בהודעה מפתיעה, הודיעה היום בטר פלייס על סיום תפקידו של שי אגסי – מיסד המיזם, את תפקיד מנכ"ל החברה, ובמקומו ימונה איוון ת'ורנלי, המנהל את הזרוע האוסטרלית של בטר פלייס. בפרסומים שונים מדווח על "הדחה" אך בטר פלייס דוחה את הטענות.
שי אגסי עוזב את בטר פלייס
בהודעה מפתיעה, הודיעה היום בטר פלייס על סיום תפקידו של שי אגסי – מיסד המיזם, את תפקיד מנכ"ל החברה, ובמקומו ימונה איוון ת'ורנלי, המנהל את הזרוע האוסטרלית של בטר פלייס. בפרסומים שונים מדווח על "הדחה" אך בטר פלייס דוחה את הטענות.
על פי ynet, אגסי התייחס לסיום תפקידו באומרו: "לפני חמש שנים הלכתי בעקבות חזון של גמילת העולם מנפט והתלות בו, והנה בחודש שעבר הקפתי את מדינת ישראל במכונית חשמלית מדן ועד אילת. מעט מאד אנשים זוכים להפוך חזון מורכב כזה למציאות בחמש שנים מלאות עשייה".
סיום תפקידו של אגסי בא בעיצומה של פריסת מערך החלפת הסוללות של החברה, אך עם זאת, אגסי עומד בראש הארגון מאז היווסדו – ארגון שהפסדיו בחמש שנים האחרונות נאמדים ב-1.5 מיליארד ש"ח תחת ניהולו של אגסי. בבטר פלייס מגדירים מאז ומעולם את הפסדי החברה כהשקעה בטכנולוגיה, אולם המודל הכלכלי המקורי של החברה זכה לביקורת נוקבת עוד טרם המשבר הכלכלי של גוש היורו ותחילת ההאטה המורגשת במשק הישראלי. השנה השיקה בטר פלייס 100 רכבים לעובדיה עד לפריסת מערך החלפת הסוללות, אולם ברבעון הקודם כבר שונה המודל למודל חדש וזול יותר.
אך לא רק המודל הכלכלי העלה תהיות על כישורי הניהול של אגסי. הבעיה העיקרית של החברה היא עמידה בלוחות זמנים שלה עצמה ועמידה ביעדים באופן כללי. אגסי התחייב להשיק את הפלואנס החשמלית עד 2011, אחרי שתשתית הטעינה (לא מערך החלפת הסוללות) כבר תהיה במקומה. אך פריסת התשתית התעכבה וכך גם תחילת המכירות. כמו כן התחייבה בטר פלייס למכור קרוב ל10,000 רכבים השנה ובסיורים במתקן בטר פלייס בגלילות נאמר בעבר שישנן התחייבויות לצי של קרוב ל-40,000 רכבים בארץ ובדנמרק. על בסיס התחייבויות אלו, הובטח לקונצרן רנו ניסן המייצר עבור בטר פלייס את הפלואנס החשמלית הייחודית למיזם קצב מכירות של 100,000 רכבים עד שנת 2016. אך שנת 2011 הלכה לאיבוד ולא נעשו בה מכירות של ממש, וב-2012, גם כן – בישראל לפחות, אין אירועי השקה ומכירה ואין מכירה מאסיבית של רכבים – בין היתר בגלל תשתיות הטעינה, אך בעיקר בגלל רשת החלפת הסוללות. בטר פלייס הודיעה פעמים רבות בעבר שעד שמערך ההחלפה לא יהיה במקומו, לא תהיה השקה, ולא נותר זמן רב לסיום שנת 2012.
זה הזמן הטוב ביותר לשי אגסי לפרוש מהפרויקט
עושה רושם שהמיזם של שי אגסי לא מצליח לטעת שורשים וזה היות והציפיות לא היו ריאליות.
פרויקט מסדר גודל זה ראוי שיבחן לא בזמן אמת אלא לאחר כעשר שנות פעילות, כול בחינה מוקדמת יותר תהיה לא אמינה ולא נכונה היות והחדירה לשוק כזה הנה קשה וגם אם היה בז גדול בהתחלה (מה שלא קרה במקרה זה) יתכן ולא יחזיק מעמד.
מבחינת שי אגסי הוא הצליח לעשות למען המיזם את המרב האפשרי וקידם אותו עד לשלב המעשי.
את שי אגסי יזכרו כמי שהגה מחדש את רעיון הרכב החשמלי ונתן לו את הדחיפה הגדולה ביותר וכרגע אנחנו נמצאים בשלב קריטי אם יצליח אזי הרכב החשמלי יכבוש את השוק ואם לא ישכך לעוד מספר שנים.
למרות זאת אם המיזם יצליח או לא מערכות שפותחו ומפותחים עבור רכבים חשמליים והיברידיים ישולבו ברכבים גם בעלי מנוע מכני והרכבים יהיו יותר ויותר חשמליים, וזה תהליך שיכול בעתיד להחזיר אותנו לרכב החשמלי עקב פיתוחים חדשים, הנושא לא ירד יותר מהמודעות הוא יצעד בקטן או בגדול במקביל לשאר הפתרונות עד לנקודה שבה הוא יפרוץ.
פרישתו או הפרשתו של שי אגסי מניהול החברה יכולה רק לתרום שלי אגסי, את התהילה על קידום הנושא הוא כבר קצר ויקצור גם בעתיד עם הצלחת המיזם הזה או מיזמים אחרים בתחום, אך אם המיזם הספציפי הזה ייכשל הכישלון לא ייזקף לחובתו היות והוא לא זה שניהל את החברה דווקא בזמן הכי קריטי שלה (חדירה לשוק).
ראוי ששי אגסי ימשיך לקדם נושאים נוספים בתחום של אנרגיה כהמשך למיזם המכוניות החשמליות.
אני לכשעצמי הייתי שמח ליצור שיתוף פעולה עם אדם כמו שי אגסי לקידום מיזם בתחום האנרגיה.
אינהורן יוסי
[email protected]