מחלוקת בכנס תעשייני הצפון: מנכ"ל דור גז: "התבלבלו פה, המציאו פה כל מיני פטנטים של הובלת גז טבעי" ; מנכ"ל דלק גז: "אם לכל אחד שיושב פה הייתה אפשרות לקבל CNG ב-2010 אז לרשתות החלוקה היה הרבה יותר קל"
כנס תעשייני הצפון: ה-CNG מפריע או מקדם את הגזת מפעלי הצפון?
בתמונה: פאנל גז טבעי ו-CNG – כדאיות ויישום, ועידת תעשייני הצפון. מימין לשמאל: חקי טל – מנהל תחום גז טבעי אמישראגז, דני קפלן – מנהל ת.גז טבעי ברן רביב, אייל חנקין – מנכ"ל סופר גז, גיא זילברמן – מנכ"ל דלק גז, שי עזרא – מנכ"ל דור גז, ארנון רונד – מנכ"ל הלוי דוויק ומנחה הפאנל. צילום: גונן גלין
האם כניסת ה-CNG כתחליף זמני לגז הטבעי שעתיד להגיע למפעלים מצינור רשת החלוקה רווחית או בעייתית? שאלה זו עלתה שוב ושוב בכנס תעשייני הצפון של "תשתיות" תחת הכותרת "נותנים גז לצפון", שנערכה היום (ד') בחיפה. לוועידה הגיעו תעשיינים צפוניים המבקשים לקחת חלק במהפיכת הגז הטבעי בישראל וחברות ומוסדות המהווים שחקנים מרכזיים בענף הגז הטבעי בישראל.
חיבור המפעלים לרשת החלוקה של הגז הטבעי באזור הצפוני של הארץ יתרחש רק בין 2015 ל-2019. אחת השאלות המרכזיות שחזרו בכנס היא מה עושים עד שרשת החלוקה תגיע למפעל ועד שגז יזרום בה? האם כדאי בינתיים למפעלים העובדים עם מזוט, סולר וגפ"מ לעבור לשימוש בגז טבעי דחוס, הלא הוא ה-CNG? ומה עם מפעלים אליהם לא תגיע רשת החלוקה כלל?
לשאלה זו הוקדש פאנל בהנחייתו של ארנון רונד, מנכ"ל חברת הלוי דוויק. אייל חנקין, מנכ"ל סופר גז, העוסקת במקביל לחלוקת גז טבעי גם במכירת CNG, נשאל על ידי רונד האם פעילויות אלו נוגדות אחת את השנייה או שמא הן פועלות במשותף. חנקין השיב חד משמעית כי "קודם כל מפעל צריך לחתום עם רשת החלוקה. נקודה. קודם כל צינור." חנקין הוסיף כי לאחר החתימה, המפעל צריך לבדוק את כדאיות החיבור ל-CNG או למתנול עד אשר יגיע הגז מרשת החלוקה בפועל: "אין שום קשר בין CNG לצינור. אפס" פסק חנקין.
דני קפלן, מנהל תחום גז טבעי בחברת ברן רביב ואייל חנקין, נשאלו לאור העיכובים בהגזתו של מפעל פניציה ב-CNG – המפעל הראשון שאמור לעבוד עם CNG – מתי והאם יחל המפעל לעבוד עם CNG. קפלן השיב כי "צריך להבין שמפעל פניציה הוא חלוץ ומתוקף היותו שכזה, העניינים זזים לאט יותר, אבל הם זזים. אנו עומדים בפני רגולציה חדשה, בפני רשות הגז הטבעי וצריך להבין שלא מכירים את החוק של ה-CNG. אנו נדרשים להביא הוכחות שונות, סקרים וחישובים בכדי להוכיח שהמערכת היא בטיחותית ואמינה ותוכל לספק את הצרכים של המפעל".
