ועדת המשנה של ועדת הכלכלה לתחבורה ציבורית, בראשות ח"כ דב חנין, קיימה היום סיור לבחינת פרויקט הרכבת הקלה בגוש דן. הסיור החל בדיון בעיריית תל אביב שעסק בפתרונות תחבורתיים בתקופת העבודות, בשינויים בהסדרי התנועה ובהתמודדות של התושבים ובתי העסק בסמוך לאזורי העבודות
"הפרויקט של הרכבת הקלה הוא לא רק של תשתית – צריך גם לסייע לבעלי העסקים ולתושבים"
ועדת המשנה של ועדת הכלכלה לתחבורה ציבורית, בראשות ח"כ דב חנין, קיימה היום סיור לבחינת פרויקט הרכבת הקלה בגוש דן. הסיור החל בדיון בעיריית תל אביב שעסק בפתרונות תחבורתיים בתקופת העבודות, בשינויים בהסדרי התנועה ובהתמודדות של התושבים ובתי העסק בסמוך לאזורי העבודות
ועדת המשנה לתחבורה בסיור בנתיב הרכבת הקלה. קרדיט צילום: דוברות הכנסת
היו"ר חנין בירך בפתח הדיון על הורדת המע"מ על מחירי התחבורה הציבורית. באשר לעבודות אמר ח"כ חנין כי יש להיערך להקמת חניונים מחוץ לתל אביב בקצב מהיר. הוא הוסיף כי הגברת תדירות הרכבות צריכה להיות מלווה בקישור לאוטובוסים, וציין כי חסרים כ-300 נהגי אוטובוס.
ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, אמר כי בישראל דנים בבעיות רק אחרי שהן קורות, בשיטת נעשה ונשמע, והוסיף כי צריך לברך על תחילת העבודות ועל ההשקעה של המדינה במערכת תחבורה ציבורית. "הבעיה היא שהעבודות ימשכו שנים ועד שיסתיימו הקו האדום יהיה כבר מתחילתו במלוא הקיבולת" אמר. לדבריו, "850 אלף איש נכנסים לעיר מדי יום, ואי אפשר לגרום להם לעזוב את הרכב הפרטי מבלי לייעל את מערכת התחבורה הציבורית, לא רק בתוך תל אביב אלא במטרופולין תל אביב. טיפוח תחבורה ציבורית היה לוקה בחסר בשנים האחרונות, ואני יודע ששר התחבורה והממשלה הולכים לתת על כך דגש, ואם הכנסת תפקח על כך אני מאמין שנלך לעתיד טוב יותר".
ח"כ נורית קורן (הליכוד) קראה להגביר את תדירות השאטלים לאנשים עם מוגבלות, שכרגע עומדת על שאטל אחד בשעה. לדבריה, צריך להגביר את התדירות לשאטל כל חצי שעה. מנכ"ל נת"ע, יהודה בר און, אמר כי "אם נצליח למנוע מ-10,000 כלי רכב להגיע לאזור העבודות וניתן להם חלופה, לכאורה שמרנו על המצב הקיים". הוא הוסיף כי המבחן האמתי יהיה באוקטובר, אחרי החגים.
ח"כ איתן ברושי (המחנה הציוני) אמר כי הוועדה צריכה להתרכז בפיקוח על קצב התקדמות העבודות. "במדינה הזו יש חולשה שיודעים איך מתחילים אבל לא יודעים איך מסיימים, והקשיים יגרמו בשל עיכוב בביצוע", אמר.
ח"כ תמר זנדברג (מרצ) הוסיפה כי היא עדיין חושבת שהמשבר יהיה הזדמנות גדולה לפתח תחבורה ציבורית במטרופולין תל אביב. "מה שמדאיג אותי שבתקשורת עשו בדיקות, גילו שלא היו פקקים והגיעו למסקנה שאפשר להמשיך להשתמש ברכב הפרטי, לכן אני דווקא מודאגת שאין מספיק פקקים", אמרה. סגנית ראש עיריית תל אביב, מיטל להבי, אמרה כי את המשבר צריך לנצל ולקדם לא רק את הקו האדום אלא את כל יתר קווי הרכבת הקלה.
במהלך הסיור הגיעו חברי הכנסת לחניון חנה וסע בתל ברוך, וכן בחנו את תחילת העבודות בשטח בפיר שנמצא בחניון גלי גיל ברמת גן ובאתר העבודות בתחנת אלנבי. מנכ"ל נת"ע בר און התייחס בתגובה לשאלות חברי הכנסת ללוח הזמנים, ואמר כי הוא מתחייב לעמוד בו.
