בעקבות דרישת המשרד להגנת הסביבה, החלו בחברות התחבורה "דן" ו"אגד" בפיילוט וברכישה של מסנני פליטות לאוטובוסים. ארבעה מסננים ראשונים מסוגם כבר הותקנו באוטובוסים של דן
לאחר שפורסם כי הן חברות התחבורה המזהמות ביותר: דן ואגד החלו לרכוש מסנני פליטות
בעקבות דרישת המשרד להגנת הסביבה, החלו בחברות התחבורה "דן" ו"אגד" בפיילוט וברכישה של מסנני פליטות לאוטובוסים. ארבעה מסננים ראשונים מסוגם כבר הותקנו באוטובוסים של דן
קרדיט תמונה ראשית: אגד
לאחרונה פורסמו נתוני הזיהום של 28 ציי הרכב הגדולים בישראל, ובעקבות דרישות המשרד להגנת הסביבה, כי עד ינואר 2018 יחויבו החברות להורדת ערכי הפליטה ויעמדו בתנאי ההוראות האישיות להפחתת פליטות מזהמות, החלו בחודש האחרון החברות בתהליך רכישה והתקנה של מסנני חלקיקים לאוטובוסים.
בשלב הראשון התקינה חברת "דן" ארבעה מסנני חלקיקים, ובמהלך התקופה הקרובה אמורה גם חברת "אגד" להצטרף לפיילוט ולהתקין מסננים דומים על 18 אוטובוסים של החברה.
מסנן החלקיקים הוא מתקן שמטרתו להפחית פליטת חלקיקים ממנועי דיזל, אשר הוגדרו על ידי ה EPA (הסוכנות האמריקאית להגנה על הסביבה) ורשויות הבריאות בארץ, כמסרטנים וכגורמי תחלואה ותמותה מוקדמת בבני אדם. מסנני חלקיקים הם מהאמצעים היעילים ביותר בהפחתת פליטות בקרב כלי רכב ותיקים. המסננים שהותקנו יועילו בהפחתת מעל ל- 97% ממספר החלקיקים באוטובוסים משנות ייצור 2001/2002 בתקן יורו 3. במשרד להגנת הסביבה ימשיכו בפיקוח וניטור צמוד של ציי הרכב לשם צמצום פליטת המזהמים.
הדרישה עולה לאחר שלפני כשבועיים פרסם המשרד להגנת הסביבה את רשימת ציי הרכב הכבד הגדולים ביותר מדורגים על פי מידת הזיהום. מהנתונים עלה, כי שתי חברות התחבורה הציבורית הן בעלות ציי הרכב הכבד ביותר והמזהם ביותר ברשימה. אוטובוס ממוצע של "דן" או "אגד" מזהם פי 2 ויותר מחברות תחבורה ציבורית אחרות. כמו כן, עלה כי עיריית תל אביב יפו מפעילה צי משאיות איסוף אשפה המזהם פי 2 מציי משאיות איסוף אשפה בערים אחרות.
לחברת התחבורה דן צי של כ-1,300 רכבים כבדים ולחברת אגד צי של כ-2,700 רכבים כבדים והן החברות בעלות הציים הגדולים בישראל. פליטת החלקיקים הממוצעת לרכב אחד בציים אלה עומדת על 0.08 גרם לקילומטר נסיעה, פי 2 ויותר מחברות תחבורה ציבורית אחרות, דוגמת נתיב אקספרס או קווים.
אחרי "אגד" ו"דן" ברשימה נמצאת עיריית תל-אביב יפו המפעילה צי של כ- 118 כלי רכב כבדים, מרביתם משאיות לאיסוף אשפה. לפי הנתונים, משאית איסוף אשפה ממוצעת של עיריית תל אביב יפו מזהמת פי 2 ממשאית איסוף אשפה מקבילה של עיריית ירושלים.
הוראות המשרד להגנת הסביבה לציי רכב כבד מחייבות כי עד ינואר 2018 יופחת ערך היעד לפליטה ממוצעת ל 0.03 גרם חלקיקים לק"מ נסיעה. ציי רכב כבד הכוללים בעיקר כלי רכב חדשים ונקיים יחסית עומדים כבר היום ביעד הפליטה הנדרש . ציי רכב מיושנים, ביניהם חברות התחבורה הציבורית הגדולות, יידרשו להשקיע ולפעול להפחתת הזיהום על מנת לעמוד בערך היעד לפליטה וזאת ע"י הצטיידות באמצעי הנעה חלופיים כגז טבעי או הנעה חשמלית ובאמצעות התקנת מסנני חלקיקים על רכבי דיזל קיימים.
על פי הערכת ארגון OECD זיהום האוויר מתחבורה מוביל לתוספת של כ-2,500 מקרים של תמותה עודפת בישראל מדי שנה. כלי רכב כבדים המצוידים במנועי דיזל מתאפיינים בפליטה מוגברת של חלקיקים נשימים ותחמוצות חנקן לאוויר, ומהווים אחד הגורמים המשמעותיים לחריגות מתקני איכות האוויר. כמו כן, בשנת 2012 הודיע ארגון הבריאות העולמי, כי הפליטה ממנועי דיזל הוכחה כמסרטן ודאי לאדם.