רשות החשמל הודיעה היום על שימוע למערכות סולאריות ביתיות ועסקיות. לנוחיות החברות והיזמים בענף הסולארי הבאנו כאן את מסמך עדכון ההסדרה המלא לעיונכם.
שימוע למערכות סולאריות עסקיות וביתיות – המסמך המלא
רשות החשמל הודיעה היום על שימוע למערכות סולאריות ביתיות ועסקיות. לנוחיות החברות והיזמים בענף הסולארי הבאנו כאן את מסמך עדכון ההסדרה המלא לעיונכם. לשימוע זה השלכות ארוכות טווח על הענף הסולארי ורווחיות המערכות הסולאריות ומטרת פרסום השימוע היא קבלת התייחסות הציבור בנושא. ניתן להגיש התייחסויות לרשות החשמל עד לתאריך 9.6.10 כמפורט בתחתית העמוד.
כזכור, התאפיינה המכסה הקודמת שעל סיומה הודיעה חברת החשמל בחודש דצמבר האחרון באי סדר וחוסר בהירות לגבי מצב הבקשות שהוגשו לחברת החשמל לחיבור המערכות. לדברי רשות החשמל ההסדרה החדשה מגלמת בתוכה מנגנון המאפשר למי שעמד בתנאי הסף עד פרסום השימוע להשתלב במסגרת התעריף הגבוה במכסה הראשונה.
במסגרת השימוע, בכוונת רשות החשמל לבצע עדכונים באמות המידה על מנת לשפר את ניהול התור על ידי המחלק ובעל רישיון ההולכה. לשם כך, נקבעו בשימוע עדכונים באמות המידה שיאפשרו בקרה ופיקוח הדוק על חלוקת המכסה בין הצרכנים ובמקביל דיווח בתדירות גבוהה לכלל הציבור ובשקיפות מלאה.
שימוע למערכות סולאריות עסקיות וביתיות – לעיון והורדת המסמך המקורי
מסמך השימוע
עדכון ההסדרה בדבר ייצור חשמל מבוזר לצריכה עצמית והעברת עודפים לרשת באמצעות מערכת פוטו-וולטאית – מסמך להתייחסות (שימוע):
1 כללי:
1.1 הרשות לשירותים ציבוריים – חשמל שוקלת לעשות שימוש בסמכותה ולעדכן את ההסדרה בדבר ייצור חשמל מבוזר לצריכה עצמית והעברת עודפים לרשת באמצעות מערכות פוטו-וולטאיות שיחוברו לרשת החשמל הארצית בשים לב ליעדי ממשלת ישראל לשילוב אנרגיות מתחדשות במשק החשמל הישראלי בין היתר בהחלטתה מיום 12.1.09 (החלטה מס' חכ.176) וכן בשים לב למסמך המדיניות מטעם שר התשתיות הלאומיות (להלן – מסמך מדיניות השר).
1.2 על מנת להשיג יעדים אלו ובמסגרת מילוי תפקידה על פי חוק קבעה וקובעת הרשות שורה של הסדרות לשילוב האנרגיות המתחדשות תוך מזעור העלויות למשק.
1.3 מסמך שימוע זה מציג להתייחסות תשתית הסדרתית ותעריפית שתאפשר המשכיות לתחום המערכות הפוטו וולטאיות לצריכה עצמית, וצפויה לשלב כ- MW 200 מותקן עד סוף 2014.
1.4 הסדרה מוצעת זו היא בהמשך להחלטת מליאת הרשות מישיבה מספר 216 מיום 2.6.2008 בה נקבע מנגנון הסדרה ותעריפים למתקנים פוטו-וולטאיים בהספק מותקן של עד KW 50 המחוברים לרשת ומיועדים לצריכה עצמית והעברת עודפים לרשת. במסגרת ההסדרה על פי החלטה זו נקבעה כמות תעריפית מירבית של 50 MW מותקן, שמתוכם יועדו 15 MW לצרכנות ביתית. נתח הכמות התעריפית שהוקצה למתקנים עסקיים הגיע לכדי מיצוי, אך בכל הנוגע למתקנים ביתיים (עד 15 KW) מוצו רק 2.57 MW מותקן במצטבר (נכון ל-9-5-10).
