בכנס השנתי של איגוד המשתמשים בהובלה ימית שנערך היום (ד'), אמר שר התחבורה בנושא הנמלים החדשים כי מדובר בהשקעות פרטיות של בין 10-12 מיליארד שקלים ושגם אם עובדי הנמלים הקיימים יעשו שביתות במחאה, עדיין אי אפשר יהיה לעצור את התהליך
השר כץ למתנגדים לנמלים החדשים: "הספינה הזו כבר הפליגה"
בכנס השנתי של איגוד המשתמשים בהובלה ימית שנערך היום (ד'), אמר שר התחבורה בנושא הנמלים החדשים כי מדובר בהשקעות פרטיות של בין 10-12 מיליארד שקלים ושגם אם עובדי הנמלים הקיימים יעשו שביתות במחאה, עדיין אי אפשר יהיה לעצור את התהליך
ח"כ ישראל כ"ץ, שר התחבורה. כנס תחבורה ה-6. צילום: אדיר פטל
הנמלים החדשים שנמצאים עתה בעיצומם של מכרזי ההפעלה יוכלו להתחרות בכל תחום ללא הגבלה של עיסוק או היקף פעילות (כפי שהוגבל נמל מספנות ישראל ל- 5%), כך אמר היום (ד'), שר התחבורה ח"כ ישראל כץ, בכנס השנתי של איגוד המשתמשים בהובלה ימית. השר ציין כי מדובר בהשקעות של עשרה עד שנים עשר מיליארד שקלים בנמלים החדשים ובשיפור הקיימים, וסכום זה לא יגיע מתקציב המדינה ומכיסו של האזרח. השקעות כאלו יהיו מנוף צמיחה לכלכלה באזורי חיפה ואשדוד, ויוסיפו אלפי מקומות עבודה.
השר הוסיף עוד כי ההתנגדות שגילו עובדי הנמלים להקמת הנמלים החדשים, היתה לשווא ואמר "הספינה הזו כבר הפליגה, בינתיים אפילו שביתה לא הייתה, ואם תפרוץ שביתה גם היא תהיה מיותרת כי אי אפשר לעצור את התהליך הזה".
יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית, ד"ר גד שפר ציין כי: "בשנה שעברה התחילה דרך חדשה, בהחלטת הממשלה על הקמת שני הנמלים החדשים, נמל המפרץ ונמל הדרום. הדרך הזו נמשכה בבחירת החברות שיקימו את הנמלים החדשים, ובהנחת אבן הפינה לנמל הדרום. זוהי הדרך הנכונה. אני מקווה שימשיכו בדרך הזו, שידאגו גם לנמלים הקיימים, וירגיעו בכך את חששות העובדים ואז לא נצטרך לדון, למחות ולדרוש, כי הדברים יתנהלו בדרך הנכונה".
נשיא איגוד לשכות המסחר, עו"ד אוריאל לין, תקף את בתי הדין לעבודה, המאפשרים לעובדי הנמלים להפקיע למעשה את הנמלים, שהם נכסי הציבור, ולנהוג בהם כרצונם. לדבריו, עובדי הנמלים השתלטו עליהם בחסות התמיכה המופרזת של ההסתדרות והתנהלות כושלת של שרי תחבורה לדורותיהם. "היום עם המכרזים על הנמלים החדשים אנחנו לכאורה בדרך הנכונה, אבל בתי הדין לעבודה מפריעים לתהליך, הם נכשלים בהבנת המטריה, הן המשפטית והן של הדינמיקה בשטח, ומאפשרים לעובדים למנוע הקמת חברות מתחרות- אין דבר כזה בעולם".
עוד דנו בכנס על תפקוד ההובלה הימית תחת איומי מלחמה וטרור, על הקשיים בהובלה היבשתית מהנמלים ואליהם לנוכח המחסור בנהגי רכב כבד ובמגבלות קווי רכבות המטענים.
בדיון על ביטוח סיכוני מלחמה להובלה ימית קרא יו"ר האיגוד, ד"ר גד שפר, למשרד האוצר לזרז קביעת ביטוח זה לאור המצב הביטחוני הרגיש באזור. בד בבד קרא גם למשרד החוץ וגם להסתדרות להכין את הרקע להבטחת ההובלה הימית הישראלית, גם במצבי חרום, לאחר שב"צוק איתן" היינו עדים לתופעות של סירוב לקבל מטענים ואף הפרעה לעגינה של אוניות ישראליות.
כנס איגוד המשתמשים בהובלה ימית עומד השנה בסימן יובל לאיגוד. מייסדי האיגוד, אריה מהולל ועמנואל גורלי זכו להוקרה על היוזמה והחזון על הקמת האיגוד. אריה מהולל שכיהן גם כמנכ"ל האיגוד עשרות שנים, ריגש את הנוכחים שסיפר איך הוחלט לפני 50 שנה על הקמת האיגוד.