האופניים החשמליים הם אמנם כלי תחבורה ירוק אך העדר הסדרה ואכיפה בנושא גורם לתאונות בהן מעורבים רוכבי האופניים, שגילם הולך ויורד, והולכי רגל; ועדת הכלכלה ממשיכה ללחוץ על משרד התחבורה והגורמים המעורבים "לסיים את ההפקרות"
האם בקרוב יוסדר השימוש באופניים חשמליים?
יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ אבישי, ברוורמן יכנס בימים הקרובים דיון דחוף נוסף בנושא הרכיבה על אופניים חשמליים, זאת לאחר שקיבל אמש (ג') מסמך מתוקן ממשרד התחבורה, ובו התייחסויות לנושאים הקשורים בהסדרת השימוש באופניים חשמליים.
בחודש מאי דנה ועדת הכלכלה בהסדרת השימוש באופניים וקורקינטים חשמליים. בסיום הדיון ביקש היו"ר ברוורמן ממשרד התחבורה להעביר לוועדה מסמך מתוקן הכולל התייחסות לשורה של נושאים ובהם מקום הרכיבה על האופניים, הגיל המינימלי לרכיבה, אכיפה, רישוי, ביטוח ועוד.
ברוורמן הודיע אמש כי בכוונתו ללמוד את המסמך וכן לבקש הבהרות ממשרד התחבורה לשורה של נושאים בהם התייחסות למהירות הנסיעה באופניים החשמליים וכן ללוחות הזמנים להסדרה שמציע משרד התחבורה. "בכוונתי לכנס את הוועדה לדיון מיוחד בנושא כבר בימים הקרובים, כדי לשים סוף להפקרות על המדרכות ובכבישים בהקדם", אמר.
ב"מעריב השבוע" פורסמו חלקים מן המסמך החדש שהכין משרד התחבורה. בין היתר נכתב כי "אופניים הם כלי רכב, ולכן מקומם הבסיסי על הכביש… אופניים על המדרכה מהווים חיכוך וסיכון גדולים יותר להולכי הרגל מאשר החיכוך והסיכון של אופניים עם הרכב המנועי בכביש".
עוד כתב מנכ"ל משרד התחבורה, עוזי יצחקי, לפרופ' ברוורמן כי "ההמלצה הינה להותיר את המצב כפי שנהוג כלפי האופניים הרגילים גם לגבי אופניים חשמליים".
לגבי הגיל המינימלי של הרוכב נכתב: "כיום גיל הרוכב באופניים עם מנוע עזר חשמלי אינו מוסדר בחקיקה. המצב בשטח הינו כי גיל הרוכב הולך ויורד עם הזמן וקיים גידול בהיקף השימוש בכלי. הצעת תיקון התקנה שמוצעת על-ידי המשרד מגבילה את גיל הרוכב ל-14 שנים". בהקשר זה יש לציין את מוכרבות האכיפה כיוון שלנערים בגיל זה אין תעודת זהות.
בעניין אכיפת השימוש באופניים, מדגיש המנכ"ל כי זו נמצאת באחריות הבלעדית של משטרת ישראל, אם כי הוא מציין כי בחודשים האחרונים פעל צוות בינמשרדי של משרד התחבורה עם המשטרה והמליץ להעניק סמכויות אכיפה גם לפקחים העירוניים. לעניין הרישוי והביטוח אומר המנכ"ל שאין כוונה לבצע רישוי לאופניים, ואילו סוגיית ביטוח החובה נמצאת בבחינה של משרדי המשפטים, האוצר והתחבורה.
סיכום דיון ועדת הכלכלה בנושא הסדרת השימוש באופניים חשמליים ב-19.5.14
סמנכ"ל מינהל תנועה במשרד התחבורה, אבנר פלור, התייחס לדברים ואמר כי מ-2011 התיקון ממתין מכל מיני סיבות, אך הוא לא פירט באיזה סיבות מדובר. עם זאת הוא הוסיף כי ועדה בראשות סמפכ"ל המשטרה הגישה המלצות בנושא הטיפול הכללי בכלים החשמליים, הוקם צוות ליישום ההמלצות שאמור להגיש את הצעותיו עד סוף אוגוסט השנה. לדבריו, יישום ההמלצות ייתן מענה לרוב הבעיות בטיפול בכלים החשמליים, בהם נושא הביטוח, גיל הרוכב, איפה מותר לרכב (על הכביש, המדרכה או במקומות אחרים) ונושא האכיפה.
