תשתיות תעשיה ואנרגיה
  • עמוד הבית
  • צור קשר
  • גז טבעי
  • איכות הסביבה
  • אנרגיה סולארית
  • תשתיות
  • תעשייה
  • חשמל
  • תשתיות TV
  • משאבות חום
  • כלכלה ירוקה
  • מחזור
  • מים אפורים
  • מכונית חשמלית
  • מחקר ופיתוח
  • משרד האנרגיה
  • משרד הכלכלה
  • משרד התשתיות
  • ערים חכמות
  • קוגנרציה
  • קלינטק
  • ניטור
  • חקלאות
  • אינדקס
  • עמוד הבית
  • צור קשר
  • גז טבעי
  • איכות הסביבה
  • אנרגיה סולארית
  • תשתיות
  • תעשייה
  • חשמל
  • תשתיות TV
  • משאבות חום
  • כלכלה ירוקה
  • מחזור
  • מים אפורים
  • מכונית חשמלית
  • מחקר ופיתוח
  • משרד האנרגיה
  • משרד הכלכלה
  • משרד התשתיות
  • ערים חכמות
  • קוגנרציה
  • קלינטק
  • ניטור
  • חקלאות
  • אינדקס
הקמת תחנת הקוגנרציה בשניב – האתגרים וההצלחה
מערכת תשתיות 26 במאי 2015 0:02 תגובה אחת

בכנס הקוגנרציה של אתר תשתיות שחגג את פתיחת תחנת הכוח בטכנולוגיית הקוגנרציה שהקימה חברת טלמניע במפעל שניב שבאופקים, נאם אוהד עוזרד, מנהל תחום הגז הטבעי בחברת ה-EPC טלמניע. עוזרד הסביר על תהליכי בניית התחנה מנקודת המבט של חברת ההקמה, על כל הגלום והכרוך בכך

Print Friendly, PDF & Email
הקמת תחנת הקוגנרציה בשניב – האתגרים וההצלחה

הקמת תחנת הקוגנרציה בשניב – האתגרים וההצלחה

בכנס הקוגנרציה של אתר תשתיות שחגג את פתיחת תחנת הכוח בטכנולוגיית הקוגנרציה שהקימה חברת טלמניע במפעל שניב שבאופקים, נאם אוהד עוזרד, מנהל תחום הגז הטבעי בחברת ה-EPC טלמניע. עוזרד הסביר על תהליכי בניית התחנה מנקודת המבט של חברת ההקמה, על כל הגלום והכרוך בכך

בתמונה הראשית: אוהד עוזרד, מנהל תחום גז טבעי טלמניע. כנס קוגנרציה של תשתיות, 2015

אוהד עוזרד, מנהל תחום הגז הטבעי בטלמניע: "התלבטנו איפה לעשות את הכנס הזה, רצו לעשות אותו בתל אביב אבל כנס תעשייה לא עושים בבית מלון בתל אביב אלא איפה שמתבצעת התעשייה וזה כאן באופקים.

פסח ברנט מנכ"ל שניב ואוהד עוזרד מנהל תחום גז בטלמניע
פסח ברנט מנכ"ל שניב ואוהד עוזרד מנהל תחום גז בטלמניע ביציקת היסודות של מנוע הקוגנרציה

"קצת על טלמניע: טלמניע היא חברה מקבוצת פ.ק גנרטורים, החברה הוקמה ב-1956, התעסקה בעבר בעיקר בגנרטורים ולוחות סינכרון וכיום מתעסקים בהקמת תחנות כוח בעולם ברחבי העולם: באפריקה, מרכז ודרום אמריקה וישראל. כיום מתקינים תחנות כוח בכל הסוגים: גז טבעי, דיזל ומזוט. בישראל אנחנו מקימים כרגע שלוש תחנות כוח קוגנרציה. אחת מהן היא שניב, גרנות ובצומת להבים באמבר. כמו כן גם הקמנו תחנת ביוגז במט"ש השרון.

"כשהגיע הגז הטבעי לישראל זה היה רק טבעי להביא את העבודה שלנו גם לכאן. בשנתיים האחרונות אנחנו עובדים על הסבות של 13 מפעלים לגז טבעי, הקמת תחנות מורד הזרם וציוד, בקיצור הסבה של מפעלים מהדרום ועד לצפון.

