אמיל קויפמן, יו"ר איגוד מהנדסי החשמל והאלקטרוניקה בישראל סבור שישראל מתנהגת כמו מדינת עולם שלישי ומציע לקדם ביתר שאת את הסמארט גריד כתפיסת עולם
"ללא פתרונות אגירה, האנרגיות המתחדשות לא יהיו רלוונטיות"
אמיל קויפמן מוטרד. מי שמשמש כיו"ר איגוד מהנדסי חשמל והאלקטרוניקה בישראל, הוא מביט במפה האנרגטית שלנו ומשתאה . לטענתו, ישראל מתנהלת כמדינת עולם שלישי הקופאת על שמריה. ככזו היא עתידה להתקל במצב מורכב שלא יאפשר לה לעמוד בסטנדרטים של מדינות מערביות, אליהן היא מבקשת להדמות. בכנס חשמל 2012 שהופק בחסות האיגוד, הוא הבהיר כי מטרת הכנס היא לרכז את הידע שהצטבר בעולם בשנה האחרונה ולספק אותו למשק המקומי. " אנחנו לא היחידים בעולם הגולבאלי ולא יכולים לפתור לבד את הבעיות" אומר קויפמן בלא מעט הומור "בעיה שנפתרה בגרמניה תוכל לפתור לנו את הבעיות גם כאן. אנחנו בסך הכל אלפית מאוכלוסיית כדור הארץ".
בניגוד לאי אלו יזמים ונביאי אנרגיה המבקשים למקם את האנרגיה המתחדשת (הרוח והשמש) כתגלית שתוציא אותנו מהבוץ, לקויפמן יש תפיסה מעט פחות אופטימית. "אם אנחנו מדברים על אנרגיה בכלל ועל אנרגיה מתחדשת בפרט, אז יש לנו בעיה קשה. תוך 20 שנה צריכת האנרגיה תעלה ב-60 אחוז ומישהו יצטרך לספק אותה" הוא מסביר "אנרגיות מתחדשות לא יוכלו להוות פתרון בשלב הזה כדי לספק את צריכת החשמל. מי שחושב שהוא יצור את הפרשי האנרגיה הדרושים מאנרגיה מתחדשת, טועה בגדול. אנרגיה מתחדשת זה דבר טוב אבל צריך לאחסן אותה. אם אתה לא יכול לאחסן את האנרגיה- אתה יכול להגיע לאספקה של 15 אחוז גג. היום עובדים די קשה בתחום הזה באירופה. עצרו את כל ההשקעות באירופה בתחומי השמש והרוח והעבירו את התקציבים לפיתוח של אחסון אנרגיה".
כשקויפמן מתבקש לדבר על הנושא החם שעונה לשם "סמארט גריד" הוא מבקש, לפני הכל, לתקן טעות נפוצה. "מי שמדבר על סמארט גריד צריך לדעת שלא מדובר במערכת חכמה. מערכת יכולה להיות מתקדמת, לא חכמה. המושג 'סמארט' במדינת ישראל- מוצג בצורה מוטית. כל מנהל שרוצה להתקדם, הולך באופן טבעי לסמארט גריד ומשקיע כספים של המדינה איפה שלא צריכים. זו השקעה לא סבירה. אי אפשר להשקיע כספי מדינה בסתם נסיונות".
בבואו לפרש את המושג החמקמק, אומר קויפמן כי סמארט גריד היא בעצם "תפיסת עולם על הדרך שבה יש לנהל את משק האנרגיה. אם לא מבינים את זה אז טועים בגדול. אנשים שמקבלים החלטות צריכים להבין על מה הם מקבלים החלטות. כיום ההחלטות מתקבלות מתקציבים שמתקבלים על ידי הממשלה לטובת מחקרים שלא יוצא מהם יותר מדי. צריך לפנות למהנדסים ולמדענים אמיתיים ולא להשקיע כסף שאחר כך יצטערו שהשקיעו".
קויפמן רואה באיגוד שהוא עומד בראשו, גוף חשוב שעתיד לשמש מקפצה עבור ישראל בדרך להיותה מדינה בעלת שדה ידע קריטי בתחום החשמל וההנדסה. "האיגוד קם לפני עשר שנים והכנס הזה שמתקיים זה הפעם העשירית מדבר בעד עצמו. איגודים לאומיים במדינות אירופאיות דוגמת אוסטריה, שוויץ והונגריה, מהנדסי חשמל קיימים משהו כמו מאה שנה. הם עברו דרך. יש להם מעמד במדינה שלהם. מה שאני מנסה להגיד זה שקבלת החלטות ברמה לאומית בתחום ההנדסה אפשר לעשות בצורה נכונה רק אם משתפים את הקהילה ההנדסית. אם, לעומת זאת, לוקחים איזה יועץ שהוא פקיד ממשלתי – זה טעות שתתגלגל לכלכלה ולממשלה ולכולם כי מתקבלים החלטות שאחרי זה אי אפשר לבצע. הכסף נזרק. תראו את מה שקורה בישראל עם הרכבת. אנחנו המדינה האחרונה בין מדינות ה-OECD שהרכבת שלה נוסעת על דיזל. כבר משנת 1970 עובדת מנהלת רכבת על רכבת חשמלית ואנחנו לא רואים את זה קורה".
"התקבלנו השנה לארגון מכובד של ארגון גג של אירופה של מהנדסי חשמל" מספר קויפמן בגאווה "אנחנו קידמנו את הנושא של הסמכת מומחים ברמה אירופאית . אנחנו נעביר הסמכה לאנשים האלו על פי התמחות שלהם. כך שלכל גוף ציבורי יהיה יותר קל לקחת יועץ בתחום ולא לחכות לפקידים אלמוניים. אנחנו רוצים להסמיך את המומחים. לא כל אחד יכול להיות מומחה".
אדון קויפמן מציע לך לעבור לאיגוד חברות אנרגיה מתחדשת
תראה את האור