"אמנם כל יום במפעל הוא קריטי אך כל המעורבים בכך, ברן, אפקון וסופר גז, כולם משלבים ידיים על מנת לעמוד בתהליכים וכמו שאייל אמר, בסוף ינואר 2014 צפויה ההזרמה של הגז", הוסיף קפלן. קפלן נשאל גם האם לדעתו מחיר ה-CNG יכול לרדת ובתשובה אמר שאת השאלה הזו יש להפנות לרגולציה וכי "אם הדרישות יופחתו כנראה שהמחירים יירדו". קפלן התייחס בדבריו לדרישות האבטחה האדוקות בישראל וסקרי בטיחות שחברתו נדרשת לבצע אצל חברות זרות ויקרות, גורמים אשר מייקרים את עלות התהליך ולכן את עלות ה-CNG.
גיא זילברמן, מנכ"ל דלק גז, נשאל האם חברתו באמת תהיה מוכנה עם ה-CNG ביוני 2014 והאם באמת קיימת תחרות בעולם ה-CNG בארץ, היות ודלק גז מרוחקת יותר מהצפון, גורם שעשוי להשפיע על עלות ההובלה.בנוסף, הקשה רונד, "המתחרים מסופר גז התחילו להתעסק עם ה-CNG מוקדם יותר". זילברמן השיב: "אנחנו התחלנו את הסיפור עם ה-CNG ב-2009 וזה קצת דעך מאז ובעקבות פיניציה התעורר מחדש ואנחנו נהיה מוכנים ב-2014. מבחינת תחרות אני מציע לכל אחד מכם להעמיד את השוק במבחן: תקראו לאייל, תקראו לי, תקבלו הצעות, תנהלו משא ומתן ותמצאו את הספק המתאים ביותר".
רונד פנה לחקי טל, מנהל תחום מכירות באמישראגז ושאל אותו ישירות: "מדברים על ההסכם שלכם עם נובל, זה משהו שיקרה?" טל ענה כי "ההסכם נמצא בשלבים האחרונים של החתימה והוא יהיה חתום עוד כשלושה עד ארבעה שבועות והתשובה היא כן"
לגבי שאלת ה-CNG מול הגז בצנרת אמר טל כי "יש פה יתרון ברור לצנרת החלוקה. בשעה שחברה משקיעה ב-CNG צריך זמן להחזר ההשקעה ולפי מה שאנחנו רואים ושומעים הצנרת תגיע בחלק גדול מן המפעלים לפני תום החזר ההשקעה". לדברי טל המהלך של כניסת ה-CNG סוגר את הלקוח לאספקה של גז טבעי בצנרת ו"מביא לכשל שוק כשלמעשה נסגרת התחרות בנושא של הגז הטבעי בצנרת באזורים שה-CNG פעיל בהם".
"ה-CNG מקדם את הגז הטבעי. מ-ק-ד-ם", התעקש לסתור את דבריו זילברמן, מנכ"ל דלק גז, בתגובה, "אם לכל אחד שיושב פה הייתה אפשרות לקבל CNG באוקטובר 2010 כמו שחשבתי וכמו שסופר גז חשבו, אז לרשתות החלוקה היה הרבה יותר קל. כי לרובכם שיושבים פה, הצינור יהיה מוכן ואתם לא תהיו מוכנים".
"לא נכון לפתוח פה עשרות מתקני דחיסה שהזמן שלהם הוא קצוב לשנים מעטות", הגיב על הסוגיה שי עזרא, מנכ"ל דור גז, "מה שמעניין פה את רוב הלקוחות זה: לא משנה איך יגיע אליהם הגז, העיקר שיהיה זול. CNG, לפחות לעניות דעתי, הוא גז יקר, ובמקום שנתגייס כולנו להביא את הצינור מהר כמו שעשו במדינות פחות מפותחות באירופה, התבלבלו פה, ואיך שהשוק הזה התחיל המציאו פה כל מיני פטנטים של הובלת גז טבעי שהוא מאוד מאוד ניפחי".