עמדת מרכז המועצות האזוריות בנוגע לתמ"א 10/ד/10 לקראת דיון במועצה הארצית ב- 6/7/10
בלעדי: נייר העמדה של מרכז המועצות האזוריות לתמ"א 10 לקראת דיון במועצה הארצית
י"ח תמוז תש"ע
30 יוני 2010
לכבוד
גבי מימון
מנכ"ל משרד הפנים
שלום רב,
הנדון: עמדת מרכז המועצות האזוריות לגבי תמ"א 10/ד'/10
מצ"ב נייר עמדה של מרכז המועצות האזוריות.
מקווים שיאומץ על ידך.
בברכה,
אודי גת
יו"ר הועדה לאנרגיה מתחדשת של מרכז המועצות האזוריות
וראש המועצה האזורית חבל אילות
י"ח תמוז תש"ע
30 יוני 2010
עמדת מרכז המועצות האזוריות בנוגע לתמ"א 10/ד/10
לקראת דיון במועצה הארצית ב- 6/7/10
מרכז המועצות האזוריות מברך על קידום התמ"א באופן מהיר ויעיל וזאת ע"מ:
א. ליצור כלים אפקטיביים בידי המדינה לעמוד ביעדה ליצור 10% מהאנרגיה עד שנת 2020 באופן נקי וירוק.
ב. פיתוח כלכלי של אזורים קשיי פרנסה ותעסוקה וע"י כך חיזוק הפריפריה.
ג. הפחתת סירבול בירוקרטי וזרוז פתרונות ומעשים.
להלן מספר נקודות בודדות שבהן מרכז המועצות מעוניין להתמקד ולהדגיש ע"מ לשרת את המטרות הנ"ל:
1. צמידות הדופן ומשקלה בשיקולי מוסד התכנון– דרישת צמידות הדופן בתמ"א והמשקל שניתן לה בסעיף 12.2 (השני) הקובע את מדרג שיקול הדעת של מוסד התכנון, אינה נותנת ואינה מותירה במסגרת המדרג שנקבע מקום לשיקולים קריטיים כמו קרבה לקווי הולכה, לטופוגרפיה ולמפנה ואינה מאפשרת הקמת מתקני פ"ו במושבים בהן חלקות א' וב' הינן הצמודות לשטחי הבינוי (שמצויות בחלק מחלקה א') ואילו חלקות העיבוד המשותף (חלקות ג') רחוקות ממנו.
מרכז המועצות האזוריות מודאג ביותר ממהלך זה ומאמין שאינו נכון, מעכב ולא מאפשר למגזר שלם לקדם תוכניות פ"ו.
אי לכך מוצע:
לתקן את סעיף 12.2 (השני) באופן שסעיף קטן "ד" יהפוך לסעיף קטן "ה" ויווסף סעיף קטן ד' חדש כלהלן:
"ד.בשטח שאינו צמוד דופן ואשר מתקיימים בו התנאים הפיסיים הדרושים להקמת מתקן פוטו וולטאי לרבות קרבה לקווי הולכת חשמל ובלבד שההיבטים הסביבתיים נבחנו במסמך הנופי סביבתי שהוגש כנדרש".
כהמשך להצעה הנ"ל יש לבטל סעיף ז' קטן.
בנוסף הולנת"ע לא הקלה, אלא אימצה את פרשנותו המצמצמת של החוקר לניסוח המקורי תוך שקבעה כי צמידות דופן הינה אך ורק למקבצי מבנים המהווים חלק משטח המחנה (ולא לבינוי שאינו חלק משטח המחנה), וודאי שלא לצמידות למתקנים הנדסיים או למתקני תשתית.
הרחבת שיקול דעת הועדה ביחס לצמידות דופן, היותו שיקול חשוב אך לא עיקרי, ושינוי הגדרתו באופן שיכנסו בגדרו מתקנים הצמודים למתקני תשתיות, קווי הולכה וכיו"ב הינם חיוניים ביותר.
ולכן מוצע בהקשר זה לדבוק בניסוח המקורי של המועצה הארצית ולא לקבל את עמדת החוקר והולנת"ע.
2. הצורך בקבלת אישור הולקחש"פ לתכנית – משמעות העובדה שהתמ"א מתייחסת להיבטים הנדונים ברגיל בולקחש"פ וקובעת כללים בדבר צמידות דופן, שטחים פתוחים ועריכת מסמך נופי-סביבתי הינה כי ניתנו בידי הוועדות המחוזיות הכלים הדרושים לדיון והכרעה בנושא, ואין מקום לקביעה בדבר הצורך באישור נוסף של ועדה זו.
משמעות הוספת הדרישה בדבר הצורך באישור הולקחש"פ, ללא צידוק ענייני כאמור, הינה הימשכות הליך התכנון בחודשים ארוכים ועיכוב בלתי מוצדק שלו.
(יוער כי קביעת הצורך באישור הולקחש"פ תמוה במיוחד עת עפ"י הצעת חוק התכנון והבניה, התש"ע-2010 אמורה ועדה זו להתבטל).
מוצע: לא לקבל את המלצת הולנת"ע.
3. הדרישה כי מוסד התכנון ישוכנע כי לא ניתן להקים את המתקן ע"ג גג מבנה שהוקם כדין, לא רק שהינה מגבילה ויש בה, כשלעצמה, כדי לגרום לצמצום ההספק המותקן במשבצת הישוב החקלאי, אלא שיש יסוד מוצק להניח כי גורמים אינטרסנטיים ישתמשו בהוראה זו ככלי לתקיפת החלטות הוועדות ושיקול דעתן ובכך יביאו לעיכוב של שנים ארוכות ביכולת לפעול על פיהן.
מוצע:
להשאיר את סעיף 11.6 בנוסחו המקורי. (לא לקבל את המלצת הולנת"ע)
4. סוגיית מרחב דרום מול הצעת הולנת"ע להקלות רק בנפת ב"ש
מרכז המועצות האזוריות תומך בהשארת מרחב דרום כאזור מועדף. אי לכך
מוצע: להשאיר החלטת המועצה הארצית על כנה ולא לקבל המלצת הולנת"ע.
לחילופין, מציע המרכז, במידה והסעיף הנ"ל לא מתקבל כלשונו לשנות את האזור המועדף להצעה הבאה: כל השטחים שמדרום לקו ב"ש קרי קו רוחב_____ודרומה.
5. מרכז המועצות האזוריות ממליץ למועצה הארצית לקבל את המלצת ועדת עורכי תמ"א 10 (ובניגוד להמלצת החוקר והחלטת הולנת"ע ), ולאמץ את האפשרות להקמת מתקנים פ"ו על שטחים חקלאיים ולא יותר מ – 120 דונם בדרך של היתר ולא בתוכנית, בשטחי המועצות האזוריות חבל אילות, ערבה תיכונה ורמת הנגב.
בברכה ותודה,
אודי גת
יו"ר הועדה לאנרגיה מתחדשת של מרכז המועצות האזוריות
וראש המועצה האזורית חבל אילות
פניה למנכ"ל משרד הפנים, גבי מימון