השר להגנת הסביבה, אבי גבאי, הציג הבוקר את תוכנית הפעולה, שתטפל בזיהום שנגרם ממפעלים גדולים וקטנים, בתי הזיקוק, כלי רכב, כלי שייט ותחנות תדלוק. לראשונה בישראל יוקם "איזור אוויר נקי" בחיפה. בין היתר המשרד מתכנן להסב את התעשייה והתחבורה הכבדה באיזור לגז טבעי
תוכנית פעולה לאומית לטיפול בזיהום באיזור מפרץ חיפה: משאיות הזבל יוסבו לגז טבעי
השר להגנת הסביבה, אבי גבאי, הציג הבוקר את תוכנית הפעולה, שתטפל בזיהום שנגרם ממפעלים גדולים וקטנים, בתי הזיקוק, כלי רכב, כלי שייט ותחנות תדלוק. לראשונה בישראל יוקם "איזור אוויר נקי" בחיפה. בין היתר המשרד מתכנן להסב את התעשייה והתחבורה הכבדה באיזור לגז טבעי
בתמונה הראשית: אבי גבאי, השר להגנת הסביבה. צילום: אדיר פטל, תשתיות
המשרד להגנת הסביבה הציג היום (11/8/2015) להתייחסות ותגובות הציבור, את תכנית הפעולה הלאומית לאזור מפרץ חיפה, הכוללת פעילות אינטרגרטיבית מול כל מקורות זיהום: מפעלים גדולים וקטנים, בתי הזיקוק, כלי רכב, כלי שייט ותחנות תדלוק. לראשונה בישראל יוקם "איזור אוויר נקי" בחיפה, על פי מודל המיושם בהצלחה ב-200 ערים ברחבי העולם. התכנית בשיתוף משרדי התחבורה, האוצר והבריאות, עירית חיפה, איגוד ערים להגנת הסביבה מפרץ חיפה ובהשקעה של 330 מיליון ₪ לחמש שנים. הפעילויות המתוכננות יובילו להפחתת 80% מפליטות מזהמים מתעשיה ו- 50% בזיהום האוויר מכלל פליטות לאוויר במפרץ חיפה.
תחום הגז הטבעי בתחבורה שמקודם על ידי התוכנית של המשרד להגנת הסביבה מטופל בהרחבה באתר תשתיות שאף עורך כנס מקצועי בינלאומי בנושא שיביא את התחום צעד אחד קדימה. להרשמה ולפרטים לחץ כאן
כ-330 מיליון שקלים יושקעו בחמש השנים הקרובות בשיפור איכות האוויר במפרץ חיפה, בהגברת הפיקוח והאכיפה, בצמצום הסיכונים לאוכלוסייה, בניטור מזהמים, בביצוע מחקרים בריאותיים ובהנגשת המידע לציבור. התכנית בשיתוף משרדי התחבורה, האוצר והבריאות, עירית חיפה, איגוד ערים להגנת הסביבה מפרץ חיפה צפויה להביא להפחתה נוספת של 50% בזיהום האוויר במפרץ חיפה וכוללת פעילות אינטרגרטיבית מול כל מקורות זיהום: מפעלים גדולים וקטנים, בתי הזיקוק, כלי רכב, כלי שייט ותחנות תדלוק. לראשונה בישראל יוקם "איזור אוויר נקי" בחיפה, על פי מודל המיושם בהצלחה ב-200 ערים ברחבי העולם.
בתעשייה צפויה הפחתה של כ-80% בפליטות המזהמים העיקריים עד שנת 2018 על ידי מעבר לשימוש בגז טבעי, שימוש בטכנולוגיה המיטבית הזמינה לצמצום הפליטות בכל אחד מהמתקנים והארובות של המפעלים העיקריים,הגברת הפיקוח, הגדלת מספר הסיורים והביקורות, והרחבת בדיקות הפתע בארובות והבדיקות לדליפות לא מוקדיות. המשרד יקצה תוספת של 60% בכוח האדם המוקצה לפיקוח באזור. יורחב מערך ניטור איכות האוויר למזהמים שלא נוטרו או נדגמו עד כה ויוכפלו מספר נקודות הדיגום.
חיפה תהיה העיר הראשונה בישראל עם "איזור אוויר נקי", ובכך תצטרף למאות ערים מובילות באירופה, אשר בתחומן קיימים אזורים נקיים מעשן דיזל (Low Emission Zones), תוגבל כניסת רכבי דיזל מזהמים לאזור שייקבע ויופחתו בכ-40% תעריפי הנסיעה למשאיות במנהרות הכרמל. משאיות האשפה של העירייה יוסבו לגז טבעי וייושם פרויקט החלוץ הראשון של אוטובוסים המונעים בגז טבעי. תסובסד התקנת אמצעי הפחתת זיהום לבעלי רכבים כבדים ובתחנות דלק יותקנו מערכות ייעודיות לצמצום פליטות אדי דלק בעת תדלוק כלי רכב בבנזין. עוד במאבק לצמצום זיהום האוויר בתחבורה יקבעו תקני פליטה לכלי שייט כמקובל בעולם בתחום זה והטלת מגבלות על תכולת הגופרית בדלק ימי ותוקם תשתית לחיבור ספינות למקור חשמל על החוף בעת עגינה בנמל החדש בחיפה באופן שיצמצם את הצורך להפעיל את מנועי הספינות המזהמים בעת עגינה.
