עיכובים בפיתוח טכנולוגי מנעו מהדלקים הביולוגיים לתפוס את מקומם במפת ההשקעות של ענקיות האנרגיה המסורתיות. הרבעון הראשון של 2013 סימן שפל של 7 שנים בהשקעות בתחום זה
עולם הביו דלקים נאבק על חייו: יחל להיות כלכלי רק ב-2020
בתמונה: שדות קיקיון, אחד הצמחים הפעילים בתחום הדלקים הביולוגיים מהדור ה-2
האם עולם הביו דלקים עומד בפני נסיגה משמעותית והתקפלות? על פי דיווח של בלומברג נראה שהתשובה לשאלה, חיובית. בכתבה נרחבת אודות תופעת הביו דלקים מהדור ה-2 (דלקים שאינם מיוצרים מתבואות המיועדות למזון דוגמת תירס וסוכר) עולה כי שתי ענקיות האנרגיה, של (Shell) ובריטיש פטרוליום (BP) מצמצמות את ההשקעות הגדולות שהפנו לטובת הדלקים הנקיים. הסיבה המרכזית לכך: במצב הכלכלי הנוכחי, אומרים נציגי החברות, הדלק הירוק אינו כלכלי מספיק בשלב זה.
מנהלים בכירים בשתי ענקיות האנרגיה טענו במקביל כי רק בשנת 2020 הפקת דלקים ביולוגיים יתחילו להיות כלכליים, זאת בעיקר בשל הטכנולוגיה היקרה שקשורה בהפקתם. את הנתונים אודות אותה רווחיות בעייתית ניתן למצוא בסטטיסטיקות אודות ההשקעות שהופנו לטובת הסקטור: במהלך הרבעון הראשון של 2013 הושקעו 57 מליון דולר בתחום הביו דלקים, שיא שלילי של 7 שנים. לשם השוואה, ברגעי השיא של התעשייה, הושקעו במהלך הרבעון האחרון של 2007 סכום של 7.6 מיליארד דולר.
יש לציין כי הדלקים הביולוגיים מהדור ה-2, המופקים מצמחים ומעצים שונים (ג'טרופה, אצות, קיקיון) הינם דלקים שימושיים לכל דבר ועניין. הבעיה הגדולה בה נתקלו המשקיעות הגדולות קשורה בעיקר למרווחי הזיקוק של אותם דלקים. "ההתפתחויות של הטכנולוגיות הללו לא התקדמו בקצב שציפינו בכדי שאלו יוכלו להתמודד עם השאיפות לפיתוח התחום" אמרה מריה ואן דר הובן, מהמועצה הבינלאומית לאנרגיה (IEA) לבלומברג "הרבה מפיקים פוטנציאליים נתקלו בקשיים לבטח את ההון לו נזקקו".
בריטיש פטרוליום היא אחת החברות הגדולות בעולם שבחרו להשקיע ערימות של כסף בדלקים ביולוגיים, דלקים שהיו אמורים להתחרות עם הדלקים הפוסיליים אותם היא מייצרת בשוטף. עם זאת, רק באוקטובר 2013 היא זנחה בית זיקוק לביו דלקים מבוסס תאית וזאת לאחר שהשקיעה בו סכום עתק של 300 מליון דולר. לצד זאת, החברה הבריטית תשקיע 520 מליון דולר במתקן חדש המבוסס על חיטה שיוקם בלונדון, במסגרתו ייצרו דלק ביולוגי חדש שיענה לשם biobutanol הנחשב יעיל יותר מ-אתנול ואינו דורש מהילה בדלקים "רגילים" עבור שימוש בתחבורה. על פי הדיווח בבלומברג, השלב המסחרי של הדלק החדש יגיע רק ב-2016.
באשר ל-Shell, החברה ביטלה את הקמתו של מתקן ענק להפקת דלקים מבוסס קש שאמור היה לקום בשנה שעברה בקנדה. כמו כן הפסיקה את התמיכה שלה בחברה המייצרת אנזימים שעתידים היו לשמש לטובת את תעשיית הדלקים הביולוגיים ויצאה ממיזם שאמור היה לטפח ביו דלקים מבוססי אצות. גם בחברות האמריקאיות הגדולות דוגמת "שברון" ו"אקסון מוביל" לא מצאו דרכים להפוך את הדלקים הביולוגיים ללחם חוקם וקיצצו את ההשקעות הגדולות שהעניקו לתחום בעבר.
מי שנכנסו לעולם הביו דלקים ביתר שאת הן דווקא חברות צנועות במקצת דוגמת אבנגואה הספרדית, הקבוצה האיטלקית Mossi & Ghisolfi ועוד. יחד, הן יבקשו לעמוד ביעד של הממשל האמריקאי שקבע כי רף ההפקה של ביו דלקים מהדור השני אמור להגיע לכמות של 14 מליון גלונים, עוד השנה. עם זאת, נראה כי היעד הריאלי עומד כיום על 9.6 מליון גלונים בלבד. "המצב כיום הוא שהזדמנויות לצמיחה בקרב הביו דלקים מהדור הראשון קלושות ביותר בעוד שהטכנולוגיות של הדור השני עדיין לא מתקדמות מספיק" סיכם רוברטו רודריגז אנליסט האנרגיה הירוקה של בלומברג בלונדון.