ועדת הכלכלה אישרה לדחות ב-4 חודשים את החובה להתקין משאבות תדלוק לדלקנים אוניברסליים; היו"ר כבל: זה מסוג הבקשות שאין ברירה אלא לקבל אותה – אבל אני מתכוון לוודא שבעוד 4 חודשים הדבר יוצא לדרך
החובה להתקין משאבות לדלקנים אוניברסליים נדחתה בארבעה חודשים
ועדת הכלכלה אישרה לדחות ב-4 חודשים את החובה להתקין משאבות תדלוק לדלקנים אוניברסליים; היו"ר כבל: זה מסוג הבקשות שאין ברירה אלא לקבל אותה – אבל אני מתכוון לוודא שבעוד 4 חודשים הדבר יוצא לדרך
ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני) אישרה היום את בקשת משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים, לדחות את הכניסה לתוקף של התקנות המחייבות התקנת משאבות לדלקנים אוניברסאליים בתחנות הדלק ל-1 באפריל 2016. למרות זאת היו"ר כבל פתח את הדיון בביקורת קשה על בקשת הדחייה של משרד האנרגיה וכינה זאת "התנהלות מבישה".
התקנות היו אמורות להיכנס לתוקף בסוף השנה ולאפשר לפתוח לתחרות את התדלוק בדלקנים, לאחר שהוועדה אישרה את התקנות המסדירות זאת כבר לפני כארבע שנים. במשרד האנרגיה ביקשו לדחות את היישום כדי לאפשר להכניס לשוק יצרן שני של התקני תדלוק אוניברסליים ולאפשר תחרות בין מתקיני ההתקנים. לדבריו ח"כ כבל, "בקשת הארכה ב-4 חודשים, תוך הבטחה שבעוד 4 חודשים הכל יהיה בסדר, זו התנהלות קלוקלת. זה מסוג הבקשות שאין ברירה אלא לקבל אותה, כי כל מעשה אחר הוא לא נכון, אבל אני מתכוון להיות פה בעוד 4 חודשים ולוודא שהדבר יוצא לדרך".
היו"ר כבל הזכיר כי מדובר ברפורמה שמקורה בהצעת חוק של ח"כ לשעבר שי חרמש, שנועדה להקל על ציי הרכב את המעבר בין חברות הדלק ולפתוח את התחרות בתחום התדלוק לציי רכב. מנהל מינהל הדלק במשרד האנרגיה, חן בר יוסף, הסביר החובה להפעיל משאבה אוניברסלית אחת הייתה אמורה להיכנס לתוקף בסוף השנה והחובה להפעיל 3 משאבות כאלה הייתה אמורה להיכנס לתוקף באמצע 2016. עם זאת אמר בר יוסף כי חברה אחת שיודעת לספק את המוצר כבר מוכנה (אורפק), אך יש חברה שנייה (רוזמן) שביקשה דחייה קצרה.
ח"כ כבל ביקש לדעת מה יקרה אם גם בעוד 4 חודשים חברת רוזמן לא תהייה מוכנה, ובר יוסף השיב כי אז המשרד לא יבקש דחיות נוספות ויצא לדרך עם חברה אחת. היו"ר כבל הבהיר כי במקרה זה צריך המשרד לפקח על המחיר של אורפק, שתהייה מונופול. בר יוסף אישר כי במקרה של ספק אחד יהיה פיקוח מחירים.
ח"כ דוד ביטן (הליכוד) התייחס להצעת משרד האנרגיה לחייב כבר מאפריל 2016 כל רכב חדש להתקין את הטבעות המיועדות לדלקנים האוניברסליים והזהיר מפני בלגן בתחנות הדלק. "מוקדם מידי לחייב רכבים חדשים כשיש רק פיה אחת בתחנות הדלק", אמר. יו"ר פורום נוהגים היי-טק, נועם קום, טען כי יצרניות הרכב כלל לא מאשרות התקנת טבעת תדלוק כזו, שמתערבת במערכות המחשוב של הרכב. בר יוסף טען בכל זאת שעדיף להכניס את ההתקן באופן מדורג, ולא לחייב החלפה של כל ההתקנים ברכבים בבת אחת.
בסוף 2017. הוועדה אישרה פה אחד, כאמור, לדחות את התקנת המשאבות ב-4 חודשים, כאשר בהצבעה השתתפו היו"ר כבל, ח"כ ביטן, ח"כ טלי פלוסקוב (כולנו) וח"כ עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת). עם זאת חברי הכנסת התנגדו לתקנה המחייבת התקנת הטבעות ברכבים החדשים כבר באפריל. היו"ר כבל הבהיר עם זאת כי הוא לא יקבל אף טענה ב-2017, כשהחובה תיכנס לתוקף על כל הרכבים במועד אחד, שהדבר בלתי אפשרי. "כל צעקה תהייה צעקה של מנוול ואני אראה את זה כמעשה של רמייה", הזהיר היו"ר כבל.