כמו כן קיימה ועדת המשנה ישיבה שהפכה סוערת יחד עם נציגי איגוד לשכות המסחר ובעלי העסקים, בלשכת המסחר תל אביב והמרכז. סגן נשיא איגוד לשכות המסחר, אריה זייף, אמר כי ההשתתפות הרבה של בעלי עסקים בישיבה מעידה כי אנחנו מתמודדים עם בעיה רצינית מאוד. ח"כ חנין אמר כי בגדול עם ישראל בעד רכבת, אך אנחנו נגד זה שהרכבת תדרוס אנשים. "התפקיד שלנו להבטיח שההגנה על בעלי העסקים תהייה מתאימה ונאותה", אמר.
בעלי העסקים רבים הגיעו לפגישה והלינו כי הם לא מקבלים מענה מספיק בעיקר מחברת נת"ע. הם ביקשו לשקול הנחות בארנונה ולפתוח קרן לפיצוי על הנזקים ואבדן ההכנסות. בעלי העסקים סיפרו בהתרגשות על הפגיעה בעסקים שכבר מורגשת, וביקשו תשובות. "בנת"ע הציעו לנו שילוט לעסק, הרסו לנו את המקום ומציעים לנו שילוט. איך נוכל לשלם את הארנונה ומי ידאג לנו לפרנסה לילדים. הציעו לנו הלוואות אבל מי יחזיר את ההלוואות", שאלו. "הקרקע רועדת לנו מתחת לרגליים", אמרו. נציגת מטה המאבק למען העסקים על תוואי העבודות, שיר שגיא, מחתה על כך שלפגישה הגיעו רק ח"כ חנין וח"כ קורן וסגנית ראש עיריית תל אביב. "מתוך 120 מקבלי החלטות אף אחד לא כאן", אמרה.
סמנכ"לית איגוד לשכות המסחר, ישראלה מני, אמרה כי בלוס אנג'לס עושים את אותו הדבר בדיוק והקימו קרן של 10 מיליון דולר השנה לפיצוי לעסקים הקטנים. סגן נשיא האיגוד, אריה זייף, אמר כי הרכבת כבר יצאה מהתחנה ועכשיו צריך לגרום לכך שב-6 השנים הקרובות הנפגעים יוכלו להמשיך לחיות ולהתקיים. "עיריית תל אביב, משרד הכלכלה, משרד האוצר ורשות המסים אלה הגורמים שיכולים לתת לאנשי העסקים לחיות ולעבור את התקופה הקשה ולבנות קרן לסיוע לעסקים. צריך לבחון את הכנסות בעלי העסקים ב-5 השנים האחרונות ולהשלים להם את ההכנסות כמעט לאותה רמה, עד כדי 80-90 אחוז. חלק כמענק וחלק כהלוואות שיוחזרו בעוד 10 שנים, אחרי שהעבודות יסתיימו ותגיע הפריחה.
להבי התייחסה לטענות הקשות של בעלי העסקים ואמרה כי כבעלת עסק קטן בעבר היא יודעת עם איזה קשיים מתמודדים בעלי העסקים. "גם העיריות לא פטורות מלסייע", אמרה להבי שהבטיחה לבחון את הפתרונות שהעלו בעלי העסקים בפגישה. גיל יעקב מארגון 15 דקות אמר כי בעולם כשעושים פרויקטים דומים מוקמת ועדה בראשות ראש הממשלה, וקרא לא לחכות למריבות בין השרים ולהקים ועדו כזו גם בישראל. "כל הצעדים צריכים להיות מופנים ישירות לקודקוד", אמר. ח"כ קורן קראה לנת"ע לתת מענה לבעלי העסקים ואמרה כי "אם כולם טוענים שהם לא מקבלים מענה מנת"ע זה לא רציני".
היו"ר חנין ביקש בסיכום את הסיוע של בעלי העסקים וקרא להם להעביר לוועדת המשנה נתונים ומידע שיאפשר לחברי הכנסת לדרוש סיוע ופתרונות. "צריך טיפול של עזרה ראשונה ומדינת ישראל צריכה להתגייס. זה מתחיל קודם כל משר התחבורה וזרוע הביצוע נת"ע. משרד התחבורה צריך לראות את הפרויקט לא רק כפרויקט תשתית אלא כפרויקט של בני אדם", אמר. הוא הוסיף כי יפנה ליו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ איתן כבל, בבקשה שיפנה לשר הכלכלה להתגייס למתן מענה לעסקים הקטנים. "כמובן שנדרוש גם ממשרד האוצר להוציא את היד מהכיס ולהשקיע", אמר ח"כ חנין.