"בגבון הקמנו תחנת כוח של 70 מגה-וואט, עוד תחנה שכבר מוכנה של 105 מגה-וואט בגבון. מנועי גז טבעי. תחנה בבורקינה פאסו הסתיימה רק לאחרונה, מנועי דיזל של חברת מאן. תחנת כוח בפרו שהיא פרויקט הנדסי מורכב של העברת תחנת הכוח באמזונס.

"בניית תחנה מתחילה בניתוח המצב האנרגטי והצרכים והדרישות של הלקוח ואיתו הולכים ללימוד משותף כדי להבין מה הלקוח רוצה ומה שהוא צריך. בשניב צריכת האנרגיה של המפעל היא בין 5-6 מגה-וואט בשעה, קיטור של 15 בר. זה 7-8 טון קיטור לצריכה שעתית, הוא עובד 24 שעות ביום, 5600 שעות בשנה מאחר והוא סגור בשבתות וחגים. חברת טלמניע היא חברת EPC, אנחנו לא מייצגים חברות מנועים אלו או אחרות והעיקר שלנו הוא לתפור את החליפה הכי מתאימה למפעל ולצורך כך חיפשנו את המנוע הכי טוב למפעל.

"בחרנו לשם כך את מנוע רולס רויס שזו פעם ראשונה שאנחנו עובדים איתם. אנחנו אומרים רולס רויס אבל זה בעצם מפעל ברגן שנמצא בנורבגיה, זה מנועי גז טבעי עם הנצילות הכי גבוהה בעולם. יש לו נצילות של 47% בציר האלטרנאטור. באנו לחברת החשמל לפני שבועיים עם הנתונים האלה וזה היה מדהים ללכת לנציג שמאשר את כל התחנות האלה בארץ והוא אמר לנו שאי אפשר להגיע לנצילות שהצהרנו שהמנוע מגיע אליה, אז רולס רויס מצהירים שהמנוע שלהם מגיע לאפילו קצת יותר והם מוכנים לשלם קנסות על זה אם לא. תחנות הכוח האלה עובדות לפרק זמן שהוא "בלתי מוגבל" ונסענו לראות תחנה באיטליה שעובדת כבר עשרות אלפי שעות והיא עובדת – רציתי להגיד כמו שעון שוויצרי אבל במקרה הזה היא עובדת כמו רולס רויס.

כנס הקוגנרציה של תשתיות. צילום: אדיר פטל
כנס הקוגנרציה של תשתיות. צילום: אדיר פטל

"הלב השני של תחנת כוח קוגנרציה הוא הדוד: Heat recovery steam generation. ובמקרה הזה הבאנו דוד מספרד שהוא דומה לדוד שריפה ישירה אך מה שמייצר את הקיטור זה הגזים שמייצרים את הקיטור. בתהליך הבירור של התחנה עם שניב הם רצו תחנה שקרובה אליהם של 14 בר, אבל מה שקרה כאן זה מה שקורה לא פעם: המפעל נכנס לנתונים שלו ומגלה שהתהליך שלו נכון לתקופה שבה הקימו את המפעל ולא נכון יותר היום, אז אנחנו נספק להם דוד של 18 בר שהוא הרבה יותר עוצמתי ונכון להם.

"לשניב היו מספר אתגרים. הראשון היה שדרשו מאיתנו ששטח התחנה יהיה מאוד מצומצם מאחר וכל מטר חשוב להם – תחנה שצריכה להיות 450-500 מטר הם דרשו שנבנה אותה בפחות מ-300 מטר רבוע. האתגר השני היה עלויות תפעול, שניב דרשו שהתחנה תהיה ללא עלויות תפעול נוספות למפעל, כלומר שכל התפעול יהיה דרך חדר התפעול של המפעל, ורולס רויס מאפשרים את זה – בנינו תחנה ללא חדר בקרה, הכל יבוצע על ידי צוות המפעל ללא עלויות נוספות.

"כדי לדחוס את הבוילר והמנוע וכל הציוד החשמל לשטח כזה קטן – שניב ביקשו 300 מטר עשינו 270. העלינו את הדוד על גלריה כדי לחסוך בשטח – זה נשמע פשוט אבל הוא שוקל 30 טון. למטה קיבלנו מקום לכל הציוד הנדרש. גרמנו לחיסכון מאוד משמעותי במקום. הקרבה במרחק של המנוע והדוד גרמה לחיסכון בהפסדי המרחק, זה יכול להביא לעוד כאחוז של יעילות ובתחנה שעובדת 25-30 שנה זה מאוד משמעותי.

