ח"כ דב חנין אמר את הדברים בדיון ראשון של ועדת המשנה לתחבורה ציבורית בראשותו. עוד אמר חנין: התוכנית האסטרטגית של משרד התחבורה מ-2012 לא מיושמת. מנכ"ל משרד התחבורה: הגענו להבנות עם האוצר באשר לרפורמה משמעותית בתעריפים
"צריך להשקיע 250 מיליארד שקל בתחבורה ציבורית כדי להדביק את הפער"
ח"כ דב חנין אמר את הדברים בדיון ראשון של ועדת המשנה לתחבורה ציבורית בראשותו. עוד אמר חנין: התוכנית האסטרטגית של משרד התחבורה מ-2012 לא מיושמת. מנכ"ל משרד התחבורה: הגענו להבנות עם האוצר באשר לרפורמה משמעותית בתעריפים
ועדת המשנה של ועדת הכלכלה לתחבורה ציבורית, בראשות ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת), קיימה היום ישיבה ראשונה שעסקה במקומה של התחבורה הציבורית בתקציב 2015-2016. ח"כ חנין פתח את הדיון ואמר כי למרות שאנשי משרדי התחבורה והאוצר מסורים לקידום הענף, עדיין אנחנו נמצאים במקום לא טוב ובחברה שעדיין תלויה לחלוטין ברכב הפרטי."התחבורה הציבורית לא נוחה, לא יעילה, לא זולה מספיק, לא מדויקת מספיק ולא אמינה מספיק והיא עדיין המקום של הקהל השבוי", אמר.
הוא אף ציין כי נקודת המוצא היא התוכנית האסטרטגית של משרד התחבורה מסוף 2012, שבה נקבע שכדי להדביק את הפער בין תשתיות התחבורה הציבורית לתשתיות הרכב הפרטי נדרשים 200-250 מיליארד שקל. לקראת גיבוש תקציב המדינה הקרוב אמר ח"כ חנין כי ועדת המשנה מבקשת לדעת האם הפער הזה הולך להיסגר. הוא הוסיף כי לעיתים יש כסף גדול שמייצר תוצאות גדולות, אך צריך למצוא את הכסף הקטן שמייצר תוצאות גדולות.
מנכ"ל משרד התחבורה, עוזי יצחקי, אמר כי מבחינת השר והמשרד התחבורה הציבורית עומדת בראש סדר העדיפויות, גם בדיוני התקציב האחרונים. לדבריו, המשרד פועל לשיפור רמת השירות, ובכלל זה הכנסת קווים נוספים, שיפור ברב קו, שיפור במעבר בין אמצעי תחבורה שונים ועוד. עוד אמר יצחקי כי המשרד נותן דחיפה לעניין התשתית ואף הגיע להבנות עם משרד האוצר באשר לרפורמה משמעותית בתעריפים. "לא יכול להיות שנסיעה מת"א לראשון תעלה כ-15 שקלים ברכבת ורק 6.9 באוטובוס – הפער הזה לא ייתכן", אמר.
ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה) אמר כי למרות השיפורים הציבור סובל יותר ויותר מהתחבורה הציבורית. "שר התחבורה עשה מהפכה בתשתיות ובעלי הרכב הפרטי נהנים, אבל מי שתקועים בתחבורה הציבורית לא זוכים ליהנות מהפירות הללו ובטח שלא תושבי הפריפריה", אמר. לדבריו, רק בירושלים קיים מחסור של 80 נהגי אוטובוס ולא ניתן לתגבר קווים. מנהל אגף תכנון, תפעול ורישוי תחבורה ציבורית במשרד התחבורה, דרור גנון, אמר מנגד כי אין מחסור וכי שהמשרד נותן הנחיה לתגבר קווים הדבר מבוצע.
סגן הממונה על התקציבים באוצר, אודי אדירי, סיפר כי לאחרונה החרימו לו את הרכב כי לא ביצע טיפול בזמן, ובמשך שבוע השתמש בתחבורה הציבורית וחווה את השיפור. הוא הוסיף כי כ-40% מעובדי אגף התקציבים מגיעים לעבודה באוטובוס. "זו מהפכה כתוצאה מקווים חדשים שעולים המון כסף, תעריפים סבירים ושילוט שמציג זמני המתנה". הוא הוסיף כי תקציב הסובסידיה לתחבורה הציבורית עלה מ-1.7 מיליארד שקל ב-2004 לכמעט 5 מיליארד שקל השנה. בעניין התעריפים אישר אדירי כי "אנחנו על סף רפורמה". באשר לרמת השירות אמר גנון כי לאחרונה נבחרו שתי חברות בקרה שהחלו לפעול ודוחותיהן יפורסמו באתר המשרד. ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) העיר כי אם הדבר יתנהל כמו בתקופת חברת ריב"ה אז המצב לא יהיה טוב, והזכיר כי דוחות ריב"ה פורסמו רק לאחר מאבק שניהל ודיון ציבורי שהתקיים על כך בוועדת הכלכלה.
