הרשות העבירה את חוות דעתה בהמשך להנחיית הממשלה; על פי הרשות המהלך עלול לפגוע באוכלוסיות חלשות או במעמד הביניים
רשות החשמל: תעריף חשמל דיפרנציאלי – גרוע לצרכנים
בתמונה: אורית פרקש הכהן, יו"ר רשות החשמל. צילום: רועי שפרניק
מדי פעם עולה לדיון ציבורי שאלת שינוי מתכונת גביית תעריפי החשמל בישראל לחלופה של מתכונת גביית תעריפי חשמל דיפרנציאליים מצרכני החשמל הביתיים, לפי מדרגות צריכה (קביעת מכסת צריכה בסיסית, מעליה ייקבעו תעריפי קנס גבוהים יותר). בהמשך להנחיית הממשלה, מליאת רשות החשמל בראשות עו"ד פרקש הכהן, גיבשה את חוות הדעת המקצועית בנושא הצעה זו והעבירה את חוות הדעת להתייחסות משרדי האנרגיה והמים, הגנת הסביבה והציבור, טרם גיבוש חוות הדעת הסופית של הרשות בסוגיה.
על פי האמור בחוות דעת הרשות לחשמל אין מקום לייצר מסלול תעריפי נוסף – על המגזר הביתי – לצד מנגנון תעריף החשמל התעו"זי המיושם כבר היום על הציבור, אשר חל על שישים אחוז מצריכת החשמל בישראל (צרכני חשמל גדולים, וצרכנים קטנים אשר בוחרים בכך). תעריף זה (המכונה תעו"ז – תעריף עומס וזמן) משתנה על פני שעות היממה לפי עלות יצור החשמל בשעות השונות של היממה ועונות השנה, והוא, על פי חוות דעת הרשות, תעריף כלכלי, שוויוני ומיטבי, המקיים תשתית למשק החשמל יעיל, תחרותי וזול.
הרשות לחשמל אינה ממליצה בחוות הדעת לכפות על המגזר הביתי מעבר לחיוב בתעריפי חשמל דיפרנציאליים מבוססי מדרגות צריכה של הצרכנים, שכן להצעה זו חסרונות רבים והיא עלולה לפגוע בטובת הציבור. כך למשל, בדיקה שערך הצוות המקצועי ברשות מעלה כי:
- מהלך זה יגרום לסבסוד צולב בין אוכלוסיות שונות של צרכני החשמל, עלול לפגוע באוכלוסיות ביתיות מעוטות הכנסה ואף במעמד הביניים שהם, במקרים לא מעטים, בעלי צריכת חשמל גבוהה ולהגביר את יוקר המחייה שלהן. בחינת נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ביחס לצריכת החשמל בעשירונים השונים העלתה כי העשירונים העליונים בצריכת החשמל בישראל אינם בהכרח העשירונים בעלי ההכנסות העליונות בהתאמה.
להלן דוגמאות להשפעה הצולבת של תעריף מדרגות, על סמך נתוני סקר הוצאות שנבחן על ידי הצוות המקצועי ברשות:
– אם תינתן הנחה של 20% בתעריף לחמשת עשירוני צריכת החשמל הנמוכים אזי, חמשת עשירוני הצריכה הגבוהים יידרשו לשלם תעריף יקר יותר של כ- 7.5%. אולם, 38% מאותה אוכלוסיית צרכני החשמל הגבוהים הינם בעלי הכנסה לנפש הנמצאים בחציון התחתון של ההכנסה.
– אם תינתן הנחה בסך 20% לשמונת עשירוני צריכת החשמל התחתונים וניתן, אזי הצרכנים המסבסדים, (כלומר, שני עשירוני צריכת החשמל הגבוהים) ישלמו תעריף יקר יותר בכ- 30%. אולם, כ- 58% מאוכלוסיה זו הינם בעלי הכנסה לנפש הנמצאים בשמונת העשירונים התחתונים של ההכנסה. מנגנון זה יטרפד תחרות במשק החשמל;
- המדובר במנגנון שנוי במחלוקת חברתית ואף מסובך ליישום, יקר ולא יעיל – טיעון זה מתייחס לעובדה כי קביעת ה"מדרגה הבסיסית" הראויה לצריכת החשמל, שמעליה, יחוייבו צרכנים בתשלומי חשמל גבוהים בהרבה, יהיה קשה לקביעה באופן שלא יעורר מחלוקת חברתית קשה. כך למשל, כיצד תיקבע המכסה ביחס למקום המגורים הגיאוגרפי של הצרכנים, מספר הנפשות, מה תהיה רמת הצריכה המסובסדת ומי המסבסדים, צפויות טענות של צרכנים על התחשבות במאפייני האקלים במקום מגוריהם (צרכנים שגרים באילת יטענו שזכאים למדרגת חשמל גבוהה יותר בשל האקלים וכך גם תושבים ביישובים קרים. ועוד ועוד). המדובר במדרון חלקלק שהחשש הוא שיגביר בסופו של יום את הסבסוד שיתרחש בין קבוצות צרכנים אחת למשנה, בלא כל בסיס כלכלי לכך.
- מנגנון זה יטרפד תחרות במשק החשמל
- החלת מנגנון זה לצד מנגנוני התעריף הקיימים יאפשר מניפולציה של צרכנים שונים ביחס לבחירת מנגנון התעריף, באופן שיפגע בעלויות לכלל הציבור. בפרט שהמדובר על החלתו רק על הצרכנות הביתית בלבד.
לסיכום, סבורה הרשות כי "מנגנון זה איננו מתאים למשק החשמל בישראל ויסיג את פעילות המשק לאחור. בשונה ממוצרי תשתית אחרים, חשמל הינו מוצר שלא ניתן לאחסון, ומחירו הכלכלי משתנה על פני השעות. מכאן, שבניית תעריף שמייצר איתות כלכלי משתנה לפי שעות הצריכה של החשמל הוא המנגנון הראוי, היעיל והשוייוני ביותר למשק החשמל ולציבור".
כן זה יהיה "גרוע לצרכנים" : "לצרכנים העשירים והבזבזנים" .
בתכנון נכון אפשר ליצור נוסחה שתטיב עים העשירונים הנמוכים
ותתמרץ את הבזבזנים להפחית בצריכת החשמל המיותרת .
ואלה שגרים באזורים חמים או קרים יהיה להם כדאי להשקיע בבידוד הבית
(בניה ירוקה) .
והיישום מאוד פשוט רק לעדכן את התוכנה של חשבון החשמל (בילינג)
ואן צורך להחליף את מונה החשמל .
אים זה עובד במשק המים זה יכול גם לעבוד במשק החשמל.