1.5 ההסדרה התעריפית החדשה אינה משנה את התעריף תלוי הכמות שנקבע על ידי הרשות למגזר הביתי שניתן בהחלטת רשות מישיבה מספר 216. זה יישאר בהתאם למנגנון הקיים עד למיצוי 15 MW עבור מתקנים ביתיים (עד 15 KW) ללא תלות בתעריף ובהסדרה שתקבע במסגרת מסמך שימוע זה.
1.6 המנגנון התעריפי המוצע מבטא תועלות בהקמת מתקנים באזורים גיאוגרפיים בעלי קרינה גבוהה, בהם שיעור התפוקה החשמלית יהיה גבוה.
1.7 במגמה לעודד ביזור גיאוגרפי של מתקנים ולאפשר לכלל הצרכנים להשתלב בהסדרה תבחן הרשות אפשרות לקבוע מנגנון לצרכני חשמל החייבים במכרז לצורך הקמת מתקן ה-PV. מתבקשת התייחסות לקביעת מנגנון לשילובם של אלה במסגרת ההסדרה התעריפית המוצעת.
1.8 בטרם קבלת החלטה מבקשת הרשות לשמוע את עמדות הציבור ועמדת החברות והגופים הפעילים בתחום להסדרה המוצעת, ככל שרצונם בכך עד ליום 9.6.10 שעה 12:00.
2. עקרונות ההסדרה המוצעת:
2.1 למונחים בטיוטת הסדרה זו תינתן המשמעות כפי שקיימת בנוסח ההסדרה שבתוקף (אמות מידה 175 עד 183).
2.2 התעריף המוצע לצרכן לקווט"ש מיוצר עבור מיתקנים חדשים, שיותקנו החל מיום קבלת החלטה על-ידי מליאת הרשות ועד לסיום ההסדר יקבע כמפורט בטבלה שלהלן:
כאמור בטבלה, התעריף המוצע לתקופה 1 הינו 1.55 ₪ לקוט"ש. תעריף זה יפחת (לפי התאריך או מיצוי הכמות, המוקדם מביניהם), בשיעור של 7% בתחילת כל שנה קלנדרית עד שנת 2012 כולל. התעריף לצרכן ביתי לקוט"ש מיוצר שיותקנו החל מיום אישור ההחלטה במליאת הרשות ועד לסיום ההסדר, יהיה 1.55 ₪ לקוט"ש.
2.3 ההסדרה בתוקף עד למיצוי הכמות התעריפית הקבועה בהחלטה זו, או עד לתאריך 31.12.2014, המוקדם מביניהם.
2.4 התעריף המוצע לצרכן חדש יעודכן אחת לשנה במועד העדכון השנתי לפי מנגנון ההצמדה הבא: שער הדולר (25%) שער היורו (25%), ומדד מחירים לצרכן (50%).
2.5 התעריף לצרכן מחובר יובטח למשך תקופה של 20 שנה ממועד חיבור המתקן על-ידי ספק השירות החיוני ויהיה צמוד בשיעור של 100% למדד המחירים לצרכן מיום חיבור המתקן לרשת, כאשר העדכון יתבצע אחת לשנה.
2.6 בחלוף 20 שנה יתאפשר לצרכן להמשיך ולהעביר עודפים לרשת אך ורק בכפוף להסדרה התעריפית הרלוונטית שתהיה בתוקף באותה עת וככל שכזו תאפשר זאת.
2.7 מבלי לגרוע מהאמור לעיל, מובהר הזאת כדלקמן: צרכנים שמקיימים את כל התנאים הבאים במועד פרסום שימוע זה:
– מקיימים את כל תנאי הסף המפורטים באמות המידה 175 עד 183;
– בידיהם היתר בניה בתוקף;
– גודל חיבור מתאים למתקן הנדרש;
הגישו למחלק בקשה לשילוב מתקן לרשת עד לא יאוחר מחודש ימים מיום כניסת הסדרה זו לתוקף. יהיו זכאים לקבל את התעריף של התקופה הראשונה המוצעת לעיל, גם ובמידה והכמות המצטברת תעלה על הכמות המוגדרת לתקופה הראשונה.