בשיתוף משרד הבריאות יבוצעו סקרים ומחקרים לבדיקת הקשר בין זיהום האוויר במפרץ לרמת התחלואה והשפעת הזיהום על הסביבה בהם סקרים אפידמיולוגים, וסקרים להערכת השפעת זיהום האויר, הקרקע והנחלים על המערכות האקולוגיות השונות.
ישום התכנית יביא להפחתת סיכוני חומרים מסוכנים בעת תקריות חירום על ידי יציאה של מפעלים ומתקנים אל מחוץ למפרץ חיפה תוך מתן חלופות מתאימות לתעשייה: פינוי מֵכל האמוניה, קביעת לוחות זמנים לקבלת החלטה לגבי פינוי חוות מֵכלי הדלק מקרית חיים, אלרואי וחוף שמן. יבוצע סקר סיכונים סביבתיים מחומרים מסוכנים שיאמוד את הסיכונים, העלולים להתרחש באחד המפעלים או במהלך שינוע חומרים מסוכנים וכן בתרחישי מלחמה ורעידת אדמה.
השר אבי גבאי: "לתושבי מפרץ חיפה יש זכות בסיסית לנשום אוויר נקי. אנו מתניעים תוכנית עבודה מלווה בתקציבים מתאימים בכדי לממש את זכותם".
שר האוצר משה כחלון: "הזיהום במפרץ חיפה הוא בעיה לאומית וככזו נדרשת לה תכנית לאומית. מטרופלין חיפה הוא מטרופולין ענק שחייב לקבל תמיכה על מנת שיוכל להמשיך ולממש את מלוא הפוטנציאל הטמון בו, הן לצורך הגדלת האוכלוסייה והן לצורך שיפור רמת החיים של התושבים. אנו נחושים להוציא את תכנית החירום לפועל בהקדם ונעמיד לצורך כך את המשאבים והגיבוי הפוליטי הנדרשים".
התוכנית פתוחה להתייחסות והערות הציבור עד ליום 24.8.2015
בדוא"ל: [email protected]
התאחדות התעשיינים: "אנו שמחים כי המשרד להגנת הסביבה בתוכניתו החדשה, מכיר לראשונה בעומס התחבורה הכבד במפרץ חיפה, כאחד ממקורות הזיהום המרכזיים באזור. המפעלים במפרץ, אשר הנם עוגן כלכלי משמעותי לחיפה ולצפון ומקור תעסוקה ללמעלה מ- 10,000 עובדים במישרין ובעקיפין, ימשיכו בשיתוף הפעולה עם המשרד להגנת הסביבה להפחתת רמת הפליטות. אנו מצפים כי המשך תהליך הפחתת הפליטות בתעשייה, ייעשה בשיתוף פעולה ולאחר בחינה מקצועית הן לגבי היכולות הטכנולוגיות והן לגבי הישימות הכלכלית. כבר בשנים האחרונות המפעלים הפחיתו באופן דרמטי את רמת הפליטות בלמעלה מ- 60%, וכיום כל המפעלים עומדים בתקני איכות הסביבה המחמירים ביותר של המדינות המערביות והחוק בישראל. זאת באמצעות השקעה כוללת של המפעלים בלמעלה מ- 3 מיליארד שקלים ברכישה ויישום של טכנולוגיות ירוקות מתקדמות. אנו קוראים לממשלה לפעול על מנת לאפשר המשך פעילות של התעשייה בכפיפה אחת עם מרכזי תעסוקה ושכונות מגורים, כפי שמתקיים בערים בולטות במדינות מפותחות בעולם. כמו כן, על הממשלה לעזור למפעלים להמשיך ולחזק את המגמה הירוקה במפרץ, באמצעות קידום אינטנסיבי של חיבור הגז הטבעי לכלל המפעלים והמוסדות הציבוריים באזור חיפה, ובכך להפחית אף עוד יותר את רמת הפליטות".
תגובת גרינפיס "המפעלים המזהמים גרמו למפגע הזיהום החמור במפרץ, הניבו רווחי עתק על חשבון כולנו ואת התשלום בסך 330 מיליון שקלים מגישה ממשלת ישראל לאזרחים ובהם לתושבי חיפה. גלגול עלויות התכנית למלחמה בזיהום על הציבור הוא בבחינת 'הרצחת וגם ירשת' וראוי היה כי העלות תוטל על המזהמים ובטח לא על הסובלים מזיהום. באשר לתכנית, לצערנו בכל הנוגע למשרד להגנת הסביבה הבעיה אינה הכוונות היפות אלא הביצוע בפועל ולאורך זמן. אנו מקווים כי הפעם החששות יתבדו ונעקוב אחר היישום".
עוד הוסיפו בגרינפיס: "בעוד שבכל העולם עוברים משימוש בנפט ובגז המזהמים לטובת אנרגיות מתחדשות, ישראל רק כובלת את עצמה לשימוש בגז ומסרבת לתכנן לטווח הארוך. חבל שהמשרד להגנת הסביבה לא בחר ללכת שני צעדים קדימה ולחייב לפחות חלק מהמפעלים לעבור לייצור המתבסס ממקור בטוח ונקי, אנרגיית שמש".