לאחר שמכון התקנים אישר את תקני הבטיחות במפעל קוניאל בירוחם והמפעל הוגז השבוע, רשות הגז ביטלה את ההגזה יומיים בלבד לאחר מכן והגזת המפעל בוטלה
בלעדי: רשות הגז פסלה את אישור מכון התקנים במפעל קוניאל שבירוחם עקב מחדלי בטיחות
לאחר שמכון התקנים אישר את תקני הבטיחות במפעל קוניאל בירוחם והמפעל הוגז השבוע, רשות הגז ביטלה את ההגזה יומיים בלבד לאחר מכן והגזת המפעל בוטלה
מפעל קוניאל אנטוניו בירוחם המייצר רעפים חובר השבוע ביום ראשון לגז טבעי לאחר שקיבל את האישור המיוחל של מכון התקנים, אך לאחר שרשות הגז ערכה בדיקה למפעל הם גילו כשלי בטיחות בדו"ח מכון התקנים ופסלו את האישורים שהעניק המכון. באקט שערורייתי נכפה על המפעל להפסיק להשתמש בגז הטבעי, יומיים בלבד לאחר ההגזה שלו.
רבות נכתב בתקופה האחרונה, באתר "תשתיות" ובאתרי חדשות אחרים על הבלגן ברגולציה הישראלית כשזה נוגע להזרמת הגז למפעלים הישראלים. התלונה העיקרית היא שמשרד האנרגיה באמצעות רשות הגז הטיל על מכון התקנים את האחריות לבדיקה של מפעלים, דבר שיצר אנדרלמוסיה ברגולציה מאחר ואין תיאום בין הגופים השונים.
מצב זה של חוסר סדר בין המשרדים השונים משתקף בצורה הטובה יותר בתגובות הסותרות שנמסרו לכתבה ממכון התקנים וממשרד האנרגיה. בתגובות משרד האנרגיה טוען כי המפעל חובר לגז עקב אישור מכון התקנים ונותק, ומכון התקנים טוען כי לא ניתן בכלל אישור הגזה למפעל:
תגובת משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים: "משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים לא יתפשר בנושא בטיחות העובדים והסביבה. המשרד תומך ומעודד מפעלים וצרכנים להסב מערכותיהם לשימוש בגז טבעי, אך דבק בעמדתו כי יש לעשות זאת בבטיחות, באחריות וללא פשרות על רמת בטיחות גבוהה נדרשת, שכן כל חריגה עלולה לסכן את העובדים במפעלים אלו ואת הסביבה שבה הם פועלים.
החיבור נעשה לאחר אישור מכון התקנים, אך בבדיקה שערך הממונה על הבטיחות ברשות הגז הטבעי במשרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים ביום שלישי, באחד המפעלים שחוברו ביום ראשון, הוא גילה ליקויי בטיחות רבים. ולכן הוחלט להפסיק את הזרמת הגז באופן מידי. כאמור, לא נתפשר על נושאי בטיחות. רק לאחר טיפול בכל ליקויי הבטיחות ובדיקה נוספת של רשות הגז הטבעי, יאושר חיבור מחדש של המפעל לגז טבעי".
תגובת מכון התקנים: "מכון התקנים הישראלי רואה חשיבות רבה בחיבור מפעלים לגז טבעי ופועל נמרצות לסייע למפעלים. יחד עם זאת, מכון התקנים מקפיד על דרישות הבטיחות ומאשר מפעלים רק לאחר שמילאו את כל דרישות הבטיחות. למפעל קוניאל ניתן אישור מותנה להגזה בכפוף לסגירת פערים, אך לא ניתן לו אישור להגזה".
במהלך ההגזה לפני מספר חודשים נמסרו מחברת טלמניע פרטי ההתקנה, על פיו תתקין במפעל "קוניאל אנטוניו" בירוחם צנרת גז טבעי באורך של 1,000 מטרים בקטרים שונים. מנכ"ל מפעל קוניאל אנטוניו, ודים צ'ובינידזה, שלא הסכים להתראיין לכתבה זו, מסר לפני חודשיים לאתר תשתיות שמבחינת המפעל, המעבר לגז טבעי הוא שאלה קיומית. צ'ובינדזה אמר אז כי אם המפעל לא יסב לגז טבעי הוא לא יוסיף להתקיים.
החיסכון השנתי למפעל כתוצאה מהמעבר לגז טבעי הוא בין 4.5-5 מיליון שקלים בשנה ועלות פרויקט ההגזה היא כ-1.7 מיליון שקלים. בחישוב פשוט, על כל יום שהמפעל לא עובד על גז טבעי הוא מפסיד כ-15 אלף שקלים. משמעות ההגזה בשביל המפעל היא הרחבת הפעילות שלו, הגברת התחרות עם מפעלים בחו"ל וגיוס עובדים נוספים מהפריפריה, בעיקר מירוחם ודימונה. כיום המפעל מפרנס 130 משפחות מהאיזור.
לדעת רבים בענף, כניסתו של מכון התקנים כשחקן החדש מוכיחה כי אין לו את היכולת המקצועית לנהל את התהליך, והוא רק גורם להוספת הערות על תקנים קיימים והשתת עלויות גבוהות על הפרויקטים ללא שום סיבה ממשית. הרגולטור השית את אחריות הציוד על מכון התקנים אך ממקורות השמורים במערכת נמסר כי "הגורמים המקצועיים של המכון אינם כשירים דיים כדי להבין את המשמעויות של הגז הטבעי, והיו טעויות בסיסיות בהליך החיבור ובתקנים שהומצאו בן יום".
ממקרה זה אנו למדים על מצבו של השוק ונשאלת השאלה איך השוק יכול להמשיך להתנהל בצורה כזו, בה כל יומיים הרגולטור – שהוא בעצמו תיקן את התקנה – פוסל את ההכשרה שהוא עצמו ייסד. במציאות כזו חריפה אין דין ואין דיין כל אחד עושה ככל העולה על רוחו בשוק שמתחיל כבר להקיז דם על עשרות יועצים ותקנים שאין להם סוף.
בכינוס מיוחד של ועדת הכלכלה ביום רביעי הבא (4.12) בראשותו של ח"כ פרופסור אבישי ברוורמן אמורה להימצא פתרון סופית לשאלה: מי אחראי על הגזת המפעלים בישראל, משרד הכלכלה (באמצעות השלוחה שלו מכון התקנים) או משרד האנרגיה (באמצעות רשות הגז).
[wysija_form id="4"]