כך טענו היום נציגי פורום יצרני החשמל הפרטיים בפני ועדת יוגב העוסקת ברפורמה של חברת החשמל
"היצרנים הפרטיים מוכרים את החשמל לחח"י במחיר נמוך מעלות הייצור"
פורום יצרני חשמל פרטי מגז טבעי בישראל הציג היום (ג') את עמדתו בפני חברי ועדת יוגב לגיבוש הרפורמה במשק החשמל. עמדת הפורום התמקדה בארבעה נושאים מרכזיים: הקמת תחנות כוח עתידיות ושחלוף תחנות קיימות של חח"י על ידי המגזר הפרטי, הוצאת ניהול המערכת ובכלל זה תכנון מקטע ההולכה לידי גוף עצמאי שאינו חלק מחברת חשמל, הצורך בוודאות רגולטורית ווודאות תעריפית והתמקדות חברת החשמל בפיתוח והרחבה של מערך ההולכה. כמו כן הזהיר הפורום מפני מצב בו הצורך בטיפול בחובות העתק של חברת החשמל (כ-76 מיליארד ₪) יוביל לפגיעה במוטיבציה של היזמים בתחום החשמל הפרטי בישראל.
עוד ציינו חברי הפורום כי בהתאם לתחזית הביקושים שפרסם משרד האנרגיה והמים, בשנת 2025 יידרש למשק הישראלי כושר ייצור בהספק מותקן של כ- 22,000 מגה וואט, משמע תוספת של 8,500 מגה וואט בהשוואה לשנת 2013. נציגי הפורום טענו כי בניית תוספת זו על ידי הסקטור הפרטי תגדיל את החלק התחרותי במשק החשמל ותביא הן להגברת יעילותו והן להורדת עלות החשמל לטובת הצרכנים.
השינוי המשמעותי הראשון הנדרש במשק החשמל, כפי שהוצג בעמדת היח"פים, הינו העברת כל הפיתוח הנוסף של מערך ייצור החשמל בישראל לידי יצרנים פרטיים. "היצרנים הפרטיים מוכרים את החשמל לחח"י במחיר נמוך מעלות הייצור המוכרת לחח"י" טוען מנכ"ל הפורום איתי אייגס "כאשר היצרנים הפרטיים הם אלו שמפתחים את מערך הייצור בישראל הם חוסכים מחח"י השקעה כספית אדירה ובכך לחח"י יש את האפשרות לשפר את מצבה הפיננסי תוך התמקדות במערך ההולכה והחלוקה".
"כאשר חברת החשמל היא זו שמקימה את תחנת הכוח, צרכני החשמל משמע הציבור הרחב והמדינה, נושאים במלוא העלות ובמלוא הסיכון. לעומת זאת, כאשר היצרן הפרטי הוא זה שמקים את התחנה הנוספת, החשיפה של הציבור והמדינה לתחנת הכוח, היא חלקית בלבד" טען אייגס "עלות ההקמה הנורמטיבית ליצרן פרטי היא בין 3,500 ל- 3,800 ₪ לקילו ואט מותקן, לעומת העלות המוכרת לחברת החשמל בתחנות הכוח האחרונות שבנתה הגיעה ל- 4,180 ₪ לקילו ואט מותקן (במסגרת "תכנית חירום").
בעניין מנהל המערכת הסביר אייגס ש"על מנת שתוכל להתקיים תחרות אמיתית במשק החשמל יש הכרח במנהל מערכת עצמאי ואובייקטיבי, אשר אינו קשור לאף אחד מהשחקנים בשוק". כל עוד יחידת ניהול המערכת היא יחידה בתוך חברת החשמל אשר עובדיה, ובהם מנהל המערכת העומד בראשה, הם עובדי חברת החשמל, קיים חשש למשוא פנים ולהעדפת האינטרסים של חברת החשמל על פני האינטרס של היצרנים האחרים.
בהמשך הדברים התייחסו נציגי הפורום לצורך בוודאות רגולטורית וודאות תעריפית וציינו כי כיום אין במדינת ישראל הסדרה שמאפשרת הקמת תחנות כוח פרטיות חדשות."בניגוד לחברת החשמל הפועלת במשטר של cost + המאפשר לה להיות אדישה לשינויים רגולטיביים, היזם הפרטי חשוף לכל שינוי ברגולציה". לדברי נציגי הפורום, לא רק שחוסר וודאות רגולטורית פוגע בתפקוד היצרן הפרטי ובתהליך ההקמה, חוסר הוודאות פוגעת גם בנושא ההשקעות ונוצר מצב בו המגזר הבנקאי והמוסדי לא יכול לממן פרויקטים ללא אופק רגולטורי. בסיום הדברים דרש הפורום מחברת החשמל למקד את השקעותיה בהרחבת מערך ההולכה על מנת שזה יענה על צורכי המשק המתפתחים ותוך התאמה לפריסת התחנות המתהווה לאורך זמן.
פורום יצרני חשמל פרטי מאגד 13 חברות שונות הנמצאות בשלבים שונים של תכנון והקמת תחנות לייצור חשמל בגז טבעי. הפורום כולל את מרבית יצרני החשמל הפרטיים והתחנות המתוכננות על ידם. החברות בפורום הן: אדלטק, OPC רותם, IPM באר טוביה, אלון מרכזי אנרגיה, ג'נרל מהנדסים, , דוראד אנרגיה, דליה אנרגיות כוח, דלק תשתיות, מפעלי ים המלח, מפעלי נייר חדרה, משאב ייזום ופיתוח, פז בית זיקוק אשדוד, שיכון ובינוי אנרגיה.