לאחר תקופת המתנה שבה נסתיימה מכסת ההסדרה הקודמת מטעם רשות החשמל לצרכני חשמל ביתיים (קטנים ועסקיים) להקמת מתקנים ליצור חשמל בטכנולוגיית אור (פנלי PV) פרסמה היום הרשות לחשמל את ההסדרה התעריפית האחרונה, המשלימה את כלל הכמות הנדרשת ליישום על פי החלטת הממשלה לתמיכה בטכנולוגיה זו עד לשנת 2014.
רשות החשמל פרסמה שימוע להסדרה חדשה של מתקנים סולאריים בהיקף 110 מגהוואט
לאחר תקופת המתנה ארוכה שבה אזלה מכסת ההסדרה הקודמת מטעם רשות החשמל לצרכני חשמל ביתיים (קטנים ועסקיים) להקמת מתקנים ליצור חשמל בטכנולוגיית אור (פנלי PV) פרסמה היום הרשות לחשמל את ההסדרה התעריפית האחרונה, המשלימה את כלל הכמות הנדרשת ליישום על פי החלטת הממשלה לתמיכה בטכנולוגיה זו עד לשנת 2014.
התעריף לצרכן הביתי עבור החשמל המיוצר יהיה 134 אגורות לקילווט שעה. עבור מערכות סולאריות עסקיות התעריף יהיה 107 אגורות לקוט"ש לשנים 2012-13.
הסדרה תעריפית אחרונה לפני המעבר לעידן הגריד פאריטי
הסדרה זו מיועדת לצרכני חשמל המבקשים להתקין מתקן פוטו-וולטאי שישמש לצריכתם העצמית ואשר יזרימו עודפי האנרגיה לרשת. תחת הסדרה זו ייכללו מתקנים ביתיים בהספק מותקן שלא יעלה על 15 קילו-וואט ומתקנים עסקיים בהספק מותקן שלא יעלה על 50 קילו-וואט.
מדובר בתוספת הסדרה ביחס לכמות של 110 מגה ואט יצור עד לשנת 2014, לאחר שעד היום הסדירה הרשות תנאי כניסה ותעריפים לסך של 200 מגוואט דהיינו, המשך הסדרה זו יביא לכמות כוללת של 310 מגה ואט עד לשנת 2014.
ראש אגף ההסדרה ברשות, מר עודד אגמון אמר: "שילוב של מתקנים לצריכה עצמית במתכונת המוצעת בהסדרה זו תביא למיקסום היתרונות הקיימים במערכות מבוזרות כאשר הדגש יהיה להציב מערכות אלו במקומות צריכה ובכך להקטין את עלויות פיתוח הרשת לצד מנגנון תעריפי שיקבע בהליך תמחור שיביא למזעור עלויות אופטימלי. מר אגמון הוסיף כי הסדרה המוצעת מאפשרת המשך וודאות ליזמות תוך קידום התחום והתעריף ל-grid parity.
לדברי גורמים ברשות, בהצעת השימוע הטמיעה רשות החשמל לקחים שנלמדו מיישום ההסדרות הקודמות, בין היתר לאור הירידות הנמשכות במחירי הפנלים בעולם מחד, ורצון הרשות לבטא ירידות מחירים אלה בתעריפים להסדרה, שהרי עלות הסדרות אלה ממומנות על ידי צרכני החשמל בתעריף החשמל שמשלמים. בנוסף, לאור הרצון להבטיח כי המערכות נשוא ההסדרה תוקמנה אך ורק במקומות בהם קיימת צריכה בפועל, על מנת לחסוך גם בהיבט זה בעלויות תשתית, איבודים ברשת ולמקסם את היתרונות שיש למערכות מבוזרות.
מודל כלכלי חדש יכנס לתוקף החל משנת 2013
מסמך השימוע שפורסם להתייחסות הציבור מבקש התייחסות לחלופות מוצעות על מנת להבטיח את הביזוריות הנדרשת ממתקנים אלה. ביחס למנגנון התעריף המוצע, זה מורכב משני פרקי זמן. פרק הזמן המיועד להכנסת מתקנים בטכנולוגיה זו בטווח הקרוב, נוקב בתעריף הזנה קבוע למתקנים, בגובה של 134 אגורות. ואילו ההסדרה ביחס לפרק הזמן הרחוק יותר, לשנים 2013-2014 מציעה מנגנון תיחור דמוי מכרז, על מנת לייצר הליך תחרותי שיבטא את הגמישות במחיר טכנולוגיה זו מעת לעת, בפרט ככל שתימשך הוזלת המחירים העולמית בטכנולוגיה זו. מנגנון זה מוצע ככזה אשר יגביר את הודאות בקידום היזמות תוך צמצום ככל שניתן התערבות של הרגולטור בשל שינויי מחירים דרמטיים, כפי ששוקלת הרשות לעשות בימים אלה ביחס לתעריפי הפיוי הבינוני.