ביחס ליתר הצרכנים, שאינם עומדים בתנאים המפורטים לעיל, ההסדרה המוצעת תיכנס לתוקף חודש לאחר כניסת ההחלטה לתוקף לצורך ויסות ובחינת הכמות התעריפית שתיוותר לאחר הכנסת הצרכנים שיקיימו את התנאים המפורטים בסעיף 2.7 לעיל, כאשר התעריף לגבי האחרונים ייקבע בהתאם למתווה הפוחת תלוי הכמות והזמן המצוין בסעיף 2.2.
המנגנון המוצע לעיל נועד ליעל את ניהול הכמות התעריפית מול המחלק ולבטא את היתרון לצרכן שנערך ועמד בתנאי ההסדר, לרבות היתר בניה בתוקף, במועד פרסום השימוע.
בנוסף להתייחסות למנגנון המוצע לעיל, ככל שרצונכם בכך, נבקש התייחסות למנגנוני ניהול כמויות תעריפיות אחרות המקובלות בעולם והצעות חלופיות.
3. מתודולוגיה לקביעת תעריפים:
3.1 התעריף המוצע לקוט"ש המיוצר ממיתקן נקבע לאחר בחינת עלויות שביצע הצוות המקצועי ברשות, ובהסתמך על מידע שקיים בארץ ובעולם בנושא. חישוב התעריף וקביעתו נעשו על סמך הפרמטרים הבאים:
3.1.1 גודל המתקן: 50 KWP.
3.1.2 כמות החשמל שניתן לייצר לכל KWP 1 הינה: 1,600 KWH לשנה. זאת על פי כמות שעות אור ממוצעת לאזורים השונים בישראל, ומתוך מגמה ליצור כדאיות כלכלית ברוב מוחלט של האזורים המאוכלסים בישראל.
3.1.3 מדי שנה יורדת תפוקת החשמל של המתקן ב-0.3%.
3.1.4 אורך החיים של המתקן: קולטים – 20 שנה; ממירים 12 שנים.
3.1.5 עלויות הקמת המתקן:
3.1.5.1 עלות המערכת: 960,000 ₪. חושב לפי 2,600$ עבור מודולים ל- KWP 1, ולפי 2,450$ עבור EPC ל- KWP 1. (לפי שער דולר 3.80 ₪)
3.1.5.2 הוצאות הקמה נלוות (חיבור לרשת, אזעקה, גידור, חיזוק הגג): 40,000 ₪.
3.1.5.3 הוצאות כלליות נלוות (ייעוץ משפטי, אגרות, וכו'): 10,000 ₪.
3.1.5.4 החלפת ממיר בשנה ה- 12: 22,000 ₪ (מהוון). מחיר הממיר הוא 50,000 ₪, אך כיוון שנרכש בשנה ה- 12 יש להוונו לשנת ההקמה.
3.1.5.5 ס"ה: עלות הקמה בסך 1,032,000 ₪ למתקן של 50 KWP, או 20,640 ₪ ל- KWP.
3.1.5.6 עלויות תפעול ותחזוקה של המתקן:
3.1.5.7 דמי שכירות לגגות:2,300 ₪ לשנה.
3.1.5.8 ביטוחים: כ-5,000 בשנה (לפי 0.5% מעלויות ההקמה).
3.1.5.9 תחזוקה וחלפים: 12,000 ₪ בשנה.
3.1.5.10 ס"ה: ההוצאות השנתיות מסתכמות בכ-19,500 ₪ למתקן של 50 KWP, או 24 אג' לקוט"ש מיוצר.
3.1.6 הנחות מימון:
3.1.6.1 מבנה הון: 20% הון עצמי, 80% הון זר.
3.1.6.2 מחיר הון זר: 6.37%.
3.1.6.3 תשואה נדרשת (ברוטו) להון עצמי: 14%.
3.1.6.4 תקופת פרעון: 16 שנים.
3.1.6.5 יחס כיסוי נדרש: 1.2.
4. אחריות סש"ח ותפקידיו
4.1 ניהול הכמות בהתאם להסדרה.
4.2 קידום הפעילות מול לקוחות פוטנציאליים.
4.3 ניהול תהליכי העבודה הפנימיים לטיפול בצרכנים בעלי מתקני PV בהתאם להסדרת התעריפית ואמות המידה.
4.4 היערכות שירותית ביחס למנגנון התשלומים בהתאם לאמות המידה וההסדרה.
4.5 התקנה של מונים במקום הצרכנות בו מותקן המתקן.
4.6 בדיקה וחיבור של המתקן לרשת החשמל.
