ועדת הכלכלה החלה לדון בהצעת החוק להסרת חסמים שמעכבים הקמת הרכבת הקלה בגוש דן. האוצר: התלות ברכב הפרטי גורמת למשק נזק של 40 מיליארד שקל בשנה
הצעת חוק תחבורה ציבורית בדרך לקריאה שנייה ושלישית
ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ אבישי ברוורמן, החלה היום (ה') להכין לקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק תחבורה ציבורית, שנועדה להסיר חסמים בתחומי התכנון, הביצוע והמימון, על מנת להאיץ הקמת מסילות ברזל ארציות ומקומיות. בפתח הישיבה אמר היו"ר ברוורמן כי ישראל נמצאת בפיגור ניכר מול העולם המערבי בכל הקשור לנושא הסעת המונים. לדבריו, ברוב המקרים שרים גוזרים את אותו סרט מספר פעמים בעוד שהפרויקטים לא מתקדמים. לכן, הוסיף ח"כ ברוורמן, בכוונתו לקדם את הדיונים בהצעת החוק כדי לאפשר את קידום הפרויקטים התקועים.
רכז תחבורה באגף התקציבים במשרד האוצר, אשר דולב, אמר כי בכל שנה נגרם למשק נזק של כ-40 מיליארד שקל כתוצאה מהתלות בשימוש ברכב הפרטי, בנוסף לאבדן אדיר של שעות עבודה, נזקי זיהום סביבתי ותאונות דרכים. הוא הוסיף כי החוקים הקיימים לא מתאימים להקמת הפרויקטים הנדרשים בגוש דן. הוא הסביר כי ההצעה מורכבת משלושה פרקים, כאשר הפרק הראשון עוסק במתן סמכויות למקים מסילת ברזל להיכנס למקרקעין לצורך ביצוע סקרים הנדסיים ושמירה על מבנים, הפרק השני עוסק בסמכויות להפקעת שטחים לצורך הקמת אתרי התארגנות זמניים והפרק השלישי עוסק באכיפה בנתיבי התחבורה הציבורית בערים.
יו"ר נתבי תחבורה עירוניים להסעת המונים (נת"ע), אלכס ויז'ניצר, אמר כי פרויקט הרכבת הקלה בגוש דן הוא המורכב ביותר בישראל ועלותו כ-100 מיליארד שקל. לדבריו, הפרויקט מצריך אישורים של שתי ועדות מחוזיות, 30 רשויות מקומיות ועוד 30 ועדות תכנון מקומיות. הוא ציין כי הקו האדום בין פתח תקווה לתל אביב, שנחשב ליבת הפרויקט, עבר את שלבי האישור הסטטוטוריים והעבודות צפויות להסתיים בשנת 2021. לדבריו, נדרשו 10 שנים כדי לפנות את התוואי ולהגיע לשלב שבו ניתן להתחיל בעבודות. עוד אמר ויז'ניצר כי הפתרון לגודש התחבורה במרכז הוא לבצע את יתר הקווים עד 2021. אחרת, הזהיר, הגודש בתל אביב יהיה כמו הגודש במוסקבה ולא ניתן יהיה לנסוע ברכב בגוש דן.
סגנית ראש עיריית תל אביב, מיטל להבי, התייחסה לנושא הפקעות הקרקע ואמרה כי צריך להתייחס לנושא בכובד ראש. לדבריה, יש ליצור כלים לשיתוף הציבור ולעשות זאת בזהירות. מנהל אגף הביצוע בנת"ע, אודי לרמן, אמר כי כיום אין לחברה סמכויות הפקעה וכניסה לשטחים, אך היא הצליחה להשיג הסכמות שאפשרו לה לבצע את העבודות. הוא הוסיף כי יש מקומות בהן חייבים להפקיע קרקע לתקופה זמנית, אחרת לא ניתן יהיה להקים תחנות.
היו"ר ברוורמן ציין כי הדבר עלול לפגוע בזכויות הפרט, אך בכוונתו לדאוג לאיזון הראוי כך שניתן יהיה להשלים את הפרויקטים בהקדם ולשמור על זכויות הציבור. הוא דרש מנציגי חברת נת"ע להעביר לוועדה נתונים שיסייעו לאתר את התושבים שעלולים להיפגע מההצעה, על מנת שניתן יהיה להזמינם לדיונים ולשמוע את קולם בטרם קבלת ההחלטות.