"האתגר השני היה שלוחות החשמל של שניב היו מאוד ישנים ולא התאימו לציוד החשמל המתקדם. רצינו למנוע בעיות חשמל למפעל. לשמחתי הרבה שניב השתכנעו לשדרג את לוחות המתח הגבוה שלהם ולכן המצב של המפעל הוא הרבה יותר טוב מבחינת אמינות החשמל בזכות תחנת הכוח.

אוהד עוזרד, מנהל תחום גז טבעי טלמניע. כנס קוגנרציה של תשתיות, 2015. צילום: ארנון מעוז, תשתיות
אוהד עוזרד, מנהל תחום גז טבעי טלמניע. כנס קוגנרציה של תשתיות, 2015. צילום: ארנון מעוז, תשתיות

"לוח זמנים סביר להקים כזאת תחנה: תכנון רישוי של 6-12 חודשים, רכש במינימום זה 8 חודשים והקמה זה עוד 8 חודשים, כך שבמינימום בנייה כזאת זה 20 חודשים. אבל מי שמכיר את פסח ברנט מנכ"ל שניב הוא מקבל את מה שהוא רוצה, ובהתחלה הסכמנו להוריד את לוח הזמנים ל-14 חודשים ואז התקדמנו ארבעה חודשים קדימה עד שחתמנו את החוזה אבל התאריך נשאר אותו תאריך כך שנשארו לנו רק 10 חודשים לעשות את הכל. זה אתגר גדול.

"הבאנו אנשים מקומיים שינהלו את הפרויקט של ההקמה. הקימו ועדה שלא ויתרה לנו על שום פרט אבל הייתה מאוד עניינית ומהירה וסיימנו בשלושה חודשים את היתר הבנייה. אין שום סיבה שהשגת היתר בנייה בארץ תיקח יותר משלושה חודשים אבל אנחנו יודעים שבפועל הסביבה בארץ היא שונה וזה לוקח בדרך כלל הרבה יותר.

חשבנו שהיתר גז זה נורא פשוט – שניב קיבלה היתר גז ב-2012, התחברנו לצינור שלהם וזה היה אמור לקחת פחות מחודש. ועדיין עם כל ההיכרות של טלמניע עם PB ומכון התקנים לקח לנו 8 חודשים לקבל היתר גז. אחרי 8 חודשים קיבלנו היתר לבנות 60 מטר צינור עם 4 ברזים, היינו מאוד מרוצים ויצאנו לדרך עם ביצוע. מקווים כבר שבוע הבא לקבל היתר הגזה מהם.
ראש העיר ישב איתנו תחת טילים על הפרויקט בצוק איתן ולא דחה את הפגישה.

"הוא ביקש שהבניין של תחנת הכוח ייראה יפה והלכנו למילאנו כדי ללמוד מהם – יצרנו בניין שנראה כמו בניין הייטק, הארובה מוסתרת ומי שייסע ליד יראה בניין נקי ויפה. גז טבעי זה מקור שמביא יכולת לעשות את ייצור החשמל בצורה יחסית נקייה, ללא זיהום אוויר- מה שהכרנו בעבר מתחנות כוח מזהמות.

"לגבי תחנת הכוח עצמה: הקבלן היה צריך להקים 52 כלונסאות והוא אמר שאי אפשר לזרז את הפרויקט ולהביא שני מקדחים – אז הנה אתם רואים שאפשר והוא סיים את זה בשבועיים. ביסוס של המנוע: זה לא עבודת קבלן רגילה ויש קופסאות שכל אחת מהן צריכה לקבל בורג על סנטימטר וזאת עבודת אומן ולא עבודה רגילה.

"להביא את המנוע לארץ היה פרויקט בפני עצמו, מנורבגיה היה צריך להעביר אותו לאוניה קטנה יחסית ומשם לאוניה גדולה יותר. התחנה תאפשר יתרון משמעותי בצריכת האנרגיה. תודה לצוות המהנדסים שאיפשר לנו לעמוד בלוח הזמנים המאתגר".

