"רכב פרטי שנוסע 30 אלף ק"מ בשנה יחסוך כ-10,000 ש"ח בהוצאות הדלק", כך אמר גיא זילברמן, מנכ"ל דלק גז
כנס תעשייני הצפון: CNG לתחבורה יחסוך עד 50% בהוצאות הדלק
בתמונה: גיא זילברמן, מנכ"ל דלק גז, בכנס תעשייני הצפון. צילום: גונן גלין
"עם CNG בתחבורה אפשר להגיע לרמת חיסכון של כ-40 עד 50 אחוזים בהוצאות הדלק, חיסכון של 16 מיליארד ש"ח בשנה, לא כולל התרומה הבריאותית שלנו", הצהיר גיא זילברמן, מנכ"ל דלק גז, בכנס תעשייני הצפון של פורטל תשתיות שנערך בשבוע שעבר בחיפה. "רכב פרטי שעושה 30 אלף ק"מ יחסוך כ-10,000 ש"ח בהוצאות הדלק בשנה. משאית שעושה 60 אלף ק"מ בשנה, תחסוך כ-50 אלף ש"ח בשנה", אמר זילברמן.
דלק גז כבר החלה בפעילות לקידום ה-CNG בישראל. "אנחנו לא רק מדברים אלא גם עושים: תחנת תדלוק ראשונה תתחיל לפעול כבר בעוד שנה באזור צריפין. הגז הטבעי לתחבורה קיים כבר 100 שנה ובהרבה מדינות בעולם העסק הולך ותופס תאוצה. מי שיחטט באינטרט ויראה מה קורה בארה"ב וברוסיה או ייסע לתאילנד, יראה עד כמה הגידול מרשים", מספר זילברמן.
"לא חייבים לקנות רכב מונע גז טבעי אלא תמיד ניתן לעשות הסבה ברכב שעלותה נאמדת בכ-3,000 דולר לרכב פרטי, כשבמשאית זה יעלה כ-15 אלף דולר", אומר זילברמן ומפרט כי ההסבה כוללת, כמו בהסבה לגפ"מ, הוספת מיכל גז בתא המטען והוספת מערכת המזריקה את הגז למנוע. מבחינה בטיחותית זילברמן אומר כי הגז הטבעי בטוח יותר מהגפ"מ וכי "אין מה להשוות בין רמת הבטיחות של גפ"מ לזו של גז טבעי. יש המון פיקוח בכל שלב וזה עולם אחר מעולם הגפ"מ".
אם רוצים שהגז הטבעי הדחוס ינחל הצלחה בשוק, המדינה צריכה לתמוך בהקמת תשתיות ולשמש דוגמא אישית, מסביר זילברמן: "ממשלות בעולם כבר עושות את זה. בארה"ב מקדמים את זה בצורה היסטרית. ציי אשפה ורכבי שינוע יעברו לגז טבעי בתמיכת הבית הלבן. גם ברוסיה הציבו יעד של 50% תדלוק בגז טבעי עד שנת 2025. ספרד, שאין לה גז טבעי בכלל, מקדמת את הגז הטבעי לתחבורה".
"אנו מצפים שהמדינה תיתן מענקים לבעלי ציי רכב המעוניינים לעבור מסולר לגז טבעי. התועלת למשק רבה ומבחינת התעשיין, בשורת הרווח – אין הבדל אם הוא חוסך על המזוט לתנורים שלו או על הדלקים לרכבים שלו. הממשלה צריכה לעודד את יבואני הרכב שמביאים רכבים סביבתיים: חשמלי, גז טבעי וכולי. על המדינה לחייב גופי צבא וגופים מוניציפליים ולעבור להנעה של גז טבעי".
זילברמן סבור שבשביל שתהיה תשתית תדלוק סבירה יש להקים כ-40 תחנות תדלוק בגז טבעי ברחבי הארץ, אבל 120 תחנות יעשו את העבודה בצורה הטובה ביותר. לסיכום הוא אומר: "הממשלה הציבה יעד שאפתני של שימוש ב-30% תחליפי דלקים עד שנת 2020. ב-10 עד 15 השנים הקרובות אין מתחרה לגז הטבעי, לא המתנול ולא המכוניות ההיברידיות. כל מה שנדרש זה להשלים את ההחלטות והתהליכים שהתחילו ולאפשר לנו לעשות את העבודה".