אנרגיה חכמה לעולם השלישי
חברת פניקס (Fenix) שהוקמה בשנת 2009 מתכוונת להביא פתרונות חשמל לאזורים נידחים באפריקה ובהודו. החברה שסיפקה לאחרונה 2,000 מצברים חכמים לחברת הטלקום האפריקאית MTN מאוגנדה, פיתחה פתרון חכם לאספקת חשמל באמצעות סוללה חכמה. הסוללה בשם ReadySet מגיעה במארז מוקשח וניתן לטעון אותה באמצעות דינמו שמחובר לאופניים או באמצעות תאים סולארים. כיום, 2.6 מיליארד איש ברחבי העולם אינם מחוברים לרשת חשמל אמינה וסדורה, באזורים אלו נעשה שימוש במצברי רכב משומשים לצורך טעינה ותפעול מכשירי חשמל, הסוללה החדשה תאפשר שימוש בטוח יותר ויעיל יותר באותם אזורים.
הטכנולוגיה שמייחדת את הסוללה החדשה הינה אלקטרוניקה ותוכנה אשר מבקרות את מצב הסוללה ואינן מאפשרות לסוללת להגיע למצב של 100% פריקה, מצב אשר פוגע בסוללה ומקטין את אורך חייה. הפתרון שבו משתמשת החברה נשאב מתחום המחשבים הניידים והפלאפון בהם קיימים פתרונות לשמירה על חיי הסוללה, מצב אשר לא קיים בתחום מצברי הרכב. כתוצאה משילוב הטכנולוגיות החדשות המצברים החדשים מאפשרים אגירה והספקת חשמל לאורך תקופה של 3 שנים, בניגוד למצברים הרגילים שיש להחליף כל שנה. כל סוללה יכולה לטעון כ-50 פלאפונים בשבוע, כאשר באזורים נידחים מדובר באמצעי התקשורת הזמין היחיד.
החברה אינה מתכוונת להסתמך על סובסידיות ממשלתיות, המודל עליו בחרה החברה להתבסס הוא המודל בו משתמשות חברת קוקה קולה וחברות הסלולר הגדולות. עפ"י מייק לין, מנכ"ל החברה, 2.5% מהאוכלוסיה באותן מדינות מהווים את נתח השוק היזמי אליו פונה החברה. לדבריו 150 מיליון מצברי מכוניות נמצאים כיום בשימוש לצורך הספקת חשמל. "אין מחקרים לגבי השפעות ואופן השימוש של מצברי רכב לצורך אספקת וייצור חשמל. למרות זאת הממשלות במדינות המתפתחות נוטות לעודד שימוש במצברים משומשים, במטרה להוביל למחירי חשמל גבוהים ושוק מסחר בפסולת רכבים".
חברת פניקס אינה החברה היחידה בתחום מיקרו-מקורות אנרגיה שפונה למדינות מתפתחות. חברות כגון דורון, אג-אנרג'י, וDלייט, פיתחו גם הן פתרונות המיועדים לשוק זה הצמא לפתרונות אנרגיה חכמים. חברת פניקס יצרה קשרים עם חברות נוספות בתחום ולמעשה קלטה לתוכה עובדים מחברת ההזנק פוטנקו (Potenco), אשר יצרה פתרונות משוך-לטעינה עבור פרויקט ה-OLPC, אך נאלצה לסגור את שעריה בעקבות אי הצלחת הפרויקטים.
פתרונותיה של החברה מאפשרים מצד אחד נקודת הזנק בתחום הספקת חשמל באזורים נידחים ומהצד השני מהוות נקודת התחלה לשיפור מצברי הרכב הקיימים ואולי אפילו נקודת מפנה עבור רכבים חשמליים שיוכלו בעתיד להתחבר למערכת חשמל שיתופית ולספק חשמל לרשת או לצרכנים מקומיים.