[wysija_form id="4"]

Print Friendly, PDF & Email
אוהד עוזרד גז טבעי טלמניע כנס כנסים מפעל מפעל שניב קוגנרציה שניב תחנת קוגנרציה תשתיות

מערכת תשתיות |להציג את כל הפוסטים של מערכת תשתיות

מערכת תשתיות הוקמה בשנת 2008 ופועלת לקידום התעשייה הישראלית ומכילה חוקרים וכותבים מהשורה הראשונה בענפי הקיימות, הנדל"ן, האנרגיה והסביבה.

« פוסט קודם
פוסט הבא »

תגובה אחת

  1. Shlomo Nir הגב 29 במאי 2015 בשעה 16:25

    אוהד – פרוייקט לתפארת , כל הכבוד.

השארת תגובה

ביטול


גיא סלע ז"ל מייסד סולאר אדג' צילום: יניב פילדסט
יעל נוי-מן אהרונסון ז"ל ,. צילום: מארק נומרד

רונן קם ז"ל - מו"ל אקלימטון
סרן יפתח יעבץ הי"ד -מגל"ן
עם אביו גלעד יעבץ מייסד אנלייט
אברהם חסדאי הי"ד
איש השנה - רונן עזורי - קבוצת האחים עזורי
אנשי השנה- אות החדשנות איליא חכים, רונן עזורי
מחירי אנרגיה עדכניים

מוגש ע"י Investing.com






רישום למערכת מידע של תשתיות

<>

דפדפו בארכיון הכתבות שלנו
אדם טבע ודין איכות הסביבה אנרגיה אנרגיה ירוקה אנרגיה ירוקה בישראל אנרגיה מתחדשת אנרגיה סולארית אנרגיה סולארית אנרגיית רוח ארה"ב בנייה ירוקה בנימין נתניהו גז טבעי גלעד ארדן דלק דלק קידוחים החברה להגנת הטבע המשרד להגנת הסביבה השר להגנת הסביבה התאחדות התעשיינים התייעלות אנרגטית זיהום זיהום אוויר חברת החשמל חברת חשמל חשמל יובל שטייניץ ישראל מאגר לוויתן מאגר תמר מגמה ירוקה מים משרד האוצר משרד האנרגיה משרד התשתיות נובל אנרגי נפט סילבן שלום עוזי לנדאו קלינטק רכב חשמלי רשות החשמל תחבורה ירוקה תעשייה תשתיות
לינקים לארכיון תשתיות
shaar-013-A3
shaar-10_A3
shaar-014_a3
shaar-020_70X50
shaar-015-A3
shaar-018_A3
SHAAR-gitit-01-A3
shaar-016_A3
shaar-017_A3
מחיר גט"ז עדכני

כנס תשתיות ה15 אנרגיה 2050

תגיות לכתבות ומאמרים
אדם טבע ודין (194) איכות הסביבה (647) אנרגיה (159) אנרגיה ירוקה (353) אנרגיה ירוקה בישראל (159) אנרגיה מתחדשת (1120) אנרגיה סולארית (1262) אנרגיה סולארית (213) אנרגיית רוח (363) ארה"ב (133) בנייה ירוקה (134) בנימין נתניהו (127) גז טבעי (1951) גלעד ארדן (176) דלק (408) דלק קידוחים (138) החברה להגנת הטבע (142) המשרד להגנת הסביבה (674) השר להגנת הסביבה (138) התאחדות התעשיינים (165) התייעלות אנרגטית (653) זיהום (127) זיהום אוויר (157) חברת החשמל (579) חברת חשמל (201) חשמל (466) יובל שטייניץ (145) ישראל (132) מאגר לוויתן (149) מאגר תמר (200) מגמה ירוקה (130) מים (202) משרד האוצר (184) משרד האנרגיה (468) משרד התשתיות (229) נובל אנרגי (351) נפט (445) סילבן שלום (146) עוזי לנדאו (258) קלינטק (148) רכב חשמלי (165) רשות החשמל (569) תחבורה ירוקה (194) תעשייה (413) תשתיות (151)
הצהרת נגישות
כל הזכויות שמורות לתשתיות מדיה ויזמות סביבתית בע"מ מייסודו של ארנון מעוז
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסט
  • הקטן טקסט
  • גווני אפור
  • ניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכה
  • רקע בהיר
  • הדגשת קישורים
  • פונט קריא
  • איפוס