במטרה להפחית את הזיהום הכבד באיזור חיפה, הצוות הבינמשרדי שעובד על כך הקצה סכום גדול למינהלת תחליפי דלקים במשרד ראש הממשלה, שיוציא מכרזים לרכישת אוטובוסים המונעים בעזרת גז טבעי ולהקמת תחנות תדלוק בגז טבעי
בקרוב: 40 מיליון שקל להעברת התחבורה בחיפה לגז טבעי
במטרה להפחית את הזיהום הכבד באיזור חיפה, הצוות הבינמשרדי שעובד על כך הקצה סכום גדול למינהלת תחליפי דלקים במשרד ראש הממשלה, שיוציא מכרזים לרכישת אוטובוסים המונעים בעזרת גז טבעי ולהקמת תחנות תדלוק בגז טבעי
בתמונה הראשית: האוטובוס הראשון בישראל שמונע בגז טבעי דחוס ויפעל בחיפה. קרדיט: חברת אגד
לאחר שהתועלת הכלכלית העצומה שיכולה לבוא מהסבת התחבורה הישראלית לגז הטבעי לא הספיקה כדי לשכנע את מקבלי ההחלטות בישראל לבצע את ההתאמות הנדרשות, עתה ייתכן שהמהלך ייצא לפועל בגלל תועלת אחרת של הגז הטבעי: הפחתת זיהום האוויר. תוכנית בין משרדית להפחתה של הזיהום בחיפה, הכוללת נציגים מהמשרד להגנת הסביבה, משרד האנריגה ומינהלת תחליפי נפט במשרד ראש הממשלה, תכניס בתוכה גם אלמנט של הכנסת גז טבעי לשימוש במספר אוטובוסים ומשאיות שייבאו לחיפה ועובדים על הדלק הנקי.
לאחר סיום גיבוש המסקנות של הצוות הבינמשרדי, צפויה מינהלת תחליפי הנפט במשרד ראש הממשלה לפרסם שני מכרזים בעלות 40 מיליון שקל לרכישה של כ-20 אוטובוסים שיונעו בגז טבעי דחוס (CNG) ולהקמת רשת תחנות תדלוק שתשרת אותם. כזכור, לפני כחודש החלו קואפרטיב אגד, חברת סופרגז ומכשירי תנועה יבואנית MAN בניסוי ראשון מסוגו בישראל להפעלת אוטובוס המונע בגז טבעי דחוס (CNG). מדובר באוטובוס שפועל בשלב הראשון במסגרת נסיעות מיוחדות ולא בקווי שירות רגילים. הניסוי של אגד וסופרגז אומנם לא קשור לתוכנית הבינמשרדית, אך הוא בהחלט צפוי להוות מדד לבחינה האם התוכנית היא מעשית וניתנת לביצוע.
התוכנית הלאומית לתחליפי נפט בראשות אייל רוזנר, החלה בשנת 2011 והיא נועדה לגבש פתרונות שיביאו להפחתת התלות העולמית בנפט ובמדינות יצרניות הנפט, שגורמת לאי יציבות בכלכלות העולם והיא מתוקצבת ב- 1.5 מיליארד שקל לעשור. יעדה של התכנית, בה שותפים 10 משרדי ממשלה שונים, היא להפוך את ישראל למרכז ידע ותעשייה בתחום ותוך כדי כך להגדיל משמעותית את השימוש בתחליפי נפט בתחבורה בישראל עד לכדי 60% בשנת 2025. התוכנית פועלת בתחומי התמיכה במחקר, קרנות השקעה בחברות, סיוע לביצוע ניסויי שדה, תמיכה רגולטורית, קידום יזמות, ושיתופי פעולה בין לאומיים.
למה לא להמיר אוטובוסים לחשמל (לא הסוג שניסו בעבר),ואז למנוע את זיהום האוויר כמעט לחלוטין ?? ישנם כיום המון אטבוסים בסין שעובדים על מצברים שבנוים מסופר קבלים עם זמן טעינה של כרבע שעה. ובנוסף,בכל תחנה להעלאת נוסעים,האוטובוס ממשיך להטען אוטומטית !!!