יו"ר רשות החשמל, אמנון שפירה עבר שנה מאתגרת במיוחד. התפתחות מהירה של יזמי האנרגיות המתחדשות ועצירה חדה בתחום המערכות הסולאריות העסקיות למשך כחצי שנה, חדירת הגז הטבעי לתחנות הכוח ולחברת החשמל בהיקפים גדלים והולכים, וכמובן החיכוכים המתוקשרים מול משרד התשתיות ונסיונות ההדחה שלא צלחו. לאחרונה עלה לכותרות
ראיון בלעדי עם יו"ר רשות החשמל: "90% מעבודת הרשות היא להכניס יצרנים פרטיים למשק החשמל"
צילום: נתי גרנץ
יו"ר רשות החשמל, אמנון שפירה עבר שנה מאתגרת במיוחד. התפתחות מהירה של יזמי האנרגיות המתחדשות ועצירה חדה בתחום המערכות הסולאריות העסקיות למשך כחצי שנה, חדירת הגז הטבעי לתחנות הכוח ולחברת החשמל בהיקפים גדלים והולכים, וכמובן החיכוכים המתוקשרים מול משרד התשתיות ונסיונות ההדחה שלא צלחו. פגשנו את שפירה בכנס אילות אילות לאנרגיה מתחדשת לראיון ראשון מזה תקופה ארוכה על רקע הקפאת המכסות למתקנים סולארים גדולים אותה הוביל האוצר למרות מעורבות נציגיו במליאת הרשות שאישרה את ההסדרה.
מה קורה עם המכסות למתקנים סולאריים גדולים אותם אישרה הרשות ולאחר מכן הוקפאו בהחלטת האוצר?
"עצם הצגת הנושא כאילו המכסות נפלו היא לא נכונה. בהחלטת הממשלה נכתב שמשרד האוצר, התשתיות ורשות החשמל חייבים לבוא לממשלה ולדווח לה: 1. על יישום המהלך עד לשנת 2011. 2. לקבל את הסכמתה על המשך היישום, זה המהלך שאנחנו עומדים בו כרגע. אני סמוך ובטוח שכל ההסדרות שאנחנו פרסמנו, כולל אלה שיצאנו איתם לשימוע ועדיין לא הגיעו לדרגה של החלטת הרשות, כל ההסדרות יבוצעו על פי הכמויות שאנחנו הצענו או קבענו ואני חושב שכל משרדי הממשלה מבינים שוודאות היא שם המשחק, יכול להיות שזה ייקח עוד שבוע, עד שנחזור לוועדת השרים ונקבל את הסכמתה לנושא, אבל שום דבר לא נפל. המתקנים האלה יצאו לדרך, היישום הוא כבר באחריות היזמים.
מה לגבי מערכות סולאריות עסקיות? האם יש תוכניות ארוכות טווח שאפשר להסתמך עליהן?
"מסיבה זו בדיוק וועדת השרים מבקשת ממנו לחזור אליה מידי פעם. עד היום בהסדרות שאנחנו הסדרנו כולל אלו שיצאו לשימוע, הסדרנו סדר גודל של שבעה אחוז פוטנציאל לאנרגיה מיוצרת. אנחנו צריכים להגיע לעשרה אחוז. פה בדיוק המקום בו נצטרך לשקול איפה ממשיכים את זה. אין ספק שבעלויות שמדובר בהן כיום יש טעם רב לחשוב גם על הצרכנים שבסופו של יום ישלמו את זה, וצריך לאחר שיצאנו ונתנו את ההזנקה למרתון הזה, להגיע למצב שהיזמים יגמרו את המרתון במצב בו יהיו לנו עשרה אחוז של אנרגיה מתחדשת ולא יהיו לנו הרבה עורכי דין שעוסקים בנושא אבל אנרגיה שאיננה מיוצרת. לכן, אנחנו קובעים את המכסות, והציבור חייב להבין שאנחנו קובעים את המכסות לא כהמלצה, אלא זו עובדה. זו המכסה שלגביה כרגע יש תעריף. כאשר היא תיגמר אנחנו נחזור לוועדת השרים ונמליץ את המלצתנו."
האם ניתן להקים היום מתקני אנרגיית רוח וביומסה לייצור חשמל ירוק בעלות המתקרבת לייצור הקונבנציונלי?
