מנהל הדלק והגז במשרד התשתיות הלאומיות פרסם לאחרונה דו"ח המפרט את נתוני צריכת מוצרי הדלק במשק הישראלי בשנת 2010. על פי דו"ח זה, במהלך 2010 נרשמה ירידה קלה של 15% בצריכת המזוט במדינה, לעומת השנה שקדמה לה.
משרד התשתיות: צריכת המזוט ירדה ב-15% במהלך 2010
מנהל הדלק והגז במשרד התשתיות הלאומיות פרסם לאחרונה דו"ח המפרט את נתוני צריכת מוצרי הדלק במשק הישראלי בשנת 2010. על פי דו"ח זה, במהלך 2010 נרשמה ירידה קלה של 15% בצריכת המזוט במדינה, לעומת השנה שקדמה לה.
הדו"ח מראה כי הצריכה הכוללת של מוצרי הדלק בישראל בשנת 2010 הסתכמה בכ- 10.5 מיליון טון, ירידה של כ-2% יחסית לשנה הקודמת. צריכת כל סוגי המזוט, הסתכמה בכ- 1.7 מיליון טון וירדה בכ-15% לעומת 2009. לטענת משרד התשתיות, הירידה בצריכת המזוט ובפרט בצריכת המזוט ליצור החשמל נובעת מכניסת הגז הטבעי לישראל. מאז שנת 2004 ועד היום עלתה צריכת הגז הטבעי מ-1.2 BCM (מיליארד מ"ק) ב-2004 ל-5.3 BCM ב-2010 וכמעט הוכפלה משנת 2007 ועד היום. במקביל ירדה צריכת המזוט לחשמל מ- 1.12 מיליון טון ב-2004 ל-118 אלפי טון ב-2010.
עוד עולה מהדו"ח כי, ברבעון האחרון של 2010, (אוקטובר-דצמבר רבעון 4), הסתכמה צריכת מוצרי הדלק בכ- 2.45 מיליון טון, ירידה של כ-8% יחסית לרבעון אחרון אשתקד. הירידה נובעת מפעילות חלקית בבתי זיקוק חיפה בחודשים נובמבר – דצמבר עקב שיפוצים, וכתוצאה מכך ירידה בייצור ובצריכה בעיקר של דלקים לפטרוכימיה: צריכת פרופילן ירדה בכ-66% ו צריכת נפטא ומרכיביה ירדה בכ-54%. העליות העיקריות נרשמו בצריכת הבנזין וצריכת סולר תחבורה, כאשר יבוא מוצרים אלה השלים את הירידה בייצור בבית זיקוק חיפה.
בהשוואת הנתונים לעשור האחרון (1999-2010), ניכרת מגמת ירידה במוצרי הדלק שמקורם בנפט גולמי. עם זאת סך תשומות האנרגיה למשק עולה עם השנים באמצעות הגז הטבעי. הצריכה השנתית של מוצרי הדלק ירדה בעשור האחרון מ- כ- 13 מיליון טון בשנת 2000 ל-כ-10.5 מיליון טון בשנת 2010, ירידה ממוצעת של כ-2% בשנה.
ממשרד התשתיות נמסר כי השינויים בצריכת הדלקים בענף התחבורה נובעים משלוש מגמות שהתרחשו בשוק בשנים הללו: העלאת הבלו על הסולר, השפעות המשבר הכלכלי משנת 2003 ותהליך ההתייעלות האנרגטית במסגרתו מונהג מעבר למנועים חסכוניים הגורמים לירידה בצריכת הדלק לקילומטר.