מתלונות שהתקבלו במערכת תשתיות עולה, כי בימים האחרונים הפסיק מחוז הדרום של חברת החשמל לטפל בפניות הקשורות למערכות פוטו וולטאיות. גורמים בענף מציינים כי החל מאמצע השבוע שעבר פניות של חברות ויזמים סולאריים לחברת החשמל נענות בתגובה: "אנחנו בשביתה".
שביתה איטלקית בחברת החשמל: לא מטפלים במערכות סולאריות
מתלונות שהתקבלו במערכת תשתיות עולה, כי בימים האחרונים הפסיק מחוז הדרום של חברת החשמל לטפל בפניות הקשורות למערכות פוטו וולטאיות. גורמים בענף מציינים כי החל מאמצע השבוע שעבר פניות של חברות ויזמים סולאריים לחברת החשמל נענות בתגובה: "אנחנו בשביתה". מבירור שערכנו עולה כי ועד העובדים של החברה מוחה על כך שהיקף העבודה שולש בחודשים האחרונים, ותקנים שהובטחו כי ימולאו, על-ידי הנהלת חברת החשמל, נותרו מיותמים. העובדים עצמם מפנים את אנשי התעשיה הסולארית שפונים אליהם להגיש תלונה רשמית, מתוך תקווה כי הנושא יגיע לתודעת הנהלת החברה. יש לציין כי באופן רשמי לא הוכרזה כל שביתה מצד ועד העובדים של מחוז דרום בחברת החשמל, ולכאורה העבודה מתנהלת כסדרה, וכי במחוז הצפוני לא ידוע על בעיות כלשהן.
השביתה מקיפה את כל השירותים הניתנים לחברות הסולאריות, למעט קבלת ההזמנות הראשוניות – לא מתבצעים סיורים, חיבורים לרשת או כל פעילות אחרת.
חברות סולאריות רבות מתלוננות כי השביתה מגיעה בתקופה מאוד לחוצה לתעשיה. מערכות רבות שכבר אושרו על-ידי הגופים הרגולטורים השונים נדרשות להתחבר לרשת תוך תקופה של 180 יום. עיכוב החיבור פוגע הן בחברות המתקינות והן בלקוחות אצלן הותקנה המערכת, וגורם להפסדים עצומים הפוגעים בענף כולו.
ההפסדים אינם מסתכמים בימי פעילות המערכת, אלא הם מקיפים תחומים רבים: החל מתשלום על מכולות שלא נפרקו עדיין וממתינות בנמל אשדוד, אבטחה על מתקנים שעדיין אינם מחוברים, ותשלומים שאמורים להיות מועברים לחברות על-ידי הלקוחות, ומעוכבים עד להשלמת החיבור על-פי תנאי החוזים. הפסד עצום נובע מכך שמערכות סולאריות נמצאות בשנותיהן הראשונות בכושר שיא של ייצור, ותפוקתן בתקופה זו היא הטובה ביותר. מערכת חדשה השוכבת ללא מעש מאבדת למעשה חודש של פעילות מרבית.
החשש הגדול בענף הוא שמערכות סולאריות רבות לא יחוברו לרשת במהלך 180 הימים בהן הן אמורות להתחבר, דבר שיחייב את חברת החשמל לפנות לרשויות על-מנת לאשר מכסות חדשות, בכדי לא להיגרר לתביעות ענק מצד היזמים, המתקינים ומשכירי הגגות והשטחים.
מחברת החשמל נמסר כי היא מטפלת בנושא ועושה את כל המאמצים לבדוק את המיתקנים שעדיין לא נבדקו.
יזמים, מתקינים, לקוחות או ספקים שנתקלו בבעיה מול חברת החשמל במהלך הימים האחרונים, מוזמנים לפנות למחלקת נציב תלונות הציבור של חברת החשמל:
בפקס – 04-8184975 או בדואר אלקטרוני – [email protected]