הירידה בהשקעות הון סיכון בתחומי הקלינטק נכונה לארץ ולח"ול, אומר איתן גלזר, שותף ומנהל תחום אנרגיה וקלינטק ב-PwC Israel. התחומים החזקים עדיין מצויים באזורי האנרגיה הסולארית והרכב החשמלי
30% פחות השקעות הון סיכון בתחום הקלינטק
"נרשמת ירידה עולמית של 30% בהשקעות ההון סיכון בתחום הקלינטק במהלך 2012" כך אמר הבוקר איתן גלזר, שותף ומנהל תחום אנרגיה וקלינטק ב-PwC Israel. גלזר נשא דברים בכנס שערכה חברת אוטו-דסק, במסגרתו השיקה מערך תמיכה לסטארט אפים ישראליים בענפי האנרגיה הנקייה. לדבריו גלזר, "תחום הקלינטק נמצא בתקופה מאתגרת. השקעות הון סיכון הם הדלק שמניע את הסטארט אפים אבל חברות הון סיכון אוהבות יותר השקעות לטווח הקצר, מה שלא תמיד מתאים בתחומי הקלינטק".
גלזר חשף מספר שקופיות שתיארו את מגמות הירידה בהשקעות העולמיות בתחום הקלינטק לשנת 2012 והבהיר כי מדובר בירידה אותה ניתן לקשור למצב הכלכלי באירופה ובארה"ב.לדבריו, במהלך השנה החולפת הושקעו על ידי קרנות שונות בארה"ב סכום של 3.3 מיליארד דולר בתחומי הקלינטק השונים כאשר התחום הסולארי עדייו מוביל ברמת ההשקעות ומיד אחריו נמצאת תעשיית הרכב החשמלית.
"ישראל נחשבת למעצמה טכנולוגית, גם בתחום הקלינטק" אמר גלזר "זה עדיין תחום שצומח והוא פה בכדי להישאר. אנחנו פוגשים מדי שבוע יזמים שמחפשים אחר השקעות. בשנת 2010 הושקעו על ידי קרנות בארץ סכום של 39 מליון דולר, ב-2011 חלה עלייה והסכומים הגיעו ל106 מליון דולר וב-2012 חלה ירידה וההשקעות עמדו על 49 מליון דולר. סך כל ההשקעות בארץ של הקרנות לתחום הקלינטק עמדו על 5.6% מסך ההשקעות הכולל. אנחנו צריכים לשאוף להגיע ל-15%, אחרת לא תהיה פה צמיחה של ממש".
באגף ההצלחות הגדולות של הקלינטק הישראלי ציין גלזר את חברת ברייטסורס שרשמה השנה השקעות גדולות בעשרות מליוני דולרים בתחום התרמו סולארי וכן את חברת FISKER שעוסקת התחום הרכב החשמלי וגייסה בשנה החולפת סכום של 280 מליון דולר. לצד השתיים, אמר גלזר כי המדינה השיקה לאחרונה קרן לתמיכה במיזמים בתחום תחליפי הדלקים שעשוי להביא לצמיחה של רעיונות חדשים גם בתחום זה.