4.7 ביצוע קריאות מונים והתחשבנות מול בעלי המערכות.
4.8 דיווח לרשות לחשמל ולמשרד התשתיות על התקדמות ההתקנות לפי כללי ההסדרה.
4.9 בעל רישיון הולכה ינהל ויתפעל מנגנוני ההתחשבנות מול מחלקי חשמל.
והכול בהתאם לחובות שהוטלו על סש"ח במסגרת החלטות הרשות ואמות המידה.
5. מיסוי על עסקאות מול סש"ח
העסקאות בין בעלי המתקנים לבין ספק שרות חיוני יחויבו במס בהתאם לקבוע בכל דין ועל פי דיני המיסוי הקיימים בישראל מעת לעת.
6. רישוי – תכנון ובניה
התקנת מתקני PV מחויבת ברישוי על פי המנגנון שנקבע לעניין זה במסגרת תקנות התכנון והבניה (היתר לעבודה מצומצמת). לא נדרש כל הליך מול הרשות לשירותים ציבוריים – חשמל.
7. מערכות פוטו וולטאיות:
7.1 מערכות פוטו וולטאיות הן המערכות הנפוצות ביותר בעולם לייצור אנרגיה חשמלית שמקורה באנרגית השמש. מערכות אלו ממירות את אור השמש המגיע לקולטים הפוטו-וולטאיים לזרם חשמלי שמועבר לרשת החשמל דרך ממירים המתאימים את התדר, העוצמה והמופע לרשת החשמל.
7.2 טכנולוגיה ליצור חשמל מאור השמש בעיקרה מבוססת על תאים פוטו וולטאיים כגון תאי סיליקון ו-Thin Film. ההסדרה הנוכחית איננה נותנת העדפה לטכנולוגיה מסוימת ומאפשרת שילוב של טכנולוגיות חדשות.
7.3 הספק המערכת ייקבע לאחר הממיר ביציאת זרם החילופין המחובר לרשת ולפני מערכת ההגנה של סש"ח.
7.4 למערכות פוטו וולטאיות מבוזרות קטנות מספר יתרונות בתחום החשמל:
7.4.1 הפקת אנרגיה חשמלית ללא צורך בהקצאת קרקעות המשמשות לתחומים אחרים. מתקנים פוטו וולטאיים יכולים להיבנות על גגות, מאגרי מים וקרקעות שלא ניתן לעשות בהן שימוש חלופי כלשהו.
7.4.2 מערכות פוטו וולטאיות בגדלים של עד KWP 50 מתחברות לרשת החלוקה, מייצבות את תדר הרשת ומשפרות את איכות החשמל וזאת בנוסף לחיסכון בהשקעה בתשתיות הולכת חשמל.
7.4.3 ייצור חשמל מבוזר וקרוב לצרכנים מאפשר צמצום של קווי שינוע במתח גבוה וחוסך שינוע של אנרגיה ממקום הגנרציה למקום הצרכנות.
7.4.4 מערכות פוטו-וולטאיות נבנות בטכנולוגיה ידידותית לסביבה ומייצרות חשמל ללא שריפה של דלקים פוסיליים ואינן משנות את פני הקרקע.
7.4.5 הקטנת התלות בדלקים מיובאים וגיוון מקורות האנרגיה.
7.4.6 הטכנולוגיה מוכחת מזה מספר שנים. עד יום כתיבת מסמך זה הותקנו ברחבי העולם למעלה מעשרה GW של תאים פוטו וולטאיים.
7.4.7 מערכות אלו מהוות מקור לחשמל "ירוק" וחסכון בפליטות של תחמוצות חנקן, גופרית, חלקיקים ו- CO2 .
7.5 פוטנציאל היישום הכולל של מערכות סולאריות בישראל (כולל מערכות תרמו-סולאריות גדולות), מוערך בכ- 1,750 MW הספק מותקן עד לשנת 2020.
8. כללים ביישום ההחלטה בפועל:
8.1 הכללים האמורים בהחלטה מס' 216 מיום 2.6.2008 ביחס לאופן יישום ההחלטה בפועל יחולו במסגרת הסדרה זו, כמו גם התיקונים שנקבעו לאמות המידה הרלוונטיות במסגרת החלטה מס' 275 מיום 8.9.2009 (הסדרת ייצור חשמל מבוזר לצריכה עצמית והעברת עודפים לרשת באמצעות טורבינת רוח קטנות), לרבות תנאים טכניים, תפעוליים, מסחריים ומשפטיים – למיתקנים פוטו-וולטאיים קטנים לצריכה עצמית והעברת עודפים לרשת.
