בשימוע שיתקיים עד ה-15 ביוני, תנהל ועדת הכלכלה בכנסת דיון שמטרתו היא לשמוע את עמדות הציבור לפני ההכרזה על הגז הטבעי כעל מוצר בר פיקוח.
ועדת הכלכלה צפויה לדון בהכרזת הגז הטבעי כמוצר בר פיקוח
בשימוע שיתקיים עד ה-15 ביוני, תנהל ועדת הכלכלה בכנסת דיון שמטרתו היא לשמוע את עמדות הציבור לפני ההכרזה על הגז הטבעי כעל מוצר בר פיקוח. בדיון קודם בוועדת הכלכלה נמצא שהכשל בעסקה שנחתמה בין שותפות תמר לחברת חשמל, נובע מהאילוצים שבהם פעלו הצדדים ומחוסר האיזון שבמשא ומתן שבין השותפות, שהיא היחידה בשוק שיכולה לספק גז טבעי, לבין הצד שמולה, שחייב לקבל את הגז כמה במהירות האפשרית. מתוקף חוק משק החשמל החשמל הוא מוצר ייחודי שמטבע הדברים מוחזק בידי מונופול. לכן, בדומה למשק הגז לא ניתן לשאוף לתחרות בהולכת החשמל, אך קיים סיכוי לתחרות. מספר קידוחי גז של שותפויות אחרות נמצאים בהליכי קידוח ובתוך פרק זמן של פחות משנה, השותפויות יהיו מסוגלות להציע הסכמי גז.
יפתח רון-טל, יו"ר דירקטוריון חברת החשמל, מסר באותו דיון, שחברת החשמל עובדת על ההסכם כבר כמעט שנתיים, התקיימו אין ספור ישיבות כאשר במקביל למשא ומתן אספקת הגז הטבעי בישראל הולכת ומתמעטת עד שבשנה וחצי האחרונות אין גז בישראל. לדבריו ההסכם שנחתם הוא הסכם מאוזן השומר על היציבות בהספקת החשמל ומאפשר גמישות גדולה ביכולת להתקשר בהמשך עם ספקי גז נוספים. נקבע מנגנון הצמדה שנועד לאפשר למדינה להתנתק מהתלות בנפט, הדירקטוריון אישר את הסכם תמר וקבע שני סעיפים, סעיף ה-MFM, המבטיח לחברת חשמל את המחיר הנמוך, וסעיף שני הדורש, במקרה שיהיה פיקוח על המחירים, שההסכם שנחתם ייכלל בתוך הפיקוח על המחירים. הנקודות הבעייתיות שנותרו מבחינת חברת החשמל קשורות למחיר שנקבע ואופי ההתקשרות שנקבע לתקופה ארוכה.
אורית פרקש-הכהן מרשות החשמל ציינה כי מבחינת רשות חשמל היה חשוב לוודא שאין חשש לפגיעה ביכולת למזעור עלויות לצרכנים. השיקולים היו לבדוק ולוודא שההתערבות לא תפגע במאמצים להכניס ייצור חשמל פרטי בכמות משמעותית למשק החשמל, בנוסף יש לאפשר כניסת ספק גז טבעי נוסף. עפ"י דיויד גילה, הממונה על ההגבלים העסקיים ברשות ההגבלים העסקיים, ב-2016 התמונה התחרותית תהיה ברורה יותר, אך פיקוח על מחיר הגז מכוח חוק הגבלים עסקיים הוא פיקוח בדיעבד.
ח"כ דב חנין ציין כי הגז הוא נכס ציבורי, משאב ציבורי ששייך למדינה גם אם המדינה בחרה להעמיד אותו לרשותו של זכיין פרטי. הנכס הציבורי צריך להיות מפוקח ברמה של פיקוח על מחירים, בעיקר כאשר המצב הוא מצב מונופולי. לדבריו הממשלה מבקשת להגן על הרווחים הפוטנציאליים של טייקוני הגז למיניהם על ידי התרת ייצוא גז, למרות שהדבר איננו משקף הבנה אמיתית של הצרכים של המשק הישראלי כמשק מתפתח ומתרחב ואיננו משקף את הצורך להשתחרר מתלות באמצעי אנרגיה מיובאים.
אודי אדירי רכז תשתיות ואנרגיה באגף התקציבים של משרד האוצר, הסביר שבכל מה שקשור למתקני יצוא גז שנבנים בהשקעות מאד גדולות בעולם, מקובל שנעשים חוזי אספקה ארוכי טווח על מרבית הגז. אך לאחר חתימת החוזה חלו מספר שינויים, כאשר השינוי המהותי ביותר שחל הוא שתמר נהפכה דה פקטו, לגוף היחידי שמסוגל לספק גז בהיקפים משמעותיים למשק הישראלי. לפני שלוש שנים היה ספק גז נוסף שקיים תחרות רצינית אך המצב השתנה, צריך לזכור שבמשק הגז הטבעי יש עוד הרבה מאד צרכנים תעשייתיים, כאשר הצפי הוא שבעוד שנתיים-שלוש כל מפעל תעשייתי בינוני וקטן בישראל, כלי הרכב ואפילו כל מאפיה בישראל יתבססו על גז טבעי.
נציגי נובל אנרג'י טענו כי למרות קשיים רבים, כשהממשלה לא הצליחה לקבל אישור להקמת מתקן בחוף דור, ובעקבות כך נוספו עלויות פיתוח לפרויקט, עלויות עליהם משלם ציבור אזרחי ישראל השנה 14 מיליון שקלים, החברה המשיכה בפיתוח ופיתחה תכנית חדשה להעברת הגז לדרום. גם אחרי ועדת ששינסקי, החברה לא התנערה מהתחייבותיה והמשיכה לקדם את נושא הגז הטבעי. מטרת החברה היא לפתח ולהביא כמה שיותר מהר גז למשק הישראלי. יפתח רון-טל הוסיף כי נובל אנרג'י עושים כמיטב יכולתם, הם מפתחים עוד שני שדות קטנים, מאגר נועה ומספר פטמות, אך הבעיה כיום היא שהגז מסופק באמצעות צינור אחד בלבד, הצינור שמחבר את ים תטיס עם אשדוד, במקום ארבעה, המהווים יתירות מינימלית המחוייבת במשק שעובר לשימוש בגז. בנסיבות הקיימות אם לא יהיה פתרון לבעיית הגז באפריל-מאי 2013 הציבור יאלץ לספוג העלאה נוספת של למעלה מ-30% בתעריף החשמל.