הבוקר (ד') התייחס אבי גבאי, השר להגנת הסביבה, לזיהום הגדול במפרץ חיפה, ולתוכניות ההרחבה המזהמות של מתחם תש"ן, מתחם בז"ן ונמל חיפה. גבאי: "רוצים להרחיב את תוכניות הבנייה בשטח שלכם? אין בעיה אבל אתם לא יכולים להגדיל את רמת הפליטה מהשטח הזה. אם אתם רוצים להגדיל את הפליטה אז תקטינו אותה במקומות אחרים כדי שזה יתאזן"
השר להגנת הסביבה: בוחנים מחדש את ההיתרים של המפעלים הגדולים בחיפה
הבוקר (ד') התייחס אבי גבאי, השר להגנת הסביבה, לזיהום הגדול במפרץ חיפה, ולתוכניות ההרחבה המזהמות של מתחם תש"ן, מתחם בז"ן ונמל חיפה. גבאי: "רוצים להרחיב את תוכניות הבנייה בשטח שלכם? אין בעיה אבל אתם לא יכולים להגדיל את רמת הפליטה מהשטח הזה. אם אתם רוצים להגדיל את הפליטה אז תקטינו אותה במקומות אחרים כדי שזה יתאזן"
בתמונה הראשית: שר האוצר כחלון והשר להגנת הסביבה גבאי ליד מכל האמוניה בחיפה. צילום: מתן נעים
השר להגנת הסביבה אבי גבאי התייחס הבוקר במליאת הכנסת לשאילתה בנושא מטרדי ריחות בקרית ביאליק, אליה הצטרף חבר הכנסת דב חנין בשאלה לגבי הזיהום במפרץ חיפה. ח"כ חנין: "לא רק בקרית ביאליק אלא בכלל במפרץ חיפה – משהו מסריח. בימים אלה נמצאות על השולחן 3 תוכניות ענק להרחבת פעילות תעשייתית מזהמת באיזור מפרץ חיפה: הסיפור של מתחם בז"ן, הסיפור של מתחם קרקעות הצפון והסיפור של נמל חיפה. שלושה מהלכים מאוד גדולים שכל אחד מהם מייצר סיכון להגדלת הזיהום באיזור המפרץ. הסוגייה של הנמל למשל כרוכה בהרבה מאוד חומרים מזהמים. קראתי היום שנמל חיפה אמר שפארק הקישון על שתי גדות נחל הקישון יפריע לאחסון של חומרים מסוכנים. אני בטוח שפארק מפריע לאחסון של חומרים מסוכנים, ומה שבאמת מפריע לאחסון של חומרים מסוכנים זה מיליון תושבים באיזור של מפרץ חיפה, והגיע הזמן להחליט מה יותר חשוב".
גבאי ענה בתשובה: "נושא מפרץ חיפה הוא הנושא המרכזי שעומד על שולחן המשרד להגנת הסביבה. הוא הנושא המרכזי שאני עובד בו ואין יום שאני לא עוסק בו. היום בבוקר הייתה לי ישיבה לוודא שהחוזה של מפעל האמוניה ייצא בזמן ושלא יעכבו את זה. יש אלף גורמים שצריך לסנכרן בנושא ואני עוסק בנושא בפרטים הכי קטנים. אתמול עסקנו בנושא של תחנות הדלק במפרץ חיפה. עסקנו באדי הדלק שיוצאים מתחנות הדלק ויש הנחיה של המשרד שעד סוף 2016 בכל תחנות הדלק יותקנו תחנות משאוב אדים והנחיתי שאיזור חיפה יהיה בעדיפות ראשונה לדבר הזה".