לאור העובדה כי שחקנים שונים ממתינים בתור כדי להכלל בהסדרה אחרונה זו ועל מנת לאפשר לאלה תקופת כניסה מהירה ככל שניתן פוצל מנגנון ההסדרה לתעריף הזנה קבוע ביחס למערכות שיותקנו בטווח המיידי עד לשנת 2013. לעומת זאת, המנגנון התעריפי המוצע עם מנגנון התיחור התחרותי, מוצע כמנגנון לטווח ארוך יותר אליו ינתן לשחקנים פרק זמן מספק להיערך.
החלטה זו ניתנת במסגרת מדיניות הרשות לקידום ועידוד השימוש באנרגיות מתחדשות במסגרת השגת יעדי הממשלה, ובהתאם להחלטת הממשלה מיום 17-7-2011 בה הוגדרו הכמויות שיש לשלב לרשת החשמל במסגרת הסדרה של צריכה עצמית והעברת עודפים לרשת. החלטה זו קבעה כי בשנת 2011 ישולבו 20 MW וכל שנה לאחר מכן ועד שנת 2014 ישולבו 30 MW לרשת החשמל כך שבמצטבר יתווספו 110 MW למתקנים פוטו וולטאים במתכונת זו.
35 מגהוואט למערכות עסקיות לשנים 2011-2012
בשימוע המפורסם על ידי הרשות נקבע כי מתוך כמות נתונה של 50 MW לשנים 2011-2012 הוחלט להקצות 15 MW במצטבר לטובת מערכות ביתיות בגודל של עד 15 KW. הקצאה זו תאפשר למשקים ביתיים להצטרף להסדרה ללא חשש כי המכסה תמולא ע"י הסקטור העסקי. לטובת הסקטור העסקי המכסה תהייה 35 MW לשנים 2011-2012.
ההסדרה לצרכנים שאינם ביתיים תנוהל בדומה לצרכן ביתי עבור השנים 2011-12, כאשר בשנים 2013-14 קביעת התעריף תבוצע בשיטת תמחור הצעות. אימוץ הליך התמחור הינו במטרה להגיע למזעור עלויות ומקסום היכולות ולהגיע למחיר השוק הנכון, מעת מעת עבור מערכות אלו. הליך התמחור יתבצע ע"י הגשת 2 מעטפות מצד הצרכנים כאשר מעטפה אחת הינה עמידה בתנאי סף והשנייה המחיר המוצע לכל קוט"ש ייצור באגורות. הליך ההגשה יבוצע במהלך של שלושה חודשים אשר לאחריהם יתבצע הליך מיון של עמידה בתנאי סף, כאשר הצרכנים שעמדו בשלב זה יועברו להליך תמחור. ההצעות הנמוכות, עד למחיר המקסימום, שיקבע בסמוך לתחילת ההליך, יקבלו אישור להקמת המתקן. הליך הבדיקה יערך בתקופה של עד שלושה חודשים לכל שלב כאשר לאחריו תינתן תקופה של 180 יום להקמת המערכות.
התעריף לשנים 2011-2012 מתבסס על בחינה שנערכה על ידי הצוות המקצועי ברשות של עלויות הקמת מתקנים פוטו-וולטאיים בהספק מותקן של KWP 4 ו- KWP 50, בעלי מקדם הספק בן 18% (1600 שעות ייצור מלאות בשנה).
הסדרה זו תבטיח כי יוקמו מערכות אך ורק במקומות בהם קיימת צריכה בפועל, על מנת לחסוך בעלויות תשתית, איבודים ברשת ולמקסם את היתרונות שיש למערכות מבוזרות.
במסגרת המסמך לשימוע הוצגו שלוש חלופות לסוגיה זו ביניהן מבנה תעריפי על בסיס מונה נטו (net-metering) כמבואר במסמך לשימוע.
