במסלול הנדסת ההספק בפקולטה להנדסה במכון הטכנולוגי בחולון, נפתח לאחרונה תחום התמחות באנרגיה חלופית. במסגרת הלימודים, עוברים הסטודנטים מספר קורסים בתחומי האנרגיה הסולארית, אנרגיית הרוח והמים. במהלך הלימודים הסטודנטים נחשפים למגוון טכנולוגיות בכל אחד מהתחומים. במסגרת זו, הם לומדים גם על תאי הדלק, אשר לטענת פרופסור גדי גולן, דקאן הפקולטה להנדסה במוסד, מדובר בטכנולוגיה אשר בעתיד תוביל את פיתוח הסוללות החשמליות.
ראיון בלעדי: פרופסור גדי גולן: טכנולוגיית תאי הדלק תוביל את ישראל לחזית המדע
צילום: ארנון מעוז
במסלול הנדסת ההספק בפקולטה להנדסה במכון הטכנולוגי בחולון, נפתח לאחרונה תחום התמחות באנרגיה חלופית. במסגרת הלימודים, עוברים הסטודנטים מספר קורסים בתחומי האנרגיה הסולארית, אנרגיית הרוח והמים. במהלך הלימודים הסטודנטים נחשפים למגוון טכנולוגיות בכל אחד מהתחומים. במסגרת זו, הם לומדים גם על תאי הדלק, אשר לטענת פרופסור גדי גולן, דקאן הפקולטה להנדסה במוסד, מדובר בטכנולוגיה אשר בעתיד תוביל את תחום התחבורה הירוקה.
טכנולוגיית תאי הדלק היא למעשה שיטת הנעה חדשה שאינה מבוססת על תוצרי נפט ולכן אינה מזהמת את הסביבה. הטכנולוגיה פותחה לראשונה עבור כלי רכב חלליים ולוויניים והיום היא עושה הסבה לרכבים חשמליים. בראיון מיוחד לפורטל תשתיות בכנס מקורות אנרגיה הראשון לטכנולוגיות רכב חשמלי וסוללות, מסביר פרופסור גולן את יתרונות השיטה החדשה ומפרט על פיתוח התחום בישראל.
אילו התפתחויות טכנולוגיות קיימות בארץ בתחום איחסון האנרגיה, ביחס לשאר העולם?
"נושא איחסון האנרגיה הוא נושא חם מאין כמותו. תחום האנרגיות כנראה לא יתפתח כלל אם לא יהיה טיפול ראוי בנושא של אגירת אנרגיה. ישנם מספר מסלולים לאגירת אנרגיה. בישראל עובדים היום על תחום האנרגיה השאובה. מדובר בהרמת מים בשעות הלילה לגובה ושחרורם במידת הצורך להפעלת טורבינות לייצור חשמל. זוהי טכנולוגיה בקנה מידה גדול. המטרה היא להגיע למצברים שיהיו חלק אינטגראלי מכל מערכות אנרגיה חלופית: שמש רוח ומים, על מנת לווסת את זרימת האנרגיה לבתים. המצברים העיקריים בהם עובדים כיום הם: לתיום, תאי דלק ומחוללי מימן, בהם אני עוסק."
מה האתגרים הגדולים בתחום הזה ומה המאמצים שנעשים כדי לפתור אותם?
"היום כל העניים נשואות לכיוון הרכב החשמלי. נכון להיום אין פתרונות בתחום המצברים של הרכבים הללו. מיליארדים מושקעים בפיתוח הסוללה החשמלית. התחום המוביל כיום הוא הליתיום ואחריו תאי הדלק."
מה התרומה של פרויקט הרכב החשמלי להפחתת פליטות גזי חממה, לעומת תחום הדלקים הביולוגיים למשל?
"אנחנו משחררים פחמן דו חמצני בכל מקרה. אין ספק שהפליטות מגנרטורים חשמליים היא הרבה יותר יעילה ומבוקרת מאשר ממכוניות שפועלות על דלקים. לכן, לרכב חשמלי יש יתרון יחסי, משום שהוא נטען על ידי חשמל המיוצר על ידי דלקים. זוהי שיטת הייצור היעילה ביותר."
כיצד ניתן להתמודד עם הזיהום הנוצר מסוללות של רכבים חשמליים, שכידוע יגבר ככל שיתווספו רכבים כאלה לכביש?
"בעתיד, הטכנולוגיה השולטת בתחום תהיה תאי דלק. התאים הללו מבוססים על מימן אשר אינו מזהם."
מה הדירוג של המחקר בתחום בישראל לעומת שאר העולם?
"ישראל תמיד נמצאת מאחור עד שמתעורר צורך אקוטי. מהרגע שצורך זה מזוהה ישנה מעין הסתערות טכנולוגית שמביאה אותנו לחזית המדע. נכון להיום, תחום זה כמעט ולא קיים בארץ.לכן, אנחנו, במכון הטכנולוגי בחולון היחידים מכל המכללות במדינה הפועלים בתחום אנרגיית הספק. עם זאת, משנה לשנה ישנה התקדמות ואני מניח, שכמו בתחומים רבים אחרים אנחנו נמצא את עצמנו מובילים בעתיד."