"כיום לא. למרות שאתה רואה שהתעריפים קרובים יותר לגריד פאריטי, צריך להבין, כולם משתמשים במונח גריד פאריטי, אני לא רוצה להיכנס פה לפילוסופיה, אבל זה מונח מאוד בעייתי, אני חושב שמתכוונים יותר למונח רכיב ייצור פלוס פרמיה של הפחתת מזהמים. גריד פאריטי כולל בתוכו עוד הרבה רכיבים שלא ברור שכולם מתכוונים אליהם כמו עלות קרקע. אם הכוונה לרכיב ייצור פלוס פרמיה, המטרה היא להגיע לשם. נכון להיום בהתקדמות של המחירים גם בארץ וגם בעולם זה נראה לא קרוב מאוד. לכן אנחנו נצטרך להגיע בהדרגה לרכיב ייצור פלוס פרמיה. ראיתי פה בכנס מספר פיתוחים שאכן מביאים נצילויות גבוהות יותר, משתמשים בשטח קטן יותר, כך שאנחנו בכיוון הנכון."
אנחנו הולכים לקראת הקמה של תחנות כוח סולאריות בנגב ויש את הבעיה הידועה של רשת ההולכה מדרום לצפון, האם תחנות הכוח יאלצו להמתין עד להשלמת קווי ההולכה?
"אחד הבעיות במשק הישראלי זה שהתחלנו את הכול מאוחר. כל היזמים פה ובצדק מתייחסים לאנרגיה מתחדשת כאל הייטק ובקצבים של הייטק ודרך אגב רוצים רווחים באחוזים של הייטק. המערך של הולכת חשמל וחלוקת חשמל הוא לאו-טק קלאסי. הוא לאו-טק בעיקר במונחי זמן, במדינת ישראל על אחת כמה וכמה שקיימות המון בעיות סטאטוטוריות. לזכותה של חברת החשמל יש לציין שהיא פנתה מזמן, לדעתי לפני שנתיים והתריעה על הבעיות שעלולות להגיע. יש את הנושא של המכרזים לתחנות הסולאריות היותר גדולות כמו תמנע ואשלים שם חברת החשמל תהייה מוכנה. בנושא התחנות הסולאריות הבינוניות שמחוברות לרשתות החלוקה, הבעיה יותר קטנה, למרות שאם הם מייצרות את החשמל בדרום, עדיין נצטרך מערכת הולכה שתעביר את העומס לביקוש בצפון. יש לנו כמה צמתים במדינה. בצמתים האלה נערכות כבר היום פעילויות של חברת חשמל. יכול להיות שיהיו מספר תחנות להערכתי ב-2020 שאכן יכול להיות שיחכו זמן, אבל אני מעריך שממש לא הרבה זמן. באופן עקרוני חברת החשמל נערכת לנושא. אבל לי יש הצעה אחרת, הצעה של בן גוריון, בואו ניישב את הנגב, נעביר את הביקוש לדרום ונפתור המון בעיות."
זינוק קצר לתחום הגז. עד כמה ישראל יכולה להסתמך על הגז שהתגלה עכשיו מול חופי ישראל מבחינה בטיחותית?
"הבעיות הביטחוניות תמיד קיימות, ואני סומך על מי שצריך לבצע את הפעילות ההגנתית שיעמוד במשימה. אפשר לראות דוגמא טובה שאותו מחבל שפוצץ את הצינור ברשת הגז המצרית לא פוצץ אותו אחרי התפצלות לקו שמוביל לישראל, אלא לקו שמוביל לירדן, אני חושב שזה אומר משהו על רמת האבטחה. דבר שני, עד שאנחנו מוצאים אוצר טבע כזה, בוא נסתכל על הדברים הטובים שהוא יכול להביא לנו, לא רק על הבעיות והצרות שהוא יכול לגרום לנו. הגז הזה הוא ברכה לישראל."
עד כמה אפשר להסתמך על הגז הטבעי בתמהיל הדלקים?
"כשאתה בונה תמהיל דלקים אתה לא מסתמך על דלק אחד, אתה גם לא מסתמך על שני סוגי דלקים, אתה חייב להסתמך על מגוון יותר רחב כאשר השיקול הוא קודם כל אסטרטגי ורק אחר כך טכנו כלכלי. הייתי היום בהרצאה של מנכ"ל משרד התשתיות שדיבר על תמהיל הדלקים העתידי של בסביבות 35% פחם, 55% גז, 10% אנרגיות מתחדשות כאשר הוא מחשב את נושא ההתייעלות אנרגטית בשיעור של 20% בשנת 2020."