עיקרי ההסדרה למתקנים סולאריים ביתיים:
רשות החשמל מייעדת 15 מגוואט להסדרה למתקנים ביתיים עד 15 KW:
- התעריף לצרכן הביתי עבור החשמל שיוצר במתקנו יהיה 134 אגורות לקילווט שעה.
- התעריף לצרכן מחובר יובטח למשך תקופה של 20 שנה מיום חיבור המתקן, ויהיה צמוד בשיעור של 100% למדד המחירים לצרכן מיום אישור הבקשה.
עיקרי ההסדרה למתקנים סולאריים עסקיים:
עיקרי ההסדרה למתקנים שאינם ביתיים וגודלם עד 50 KW:
הרשות קובעת בזה, שעבור מתקנים פוטו וולטאים שאינם ביתיים תיהיה ההסדרה עבור שנים 2011-12 זהה למתקנים הביתיים, ועבור שנים 2013-14 יבוצע הליך של תמחור, והכל כמפורט להלן.
יוקצו 35 מגוואט עבור השנים 2011-12:
- התעריף יהיה 107 אגורות לקוט"ש לכל התקופה.
- התעריף לצרכן מחובר להחלטה זו, יובטח למשך תקופה של 20 שנה מיום חיבור המתקן על ידי ספק השירות החיוני, ויהיה צמוד בשיעור של 100% למדד המחירים לצרכן מיום אישור הבקשה על ידי המחלק, כאשר העדכון יתבצע בתחילת כל שנה קלאנדרית.
יוקצו 60 מגוואט עבור השנים 2013-14:
- במהלך השנים 2013 -2014 יתבצע הליך של תמחור בהתאם למתווה המופיע באמת המידה המצורפת שיקבע בסופו של תהליך כתעריף למתקנים אלו.
- מדי שנה, בשנים 2013-2014, תוקצה כמות של 30 MW לטובת שילוב מתקנים אלו. הרשות תבחן אפשרות לשמור מכסה עבור מתקנים הביתיים עבורם יקבע תעריף הזנה מתאים.
- רשות החשמל תתזמן את הפעילות הקשורה בהליך התמחור לפיה ספק שרות חיוני בעל רישיון חלוקה יקבע תוך שלושה חודשים, אילו מהבקשות עומדות בתנאי הסף.
- ספק השירות החיוני בעל רישיון הולכה יפתח את הצעות המחיר וידרג אותן מהנמוכה ועד להצעה הגבוהה ביותר. בעל רישיון ההולכה יאשר את חיבורן לרשת של הבקשות שהגישו את הצעות המחיר הנמוכות ביותר, שעמדו בתנאי הסף, עד לכמות מצטברת של 30MW. הליך זה לא יארך יותר משלושה חודשים.
- התעריף לצרכן מחובר יובטח למשך תקופה של 20 שנה מיום חיבור המתקן על ידי ספק השירות החיוני, ויהיה צמוד בשיעור של 100% למדד המחירים לצרכן.
לא אמרו שהתעריף הביתי יירד ב-7%? כלומר במקום 1.67 יהיה 1.55??
למה 1.34?
1.34
מתי לדעת ה"חברים" שקבעו 1.34 ניתן יהיה להגיע להחזר השקעה, שלא לדבר על ממתי תהיה לצרכן הביתי תועלת כלכלית "הגיונית" מהמערכת?
מערכת 4 קילוואט תכניס 8,800 ש"ח לשנה… נו באמת
מה נסגר עם עודד אגמון הזה? חתיכת חולה כבוד ושררה!
מה פתאום הוא מהיה לי גורו של חשמל?
גריד פארטי? במחיר חשמל כזה?
הלכו לי 70 אלף שקל על התשתית
לכל המשקיעים בתחום הסולארי חבל על הכסף. המדינה לא עומדת בהתחיבות שלה כלפי פשוטי העם שזה אנחנו המושבניקים.שהשקענו את כספנו המועט בחיזוק המיבנים הגדלנו את השעון ל80 אמפר שלמנו לכיבוי אש פרסנו תשלומים למושב על החובות שלנו עברנו ארבעה מדורי גהנום עד שקיבלנו טופס 4 ובסוף פקדים מושחטים הרסו לנו את החיים .ובסוף מי ירויח? הטיקונים החברים שלהם ושל כל השרים שיקבלו את כל המיכסות בארץ ובעולם…..