פרץ הגיש את הערר לפני כחודשיים, לאחר שהתוואי אושר בוועדת השרים לענייני פנים ושירותים; רה"מ נתניהו מקדם את הפרויקט היקר חרף הקולות הרבים הסבורים שכדאיותו מוטלת בספק ולא נחקרה כראוי
תוואי הרכבת לאילת יועלה לדיון הממשלה בעקבות הערר שהגיש פרץ
הממשלה תדון בישיבתה הקרובה ביום א' בערר שהגיש השר להגנת הסביבה, עמיר פרץ, על תוואי הרכבת לאילת שאושר לפני כחודשיים. בוועדת השרים לענייני פנים ושירותים. על פי החוק, ערר על החלטה שכזו נדון במליאת הממשלה. השרים שאישרו את התוואי לפני כחודשיים נדרשו להצביע על התוואי מבלי שהוצג להם תסקיר השפעה על הסביבה של כלל הפרויקט.
עלותו של פרויקט הרכבת לאילת נאמדת בכ-40 מיליארד שקל. ראש הממשלה בנימין נתניהו, הסביר בעבר כי להקמת הפרויקט יש חשיבות לאומית, שכן רכבת לאילת תוכל לדבריו לשמש כחלופה יבשתית לתעלת סואץ, ובכך תחזק את מעמדה הבינלאומי והאזורי של ישראל. אולם, בניתוח שנערך לאחרונה על ידי פרופסור ערן פייטלסון מן האוניברסיטה העברית וצוות מומחים מתחומים גיאו-אסטרטגיים, תחבורה יבשתית, תחבורה ימית והיבטים סביבתיים, נכתב כי אף חברת ספנות לא תעשה שימוש בגשר מעין זה משום שהוא יהיה נחות בכל פרמטר מהחלופה של תעלת סואץ. עוד עולה מן הניתוח המקיף, שבכתיבתו השתתפו 7 פרופסורים, כי הקמת הרכבת עלולה להתברר כפיל לבן ושעלותה הכלכלית גבוהה ביותר, בעוד שתועלותיה מוטלות בספק. את עיקר מסקנות הדו"ח, תוכלו לקרוא כאן.
השר להגנת הסביבה, עמיר פרץ ציין כי "משרד התחבורה כבר הקציב כמאה מיליון שקלים על תכנון רכבת לאילת שבכלל לא מגיעה לאילת ומסתמכת על שורה של אישורים שטרם ניתנו. טרם נבחנו משמעויות הפרויקט והוא עלול להפוך את אילת מעיר תיירות ונופש לעיר מטענים אפורה ואפופת זיהום תוך מחיקתה ממפת ערי התיירות בעולם. התוואי שאושר הוא מסלול שיפגע בשמורות הטבע ובמרחבי הנגב בצורה אנושה כאשר בהשקעה סבירה ניתן להאריך את תוואי המנהרה שבה תנוע הרכבת מתחת לשמורות הטבע וללא מאות קילומטרים של סוללות עפר שיביאו להכחדת בעלי חיים ולהרס הטבע״.
במכתב ששלחו לפני יותר מחודשיים חמישה חברי הכנסת תמר זנדברג, אראל מרגלית, מרב מיכאלי, דב חנין ואיתן כבל ליו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, נכתב כי "פרויקט הרכבת לאילת הינו פרויקט עצום בקנה מידה ישראלי. ראוי כי דיון יתקיים בכנסת, על מנת שחברי הכנסת והציבור יוכלו לקבל תשובות לשאלות מהותיות, כמו – מה יהיה התוואי? מי יבנה אותו? כמה הוא יעלה למדינה? האם הוא יגרום לנזקים סביבתיים, ואם כן לאיזה? אלה שאלות שראוי שאת התשובות אליהן יענו בטרם יוצא הפרויקט אל הפועל, וכדי למנוע את ועדת החקירה הבאה".