אי אפשר בלי לשאול מה שקורה בין הרשות לבין משרד התשתיות. נראה שהעניינים נרגעו לאחרונה. האם אתם הולכים לדרך חדשה מול משרד התשתיות?
"בין הרשות למשרד התשתיות יש עבודה משותפת ואינטרסים משותפים במשך כל הזמן. אני יודע שמנסים לספר כל מיני סיפורים לתקשורת, יש צוותים מקצועיים שעובדים כל הזמן בשיתוף פעולה. נמצא כאן לידי ראש תחום רישוי ברשות החשמל, משה שטרית שעובד באופן שוטף עם הצוות המקצועי של משרד התשתיות, לא הייתה ואין בעיה. אנחנו באים בעיקר מהפן הכלכלי. משרד התשתיות בא מהפן הבטיחותי והאסטרטגי. אין ספק שלפעמים יש חילוקי דעות. אז בלי כל קשר בין מה שקורה בין הבוסים, הצוותים עובדים טוב יחד. כמו שלמרות שאין הסכמה גדולה בינינו לבין חברת החשמל ובתקשורת גם לא יוצאת אהבה גדולה. הצוותים המקצועיים עובדים נהדר."
נכנסת לתפקיד בתקופה שבה משק החשמל עובר שינויים מאוד גדולים. איך אתה רואה את הדברים ואת השינויים במשק האנרגיה?
"קודם כל התמזל מזלי כי אני באמת נמצא בתקופה המעניינת ביותר במשק האנרגיה במדינת ישראל, הכול משתנה. אחד הדברים שדאגתי לעשות בתקופת הקדנציה שלי הייתה להוציא את הדברים מן החוק אל הפועל. זאת אומרת היו כל מיני מאבקים מי צריך לעשות מה. מה שהחל בתקופת קודמי ואני המשכתי את הדרך הוא שבתקופתי נוצרה דיכוטומיה של מה תפקיד משרד התשתיות ומה תפקיד רשות החשמל, החל משנת 2005 אנחנו הולכים באמת בנחישות קדימה. 90% מהעבודה שלנו זה להכניס למשק האנרגיה צרכני חשמל פרטיים.
צריכים לדאוג לאיתנותה הפיננסית של חברת חשמל כדי שתמשיך לספק לנו חשמל. שים לב, אנחנו הגוף היחיד שבעצם עוזר לחברת חשמל. אנחנו משתדלים לעזור להם במינימום על חשבון הצרכנים, אבל לפעמים הצרכנים צריכים להבין שהעלות שאנחנו דורשים מהם היא עלות מינימאלית ביחס לעלות עלטה. את הנושא של אנרגיות מתחדשות הכנסנו ממש בכוח. אנרגיות מתחדשות זה היה התעריף הראשון שקבענו ליצרנים פרטיים. ראינו שהוא לא תופס ברובו. עברנו לשיטה אחרת. אנחנו עושים. אני יודע שאנחנו גם מותקפים, כי אנחנו עושים וזה טוב, טוב לי עם זה. פתחנו פה סוג של אליפות ישראל בריצה ויהיו זוכים, יהיו הרבה מקומות ראשונים וזה תענוג גדול. אז עם כל הקשיים והתקופה של חוסר וודאות וכל מיני בעיות בפריפריה, עם כל זה התקופה מאוד מעניינת ומאתגרת לעבודה. אני מקווה שבשנה שנותרה לי נמשיך ונזכה לעוד הצלחות בעיקר במשק של האנרגיה המתחדשת כי זה משק שבעינינו לפחות הוא בחיתולים וצריך לתת לנו עוד כמה מגה-וואטים כדי שנהיה מאושרים."
ישר כח אמנון.
אמנון שפירה העם מריע לך ומחזק את ידיך. אתה האיש שמצליח לכופף רשויות שפוגעות באופן מתמשך באזרח הקטן. מונע עליות מחירים בחברת החשמל .
בשל כך שרי ממשלה כדוגמא שטיינץ ולנדאו מבקשים בתוקף את פרישתך כי אתה טוב לצרכן ולא לפוליטיקאים מושחתים .