרות תזכה את הפרויקט הנבחר במענק בסך 250 אלף ש"ח לקידום הפרויקט.
"מאחורי ההחלטה לפתח רכב חשמלי שהוא דווקא כלי תלת גלגלי עמדו קודם כל היתרונות שכלים דומים ומוכרים יותר, קטנועים ואופנועים, יכולים להציע" אומר דן הרמן מנהל הפרויקט וראש ההתמחות להנדסת רכב במכללת אפקה. "רכבים דו גלגליים הם בעלי זריזות ותמרון בעומסי התנועה בעיר ומציעים אפשרויות חנייה מגוונות וזולות. בנוסף, גודלם ומשקלם הנמוך מאפשר להם צריכת אנרגיה נמוכה מאוד לעומת כל רכב נוסע אחר. כמו כן, הפשטות היחסית של כלים אלו מאפשרת להם להיות זולים ונגישים יותר לאוכלוסיות רחבות יותר" אומר הרמן.
לצד זאת השותפים בפרויקט ניסו לתת מענה גם למה שנתפס כחסרונות של כלים דו גלגליים. "למרות שלל היתרונות, למרבית הנהגים קטנועים לא מספיק בטיחותיים, הם מחייבים לבוש מיוחד כמו קסדה וכפפות, אין בהם מיזוג אוויר ועוד אפשרויות שמציעה מכונית נוסעים רגילה" אומר הרמן. "הפרויקט שלנו מחבר למעשה את היתרונות של אותם כלים ונותן מענה לחסרונות שלהם. כך נולד רכב תלת גלגלי שמציע זריזות ואפשרויות חנייה של קטנוע אך גם בטיחות, נוחות וקלות שליטה של מכונית נוסעים".
הרכב בעל מבנה בטיחותי וסגור כזה שיאפשר נסיעה בטוחה של נהג ונוסע ללא קסדה או לבוש מגן אחר. נכללים בו גם מערכת שליטה ובקרת היגוי, שיאפשרו ניהוג רגיל בעזרת גלגל הגה וללא צורך במיומנות שליטה בדו גלגלי, מערכת הנעה חשמלית עם פטנט של חברת Redler בעלת ניצול גבוה של אנרגיית המצבר, כך שהחבילה הכוללת מציעה מוצר שמטביע חותם מהותי על נושא איכות הסביבה.
"זכייה בתחרות תאפשר לנו לשתף עוד סטודנטים ועוד שותפים שיהיו חלק בעבודה היצירתית הזו ולהביא אותה לרמה הגבוהה ביותר" אומר הרמן. בשלב הבא יעמול צוות הפיתוח על שדרוג מערכת ההיגוי ושיפור העיצוב החיצוני כך שמבנה הרכב יהיה אירודינמי ויאפשר חיסכון נוסף באנרגיה ויציבות במהירות נסיעה גבוהה, מערכת בקרת אקלים ועוד.