לאחר שבתחילת השבוע הקפיא משרד הכלכלה את הסכם הרכישה עם חברת הרכבות הקנדית בומברדייה עקב בעיות עם הסכם רכש הגומלין של החברה הקנדית, אישר היום המשרד את העסקה: בומברדייה תשקיע בישראל 106 מיליון יורו ותייצר כ-130 מקומות עבודה חדשים
משרד הכלכלה אישר לרכבת את עסקת רכישת 62 הקטרים החשמליים
לאחר שבתחילת השבוע הקפיא משרד הכלכלה את הסכם הרכישה עם חברת הרכבות הקנדית בומברדייה עקב בעיות עם הסכם רכש הגומלין של החברה הקנדית, אישר היום המשרד את העסקה: בומברדייה תשקיע בישראל 106 מיליון יורו ותייצר כ-130 מקומות עבודה חדשים
בתמונה הראשית: הרכבת הקלה בירושלים. צילום: שחר סולר
שר הכלכלה, אריה דרעי: "תכנית המימוש של החברה תכלול הכשרת עובדים והגדלת התעסוקה בפריפריה
לאחר הודעת משרד הכלכלה על הקפאת המכרז לאספקת 62 קטרים חשמליים לרכבת ישראל, הגישה חברת הרכבות הקנדית תכנית חדשה למימוש התחייבויותיה הכספיות במסגרת רכש גומלין. מלבד הגדלת רכש המוצרים תוצרת כחול-לבן, התכנית כוללת התחייבות להכשרה מקצועית ולהעסקת עובדים נוספים.
זיוה איגר, מנהלת היחידה להשקעות זרות במשרד הכלכלה: "אני מברכת את חברת בומברדייה שממשיכה לראות בתעשייה הישראלית שותף אסטרטגי ורואה במחויבותה לרכש גומלין, פוטנציאל למינוף ההשקעות ושיתוף הפעולה העסקי".
בשבוע שעבר הודיע משרד הכלכלה על הקפאת המכרז לרכישת 62 קטרים חשמליים עבור רכבת ישראל, בעקבות אי-שביעות רצון מתכנית המימוש לרכש הגומלין, אותה הגישה החברה הזוכה במכרז – בומברדייה. לאחר ההודעה, נוצר קשר מחודש בין הצדדים והחברה הקנדית הגישה למשרד הכלכלה תכנית מימוש חדשה ומשופרת, הכוללת התחייבות לרכש מוגדל של מוצרים "כחול לבן", הכשרה מקצועית למפעילי קטרים חשמליים ויצירת כ-130 מקומות עבודה חדשים. סך המימושים הצפויים של בומברדייה ב-5 השנים הקרובות יעמדו על 106 מיליון יורו שיוזרמו לתעשייה הישראלית.
היום (רביעי) הודיעה מנהלת היחידה להשקעות זרות ושיתוף-פעולה תעשייתי, זיוה איגר, על אישור תכנית המימוש החדשה, ובכך נתנה את האות לחתימה הרשמית על החוזה בין רכבת ישראל לבומברדייה. "אני שמחה להכריז כי הגענו להבנות מול חברת 'בומברדייה'. תוכנית המימוש כוללת הסכם עם חברת 'פולירית' מקיבוץ זיקים לייצור כיסאות לקרונות ולהכשרתם כספק מוכר של 'בומברדייר' בעולם, מהלך שיוביל להגדלת הייצור והייצוא של החברה. בנוסף, התוכנית כוללת הכשרה של 100 עובדים ל-'דור הבא' של הרכבות, הקמת מרכז שירות לקטרים, והרחבת מתקן ההרכבה של הרכבות החשמליות כך שיעסיק כ-30 עובדים נוספים".
שר הכלכלה, אריה דרעי: "כשר הכלכלה אני עושה שימוש בכל הכלים העומדים לרשותי כדי לקדם את התעשייה הישראלית. כל חברה זרה שמשקיעה בישראל מחויבת בביצוע רכש גומלין בתעשייה המקומית. במשך שנים לצערי לא נעשה שימוש מספק בכלי זה ואנחנו נחזור לנצל אותו בצורה יעילה. ההסכם החדש של משרד הכלכלה מול 'בומברדייה' יגדיל את מספר ההכשרות המקצועיות, ייצר מקומות תעסוקה חדשים בפריפריה וירחיב משמעותית את פוטנציאל הייצוא והייצור של התעשייה הישראלית, ובדגש על חברות מאזור עוטף עזה".
מנכ"ל משרד הכלכלה, מר עמית לנג: "שמנו לעצמנו למטרה להפוך את כלי רכש הגומלין לכלי אפקטיבי ומותאם לקידום יעדי המדיניות של המשרד לטובת חיזוק התעשייה והכלכלה בישראל, וזוהי סנונית ראשונה המשקפת את אופי ההסכמים העתידיים שבכוונתנו לדרוש מהחברות המחויבות".
מנכ"ל בומברדייה ישראל, מר יוסי דסקל: "אנו שמחים על הסיכום שהושג מול משרד הכלכלה, בנוגע לרכש הגומלין המתחייב מהמכרז בו זכינו, לאספקת קטרים חשמליים עבור רכבת ישראל. חברת 'בומברדייה' שמחה להשקיע בישראל ומאמינה בתעשייה הישראלית". המשנה למנכ"ל, מר ערן כהן: "'בומברדייה' רואה בישראל שוק בעל חשיבות ופוטנציאל אדירים ותמשיך להשקיע בתעשייה הישראלית, כפי שעשתה ב-12 שנות פעילותה בארץ". עוד הוסיף כהן: "אנו מודים לגב' איגר על שיתוף הפעולה ועזרתה בפיתוח תעשיית רכבות מקומית".