ח"כ משה פייגלין אמר כי המציאות בתל אביב הפכה לסכנת נפשות, גם להולכי רגל וגם לרוכבים. הוא הביע התנגדות לאפשר לילדים מגיל 14 להשתמש באופניים חשמליים שיכולים להגיע למהירות של עד 25 קמ"ש, בהתאם להצעת משרד התחבורה. "אני לא רואה סיבה לתת לנער בלי אחריות פלילית להשתמש בכלי כזה, הוא לא צריך להגיע לעבודה", אמר. הוא אף הציע להתיר את השימוש בכלי מגיל 18. ח"כ מיכל רוזין אמרה מנגד כי במקרה הזה ישנו פחד מהקדמה, וזה לא הגיוני לאסור על השימוש בכלי עד גיל 18. עם זאת גם היא ציינה כי יכולה להיות בעיה לאכוף את הנושא אם גיל הנהג יעמוד על 14, שבו אין לו בכלל תעודת זהות.
חגית אוריין, נציגת הולכי רגל מתל אביב, אמרה כי היא מקבלת אלפי פניות של הולכי רגל שנדרסים וחיים במערב הפרוע. היא הוסיפה כי גם אם התקנה תאושר לא תהייה אכיפה. "אף אחד משוטרי התנועה לא יודעים את החוקים. קצין בכיר במשטרה אמר שהשוטרים לא יוכלו לאכוף זאת, ולפקחי העירייה אין סמכות", אמרה. היא הוסיפה כי צריך לתת תקציבים לרשויות המקומיות, על מנת שיבנו תשתיות לשימוש בכלים הללו. סגנית ראש עיריית תל אביב, מיטל להבי, אמרה גם היא כי הבעיה הקשה ביותר היא אכיפה. היא הוסיפה כי מאז תחילת השנה אושפזו כבר למעלה מ-1,000 איש בשל פגיעה במדרכות וקראה לתת סמכויות לפקחים בעיריות. "חייבים להגיע להחלטה: או שהמשטרה תיקח את האכיפה לידיה, או שתינתן סמכות אכיפה לרשויות המקומיות. יש להחליט שאופניים ממונעים הם כלי רכב בדומה לאופנועים ולקבוע איסור ברור לרכיבה על המדרכות" אמרה להבי.
ראש מדור תביעות תעבורה במשטרה, סגן ניצב שרית פילפסון, טענה מנגד כי בשנים 2011-2012 היו באזור תל אביב שתי תאונות בלבד בין הולכי רגל לרוכבי אופניים. להבי קראה לה לבדוק את הנתונים מבתי החוליה ואמרה כי רבים מהנפגעים בכלל לא מתלוננים במשטרה. סנ"צ פילפסון הוסיפה כי הטיפול בכל הנושאים שעלו בדיון מקבל ביטוי בוועדה בראשות הסמפכ"ל. כמו כן היא הוסיפה כי עמדת המשטרה היא שגיל הרוכב המינימלי צריך לעמוד על 16, אז הוא מקבל תעודת זהות וצריך להכיר את חוקי התנועה.
לקראת תום הדיון החלה הוועדה לדון בתקנות עצמן, כאשר לפי הצעת משרד התחבורה, ההספק המרבי של המנוע לא יעלה על 250 וואט, כוח המנוע ירד עם עליית המהירות ויפסיק לפעול כשהמהירות תעלה על 25 קמ"ש. עוד מוצע, בין היתר, כי הגיל המינימלי לשימוש בכלי יהיה 14 שנים. הישיבה תתקיים באולם נגב ותשודר בערוץ הכנסת. אולם היו"ר ברוורמן הבהיר כי ללא השלמת ההסדרה הכוללת לתקנות הללו תהייה משמעות חלקית בלבד.
ח"כ ברוורמן סיכם ואמר כי "הוועדה מבקשת ממשרד התחבורה ומשר התחבורה להפעיל את כל יכולתם וסמכויותיהם, יחד עם המשטרה, עיריית תל אביב ומרכז השלטון המקומי, ולהעביר לוועדה נוסח מתוקן של התקנות ומסמך המסדיר את כל הבעיות שעלו בדיון (גיל הנהגים, נושא הביטוח, היכן ירכבו על הכלים, אכיפה, צורך ברישיון ועוד) עד ה-30 ביוני 2014".
הצילום התקבל מדף הפייסבוק "מחזירים את מדרכות ת"א להולכי הרגל" והועבר ברשות לידיעות ת"א. הוא איננו שייך לאף גורם מלבד הרשום כאן.
ולא לרכב נגד התנועה ללא אורות בלילה , לחצות רמזורים באור אדום ועוד
יש לי הצעה לגבי האכיפה של האופניים החשמליים בארץ:
למה שלא יכריחו חנויות אופניים לספק תעודת נסיעה כזאת שתואמת את המספר שילדה באופניים, והרוכב יהיה חייב לקחת אותה איתו לכל מקום. אם תהיה תאונה אז יקחו לו את הרשיון לתקופה מסויימת, ואם הוא יסע ללא התעודה אז ההורים שלו ישלמו קנס.