בישראל כ–20 חברות הפעילות בתחומי ההתפלה והממברנות, המתמקדות בפיתוח יתרון תחרותי בנושאי ניהול האנרגיה, תיעוש הייצור ואורך חיי הממברנות
שוק התפלת המים צפוי להכניס 12 מיליארד דולר בשנה כבר ב-2020
מחקר חדש של חברת הייעוץ הבינלאומית פרוסט אנד סאליבן מגלה כי ב-2012 הגיעו ההכנסות בשוק מערכות המים מבוססות-ממברנות והתפלת מי שפכים ל-5.54 מיליארד דולר, והן צפויות להגיע לכ-12.07 מיליארד דולר בשנת 2020. על פי המחקר, מערכות אלו מעוררות עניין הולך וגובר בעולם, ונחשבות כפיתרון היעיל ביותר לצרכי טיהור וסינון. הן נמכרות כיום בעיקר באיזורי אסיה-פסיפיק, ארה"ב ואירופה, בשל תיעוש דינמי וגידול באוכלוסיה.
"מערכות התפלה חדשות מאמצות גישה כוללת של ממברנות בעיקר לאור ההתמקדות הגוברת בטיהור מים, שימוש חוזר ומיחזור מי שפכים, כמו גם החלתן של תקנות סביבתיות מחמירות יותר", מסבירה פאולינה שיפלינסקה, אנליסטית אנרגיה ותעשיה סביבתית בפרוסט אנד סאליבן. "ישומים מוניציפליים ותעשייתיים, במיוחד מפעלי התפלה, אימצו את ההתפלה מבוססת הממברנות כטכנולוגיה האמינה ביותר להתפלת מים ומי שפכים".
הדרישה לטכנולוגיות מים מבוססות ממברנות והתפלת מי שפכים נגזרת ממספר גורמים: התקדמות טכנולוגית ביכולות סינון ממברנות, המחסור במים ברחבי העולם, הגידול באוכלוסיה, העלייה בזיהום המים והפיתוח הכלכלי. עם זאת, טכנולוגיות ממברנות נחשבות עדיין לחלופות יקרות בהשוואה למערכות קונבציונליות, ולעיתים קרובות נמצאות בשימוש רק ביישומים "בעייתיים".
צריכת האנרגיה הגבוהה שלהן מוסיפה לעלויות הגבוהות גם כך, ומצביעה על הצורך בממברנות בלחץ נמוך, אשר מפחיתות את צריכת האנרגיה ומצליחות לספק התפלה ברמה גבוהה. דרישות נוספות של הלקוחות כוללות תפעול ותחזוקה קלים, עמידה בתקני תעשיה, תוחלת חיים ארוכה יותר, מחירים נוחים ואפשרויות יישום רחבות יותר. יתרה מכך, ההתמחות של המשתמש הסופי במערכות הפרדת ממברנות היא עניין קריטי להשגת צמיחה משמעותית בשוק.
"בישראל כ–20 חברות הפעילות בתחומי ההתפלה והממברנות, המתמקדות בפיתוח יתרון תחרותי בנושאי ניהול האנרגיה, תיעוש הייצור ואורך חיי הממברנות", אומר נדב אופיר, יועץ בכיר בפרוסט אנד סאליבן. "השוק העולמי ריכוזי ותחרותי, ובבואם לבחור ספק טכנולוגי בתחום זה שמים לקוחות דגש רב על נושאי שירות ותחזוקה. אנו ממליצים לחברות הפועלות בתחום זה, המבקשות להתמודד בהצלחה מול התחרות העזה, לבחור שותפים מקומיים מתאימים, ולפעול שיווקית מול מגוון הגורמים הרלוונטיים, בהם חברות המוצר, יועצים טכניים וחברות תשתית".