"מטפלים בנושא הגז במפרץ חיפה. יש את הצד של מה שקורה בים – המתווה וכו' – ואת הצד של הביורקרטיה שהורגת אותו בתוך הארץ, שהגז לא מגיע למפעלים וכו'. במפרץ חיפה אמורים לעבור יש שני קווי גז שנמצאים כרגע בתכנון וכל אחד מתנגד מהסיבות שלו. אז גם כאן אני מתקשר למנכ"ל נמלי ישראל שמיד מזרז את העניין בצורה רצינית, אני מתקשר לראשי עיר שלא רוצים שהגז יעבור דרכם כי הם חושבים שזה יועיל להם ושוכחים שאם הגז יגיע למפעלים באיזור שלהם זה כן יעזור להם".
"הנושא של שלושת התוכניות: הנמל, קרקעות הצפון ובתי הזיקוק, יש בו שני נושאים: נושא של איכות הסביבה והזיהום וגם נושא ארכיטקטוני של איך צריך להיראות נמל חיפה. אני לא נכנס לנושא האדריכלי בו אין לי סמכות וערך מוסף בדיון, אני נכנס רק למרכיבים האחרים".
"התפיסה כרגע של המשרד להגנת הסביבה אומרת את הדבר הבא: אתם רוצים להרחיב את תוכניות הבנייה בשטח שלכם? אין בעיה תרחיבו שאתם רוצים – אבל אתם לא יכולים להגדיל את רמת הפליטה מהשטח הזה. אם אתם רוצים להגדיל את הפליטה אז תקטינו אותה במקומות אחרים כדי שזה יתאזן".
"מעבר לזה אנחנו בוחנים מחדש את ההיתרים שיש לכל אחד מהמפעלים הגדולים במפרץ חיפה ובודקים איזה טכנולוגיות יכולות לאפשר להוריד את רמת הזיהום ולחלק מהמפעלים אנחנו נוציא הנחיות חדשות שיצטרכו להקטין את רמת הזיהום. נעשה את זה בצורה שתאפשר להם גם לעשות את זה וגם לחיות כי אנחנו לא רוצים לסגור מפעלים. גם התעשיינים מבינים שצריכים לעשות את זה. אין כאן מערב פרוע – המפעלים עומדים ברמות הזיהום שהקצבנו להם. יכול להיות שבתי הזיקוק בעתיד יקבלו הוראה להוריד את רמת הזיהום למרות שצריך לזכור שהם השקיעו מיליונים בשנים האחרונות כדי להקטין את הזיהום שלהם".
לגבי קרקעות הצפון אני מכיר את הסוגיה אבל אני לא מכיר אותה לפרטים, בשבוע הבא אני נמצא שם בביקור ובפגישות עם תש"ן, ראש העיר של חיפה וגם סגן השר ליצמן, ונלמד לעומק את הסוגיה הזאת – זאת לא סוגיה בוערת מאחר וזה כרגע נמצא בפרטי תכנון די ארוכים ויש שם עררים גם של החברה של תש"ן וגם של האזרחים. כרגע המצב הוא מאוד מזהם – אנחנו לא נמצאים במצב מצוין שבו אפשר להגדיל את הזיהום.
לגבי הנמל הטענה לפחות אומרת שהרחבת הנמל תגדיל את הזיהום. מאחר ולפחות התוכניות של אלה שהולכים להגדיל את הנמל לנמל שטעון, כלומר שבאות אוניות גדולות, פורקות את המטענים ובאות אוניות קטנות שיאספו את המטענים ויפזרו את זה ברחבי הים התיכון – כלומר שבנמל הזה לא נראה משאיות מזהמות באות והולכות. היקף המשאיות שיכנסו ויצאו מהנמל היא לא תגדל ואפילו תקטן כי יהיה יותר משאיות בנמל אשדוד. הטענה היא שתהליך הבנייה הוא תהליך מאסיבי שבו יהיו הרב משאיות מזהמות והרב חומרים מזהמים שיהיו שם. אנחנו לא יכולים לעצור נמל שמתחיל להיבנות אבל נצטרך לעצור את החומרים המזהמים שנפלטים בבנייה.