בכנס תעשיית העתיד של פורטל תשתיות פירט שלומי זעירא, סמנכ"ל תפעול נתג"ז את פעילות החברה בתחום הנחת תשתיות ההולכה.
ועידת תעשיית העתיד: הרצאת סמנכ"ל תפעול נתג"ז בנושא רשת ההולכה של הגז הטבעי
צילום: דודי דיין
בכנס תעשיית העתיד של פורטל תשתיות וועדת האנרגיה בהתאחדות התעשיינים, פרס שלומי זעירא, סמנכ"ל תפעול נתג"ז את פעילות החברה בתחום הנחת תשתיות ההולכה לגז טבעי. זעירא התחיל את הרצאתו בהסבירו את התהליך שעברה המדינה ונתג"ז החל מהחלטת הממשלה ומשרד התשתיות להקים את מערכת הולכת הגז הלאומית. תוכנית המתאר המפרטת את תכנית התשתית אשר נוסחה תחת תכנית המתאר לגז טבעי תמ"א 37 על גרורותיה. התמ"א ויתר המפרט ההנדסי של תשתית הגז בישראל מבוסס על תקן הולנדי – תקן NEN 3650.
נתג"ז היא חברה ממשלתית אשר הוקמה בשנת 2003, במטרה להקים ולתפעל את מערכת ההולכה הארצית לגז טבעי. לפרויקט זה חשיבות עצומה עבור המשק הישראלי הן בשל השפעתו על הכלכלה והתעשייה הישראלית והן בשל תרומתו לשיפור איכות הסביבה והפחתת זיהום האוויר. הקמת מערכת הולכת הגז הטבעי ותפעולה על-ידי נתג"ז נעשים על-פי תקנים בינלאומיים מהמחמירים ביותר בעולם, תוך שימוש בכלים לוגיסטיים מורכבים, אמצעים טכנולוגיים מתוחכמים ובאמצעות מגוון קבלנים ויועצים מקצועיים בינלאומיים רבים. בנתג"ז מועסקים כיום כ-96 עובדים בתחומי התכנון וההנדסה, ההקמה, התפעול והתחזוקה ומינהלה.
צנרת הולכת הגז הישראלית מורכבת מקטרים של 30" בתחילת התשתית (בים) ועד 12" שהוא הקוטר ההולכה היבשתי כשהלחץ בצנרת היא בין 44 עד 80 בר (BAR). כיום בארץ ישנן שתי תחנות קבלה – האחת באשקלון שהיוותה את תחנת הקבלה לגז שיובא מחברת EMG המצרית, והשניה נמצאת באשדוד המקבלת את הגז ממאגר "מארי B" ומאגרי הלווין – "פינקלס" הנמצאים סביבו. הצנרת הארצית עצמה כוללת תחנות הגפה הנמאצות במרווחים של 10 ק"מ אחת מהשניה (על פי התקן ההולנדי) המשמשותלתפעול ובקרת המערכת ולבידוד מקטעים בעת חירום.
שלומי זעירא, סמנכ"ל תפעול נתג"ז "פריסת רשת ההולכה של הגז הטבעי לתעשייה"
זעירא דיבר בהרצאתו על שלושה שלבים של הנחת התשתית בשלושה מקטעים ראשוניים:
פייז 1- 94 ק"מ
פייז 2- 135 ק"מ – כולל מפעלי ים המלח (אתגר הנדסי בגלל הפרש הגבהים הטופוגרפי)
פייז 3 – 67 ק"מ התחילה הקזה ב2011. חגית, חח"י חיפה, בז"ן, אלון תבור.
אולם מעבר לתשתית הקיימת, ישנם עוד שלושה קווים נוספים לעיבוי וייעול המערכת הכוללים את "הקו המזרחי" (מתוכנן ל-2014) באורך של 80 ק"מ מתחנת הכוח חגית ועד מפעלי נשר ליד רמלה. מקטעים נוספים הכפלת קו אשדוד נשר, וקו לירושלים באורך של 35 ק"מ ברוחב של 18" גם לפלמחים שיספק אנרגיה למתקן ההתפלה הממוקם באיזור ומתוכנן בעתיד גם לספק אנרגיה לשפד"ן. בסך הכל ההשקעה בתשתיות הן 3.2 מיליארד ש"ח לתשתית באורך כולל של 274 ק"מ וחסכון של 2 מיליארד שקלים למשק החשמל לשנה. על פי תכנית נתג"ז מתוכננים כ- 430 ק"מ צנרת תת-קרקעית וצנרת ימית להולכת הגז.
על פי זעירה, ב-2030 צפוי משק הגז הישראלי לצרוך 16.8 BCM גז טבעי וחוזה "עד 2020, 60% מייצור האנרגיה בישראל תהיהת באמצעות גז טבעי."
בעוד זעירא עומד ונואם בכנס תעשיית העתיד של פורטל תשתיות, משרד האנרגיה והמים פרסם היום שרשות הגז הטבעי במשרד האנרגיה והמים החליטה לתת מענק הקמה בסך 50 מיליון ש"ח לזוכה במכרז החלוקה באזור חיפה והגליל. ההחלטה התקבלה, לאחר דיונים ארוכים עם משרד האוצר, מתוך מטרה לעודד את הגעת הגז טבעי לפריפריה בכלל, ולאזור הצפון הרחוקים (כגון קריית שמונה, רמת הגולן נהרייה וכיו"ב) בפרט. המענק יחולק לארבע אבני דרך מרכזיות (ביניהם אישור תוכנית עבודה, קבלת היתרי בנייה ועוד) וכן בכפוף להגעה לשישה אתרים מרכזיים באזור: בית קשת, עמיעד, חצור, קריית שמונה, אחיהוד וכרמיאל.
אבקש להוסיף את המצגת המרשימה שהעביר שלומי זעירא – כפי שהובטח!