ח"כ חנין שאל האם הרפורמה תכלול גם את מחירי קווי הרכבת, וקרא לסבסד גם קווי רכבת חדשים כדי לעודד שינוי התנהגות. אדירי השיב ואמר כי הרפורמה תטפל בשילוב בין קווי האוטובוס לרכבת ותתרום לאטרקטיביות של הרכבת. באשר לפריפריה אמר אדירי כי צריך הלימה בין מחיר האוטובוס לרכבת. ח"כ מקלב ציין כי מחיר נסיעה באוטובוס בין תל אביב לצפת ל-7 נפשות הלוך ושוב עומד על 700 שקלים.
ח"כ מקלב הוסיף וקרא למשרד התחבורה לקבוע פורום שבו יישמעו ארגוני התחבורה הציבורית באופן קבוע. ח"כ תמר זנדברג (מרצ) הוסיפה כי אמנם יש שינוי כיוון במשרד התחבורה, אבל עוד לא נפל האסימון בדבר אחד והוא ההבנה שתחבורה ציבורית היא תחליפית לתחבורה פרטית ולא משלימה. "אם נמשיך לבנות כבישים ומחלפים וחניונים ונחשוב שליד הרכב ייסע האוטובוס נחטא לקידום אמיתי של תחבורה ציבורית", אמרה.
סמנכ"לית תשתית ופיתוח במשרד התחבורה, קרן טרנר, הציגה בפני הוועדה את התוכניות לקידום התחבורה הציבורית ואמרה כי במטרופולינים לא יהיו יותר תכניות כבישים חדשות שלא מובילות לדיור חדש, אך במקביל במרחב הבין עירוני יש השקעה רבה בכבישים. לפי הנתונים שהציגה טרנר, השנה צפוי המשרד להשקיע כ-10.4 מיליארד שקל בפיתוח, מתוכם כ-5.9 מיליארד שקל בכבישים ועוד כ-4.5 מיליארד שקל בתחבורה ציבורית. בשנה הבאה צפוי תקציב הפיתוח לעמוד על 12.3 מיליארד שקל, מתוכם כ-6.2 מיליארד שקל לכבישים ו-6 מיליארד לתחבורה הציבורית. לדבריה, המשרד רוצה להפוך את התחבורה הציבורית לאלטרנטיבה לרכב הפרטי ולא רק לשפר את המצב לטובת הקהל השבוי.
מנכ"ל ארגון 15 דקות, גיל יעקב, אמר כי כסף קטן שעושה הרבה יכול להיות בחיבור אזורי תעסוקה לתחבורה מהירה. "יש תוכנית שנמצאת כבר שנתיים במגרה ולא רואים איך זה משתלב בתוכניות משרד התחבורה", אמר. יו"ר ארגון נוסעי התחבורה הציבורית, סטלה אבידן, אמרה כי השימוש בתקציבים צריך להיות יעיל יותר. יו"ר ארגון בעלי המוניות, אברהם פריד, קרא לשלב את המוניות בתוך מערכת התחבורה הציבורית. סגנית ראש עיריית תל אביב, מיטל להבי, הצטרפה לדברים ואמרה כי גם המוניות זה כסף קטן שיכול להביא שינוי גדול.
ח"כ חנין סיכם את הדיון ואמר כי ועדת המשנה מבקשת ממשרד התחבורה להציג לה את התוכניות בתקציב 2015-2016 והפער בינן לבין התוכנית האסטרטגית מ-2012 והביע חשש כי התוכנית האסטרטגית לא מיושמת וכי עדיין רוב תקציב הפיתוח מוקצה לכבישים ופחות ממחצית לתחבורה ציבורית. עוד אמר חנין כי הוועדה מבקשת דיווח על חסמים סטטוטוריים לקידום תחבורה ציבורית, דיווח על תמונת המצב של רפורמת המחירים, עמדת משרד התחבורה בנושא מוניות השירות, דיווח על הנעשה במגזר הערבי ואת עמדת המשרד באשר לפיקוח על חברות התחבורה הציבורית.