המפגש עם איגוד התעשיינים בגרמניה (BDI) היה אחד המפגשים המרתקים שקיימה משלחת ישראל להתייעלות אנרגטית מטעם לשכת מסחר ישראל גרמניה. ה-BDI הינו ארגון גג החולש על 38 איגודים, ומכסה את כלל את התעשיות – כולל האינטרסים של תעשיית האנרגיה
מסע התייעלות אנרגטית בגרמניה "מחירי חשמל גבוהים הם המניע היחיד ליעילות"
דר' אברהארד פון רוטנברג, מנכ"ל תחום האנרגיה ב-BDI (משמאל) אורן הרמב"ם מנהל תחום האנרגיה בהתאחדות התעשיינים – צילום: חגי אנסון
המפגש עם איגוד התעשיינים בגרמניה (BDI) היה אחד המפגשים המרתקים שקיימה המשלחת הישראלית להתייעלות אנרגטית מטעם לשכת המסחר ישראל גרמניה. ה-BDI הינו ארגון גג החולש על 38 איגודים, ומכסה את כלל את התעשיות – כולל האינטרסים של תעשיית האנרגיה. הארגון מאגד בפועל 8 מיליון עובדים, ו-25% מהתמ"ג הגרמני. לדברי דר' אברהארד פון רוטנברג, מנכ"ל תחום האנרגיה ב-BDI, בהסבירו על הארגון, ועדות הן כלי העבודה העיקרי של האיגוד, בעיקר ועדות מנכ"לים בהן בונים את האג'נדה של התעשייה.
השיחה עם פון רוטנברג (אין קשר לרוטנברג הישראלי), נסובה כמובן על מצב משק האנרגיה של גרמניה, ומתברר שכיום קוראים לילד בשמו. גרמניה במשבר אנרגיה. אלא שהתעשייה לא מצליחה לגבש עמדה אחידה ומסר ברור לפתרון, אבל ישנה איזושהי מסקנה שלא תהיה נעימה במיוחד לצרכנים.
"מחירי חשמל גבוהים הם המניע היחיד ליעילות." לדבריו פוליטיקאים בבריסל מעוניינים לעשות מעשה "פוליטי" בנוגע למחירי החשמל, על מנת לקדם את תוכנית 2020. גרמניה עצמה עומדת בשני היעדים – מבחינת התקנת אנרגיות מתחדשות ובצמצום פליטות גזי החממה, אולם לדבריו, "לא ברור איך מודדים יעילות אנרגטית. בשבועות האלה בבריסל מנסחים מחדש את הדירקטיווה (הנחיה מחייבת)" הוא מציין "אך אין עניין להגדיר מספר (יעד). מה קורה עם המספר הנקוב (שיא צריכה) אחרי שמגיעים אליו?" לדבריו כעת יש רעיון להגדיר מספר שונה לכל מדינה. "דנמרק מקדמת רעיון של שחיקה באספקה ביחד עם התקנת אמצעי חסכון ובכך לייצר שוק התייעלות."
BDI מייצגת את ארבע מוליכות האנרגיה הגדולות בגרמניה, ולדברי מנכ"ל החברה – מחיר החשמל בגרמניה גבוה מאוד בגלל עלויות משנה. BDI הצליחה למצוא מסר אחד אחיד אחרי ההחלטה להעלים את הכורים הגרעיניים. ישנה תמיכה במעבר לאנרגיות מתחדשות אבל יש צורך עדיין להגיע להסכמה" ומכוון בדבריו לכך שתעשית המתחדשות מייקרות את מחירי האנרגיה העולים גם כך, מה שיוצר בעייה לצרכנים גדולים, בנוסף לקשיים של חברות ההולכה לייצב את הרשת. עם זאת, לדבריו באיגוד יש "יותר מידי חברים בעלי דעות מגוונות מידי ולא ניתן היה עד עכשיו להסכים על הדיון והמודל הנכון למתחדשות."
הקשר בין הצרכן לחברת האנרגיה
בגרמניה, 45% מצריכת האנרגיה מכוונת לתעשייה ו-25% לצרכן הפרטי. פון רוטנברג מתייחס לבורסת האנרגיה בלייפציג – המעבר לשוק חופשי של אנרגיה לפני 15 שנה שינה את כללי המשחק, אף על פי שישנן עדיין רק ארבע חברות הולכה ישנן חברות יצרניות רבות – החל מחברות ירוקות לחלוטין אשר עשויות להיות מיזם כפרי, חברות ההולכה המייצרות אנרגיה ויזמים הסוחרים בחשמל שאינם מייצרים אלא קונים יחידות ומספקים באמצעות אחת מחברות ההולכה. אפשר להיזכר במודל דומה שהיה נהוג בארץ בתחום האינטרנט – שתי חברות תשתית, וספקיות סיגנל מגוונות, אלא שאת מחיר הסיגנל במקום לקבוע בדירקטוריון, למכור בבורסה. בפועל בבורסות בלייפציג ובפאריס, שחקנים מוכרים אנרגיה במחיר מיידי או חוזה ארוך טווח." אולם רק מיעוט קטן מבין את המודל החדש. כל צרכן (בהתאם לחוזה) יכול לשחק במחירי החשמל של עצמו." אומר פון רוטנברג. ומה בנוגע לחוזים עם חברות ההולכה, חברות אנרגיה, קנסות יציאה ורעות חולות אחרות? במאבק נגד חוזים ארוכי טווח, בשנתיים שלוש האחרונות מותר להחליף ספק חשמל בתוך שבועות.
אף על פי כן, חברות, תעשיינים מפעלים והתעשייה יודעים לנצל את המודל וברובן ניתן למצוא כיום אחראי אנרגיה, האמון על הדאגה לתעריפי האנרגיה הזולים ביותר. לראייה, יצרני אלומיניום ליד קולון (הצורכים יותר מהעיר קולון) במחיר של 5-7 סנט לקוט"ש לתעשייה.
ניהול משק האנרגיה
אין משרד אנרגיה בגרמניה. רשת ההולכה נמצאת ברשות משרד האוצר הגרמני, ונושא האנרגיות המתחדשות בידי משרד הגנת הסביבה. אולם אין משרד אנרגיה האמון על התווית מדיניות. המדיניות נקבעת בשילוב יעדים של שני המשרדים, תוך שילוב לוביסטים וגופים כמו ה-BDI , ה-BDEW – איגוד חברות האנרגיה והמים, וארגונים נוספים. אולם תכנון ושיפור רשת ההולכה נמצא בידי המדינות הפדראליות ולדברי פון רוטנברג "לא תמיד יש אחידות בהשקעות בין המדינות הפדראליות השונות."
פון רוטנברג רואה בפתרון הסמארט גריד את התקווה הגדולה להפחתת צריכת האנרגיה. לדבריו, לבוש וסימנס יש כיום מוצרים חכמים, אולם פון רוטנברג מדגיש שזהו עניין של שוק. "האם תקנה מכונת כביסה יקרה יותר המפעילה את עצמה בשעות השפל למרות שאין תעריף לתמרוץ הצרכנים?" הוא מספר על חברת RWE שהחלה בתכנית בית חכם כולל אפליקציה סלולרית כדי ליצור הרגל אבל יש עניין של אימוץ ציבורי." אך גם פון רוטנברג מדגיש ששיטת ה-FIT מביאה לכך ש"שחקנים רבים דורשים תמיכה ממשלתית בשביל לעשות מהלכים."