דו"ח הוועדה לרפורמה במשק החשמל יפורסם ללא אירוע פומבי; פורום היצרנים הפרטיים: הוועדה גיבשה המלצות שמשמעותן חיסול הסיכוי לתחרות
הצגת הרפורמה במשק החשמל נדחתה; פורום יצרני החשמל הפרטי: "להפסיק את הפארסה"
בתמונה: אורי יוגב. צילום: רועי שפרניק
הצגת הרפורמה בחברת החשמל, אשר תוכננה להתפרסם היום (ג') במעמד נציגי משרד האוצר, משרד האנרגיה ומנכ"ל רשות החברות הממשלתיות אורי יוגב, שעמד בראש הוועדה לרפורמה במשק החשמל – בוטלה ברגע האחרון על ידי משרד האוצר. במקום זאת, יוגב צפוי להפיץ את הדו"ח בימים הקרובים ללא אירוע פרסום פומבי.
פורום יצרני החשמל הפרטיים ממשיך לתקוף את התנהלותה של הוועדה, ויצא בפנייה לשר האוצר, יאיר לפיד, ולשר האנרגיה והתשתיות, סילבן שלום, "להפסיק את הפארסה ולהביא לשינוי הדגשים בפעילות הוועדה כך שקיום תחרות אמיתית במשק תהיה מטרתה הראשונה והעיקרית".
בפורום חוששים שבמסגרת הניסיון האחרון של ועדת יוגב לקבל את הסכמת ועד עובדי המונופול, תפגע הוועדה פגיעה נוספת בתחרות במשק החשמל וביצרני החשמל הפרטיים. "ועדת יוגב נולדה בחטא", מסרו חברי הפורום", "על הוועדה הוטלו שני תפקידים. מצד אחד, ביצוע רפורמה במשק החשמל וקביעת מדיניות לפתיחת תחרות במשק החשמל שתביא להוזלת יוקר המחיה. מצד שני, הבראת חברת חשמל והשגת הסכמות עם הועד".
"העובדה שהוועדה נדרשה להגיע להסכמות עם ועד עובדי חברת חשמל, הביאה לכך שוועד עובדי המונופול קיבל למעשה זכות וטו על מדיניות ממשלת ישראל.
"לצערנו מהפרסומים השונים עולה שבמסגרת הרצון לשמור על חברת החשמל ועל ועד עובדיה, גיבשה ועדת יוגב שורה של המלצות שמשמעותן חיסול הסיכוי לתחרות. כעת נראה שאת המונופול התובעני שנקרא חברת החשמל אי אפשר להשביע, גם לא באמצעות הסכומים הדמיוניים שמוכנה הוועדה לשלם לוועד העובדים.
"מסתבר שעל אף העובדה שבמקביל לדיוני הוועדה מתנהל מו"מ חשאי עם המונופול ועל אף שבמו"מ זה נרמס הסיכוי לתחרות אמיתית במשק, המונופול וועד עובדיו אינם חדלים מלנסות ולהגדיל את כוחו של המונופול אל מול מתחריו".
מנכ"ל פורום יצרני החשמל הפרטיים, איתי אייגס אמר כי "קובעי המדיניות אינם יכולים להתחבא עוד מאחורי הוועדה. על ממשלת ישראל בכלל ושרי האוצר והאנרגיה בפרט, לעמוד על כך שתיפתח תחרות מלאה במשק החשמל. אם השרים מעוניינים להתמודד באמת עם יוקר המחייה כפי שהם מצהירים חדשות לבקרים עליהם לקבוע קביעה ברורה וחד משמעית שתחנות הכוח החדשות הנדרשות בישראל, כולל אלה שנועדו להחליף תחנות ישנות של חח"י, ייבנו אך ורק על ידי המגזר הפרטי".