9. עיקרי השינויים הצפויים באמות המידה הרלוונטיות להסדרה זו להתיחסות:
9.1 בהתייחס לאמת מידה 175: שילוב מתקן ברשת על ידי המחלק.
9.1.1 להגדרה של הספק מותקן יתווסף "במתקן פוטו וולטאי ההספק המותקן יקבע ביציאת הממיר בצד חיבור לרשת במתח AC בכניסה למונה הייצור.
9.1.2 יתבצע תיקון של אמת מידה 175 (א)(2) שיאפשר שילוב של עד MW 200.
9.2 בהתייחס לאמת מידה 176: הסדרי תשלומי למתקנים.
9.2.1 יבוצע תיקון בו יתאפשר לצרכן ביתי בעל מתקן הקטן מ- KW 4 להתנהל על פי בחירתו מול חברת החשמל כמתקן הגדול מ- 4KW ולאפשר לצרכן להורות למחלק להמחות את זכויותיו לקבלת תשלומים והכול לפי אמת מידה 176 (ג).
9.3 בהתייחס לאמת מידה 177: דרישות טכניות.
9.3.1 יובהר כי ההספק המותקן יימדד לאחר הממיר ובצד מתח ה-AC המחובר לרשת בכניסה למונה הייצור.
9.4 בהתייחס לאמת מידה 178: בקשה לשילוב מתקן ברשת החשמל.
9.4.1 אמת מידה 178 (ב)(2)(א) תעודכן כך שיידרש כתנאי סף היתר בנייה בתוקף וגודל חיבור לרשת מתאים למתקן המיועד כמצוין באמת מידה 177 (א)(1).
9.4.2 תבוצע הבהרה לניהול התור כך שצרכן שלא עמד בתנאי הסף יידרש להגיש בקשה חדשה למחלק ויתחיל את התהליך מול המחלק מהתחלה.
9.4.3 תעודכן ותובהר אמת מידה לניהול התור במשרדי המחלק, ובין המחלקים השונים, על פי הכללים הבאים:
9.4.3.1 פתיחת תיק בקשה לשילוב מתקן תעשה רק לאחר שהצרכן ימסור את כל המידע בהתאם לתנאי הסף שידרשו.
9.4.3.2 המחלק יודיע לצרכן תוך 21 יום האם הוא עמד בתנאי הסף ובכלל זה יודיע לו את התעריף שיהיה זכאי לו במידה ויחבר את המתקן תוך 180 יום.
9.4.3.3 במידה שהצרכן לא עמד בתנאי הסף או לא חיבר את המערכת תוך פרק זמן מוגדר לא תשמר לו הזכות לחיבור ולתעריף, ובקשתו לשילוב המתקן תבוטל.
9.4.4 יתבצע תיקון לאמת מידה 178(ד)(1) כך שהמחלק ישיב לבקשת הצרכן תוך 21 יום וחיבור המתקן יתבצע לא יאוחר מ-180 יום.
9.4.5 אמת מידה 178 (ד)(2) תימחק.
9.5 בהתייחס לאמת מידה 179: התקנת המתקן.
9.5.1 תתווסף אמת מידה הקובעת שבאחריות הצרכן לקבל היתר ממשרד התשתיות להזרמת אנרגיה לרשת, ורק לאחר קבלת אישור זה ניתן יהיה להזרים אנרגיה לרשת.
9.6 בהתייחס לאמת מידה 180: בדיקת המתקן ושילובו לרשת החשמל.
9.6.1 אמת מידה 180(א) תתעדכן לתקופה של 180 יום .
9.7 בהתייחס לאמת מידה 181: חיבור שני מתקנים (פוטו וולטאי וטורבינת רוח) במקום צרכנות אחד.
9.7.1 תתווסף אמת מידה המאפשרת חיבור של מתקן פוטו וולטאי נוסף במקום הצרכנות על פי ההסדרה החדשה ובלבד שמקום הצרכנות עומד בקריטריונים ברורים שינוסחו באמת מידה זו.
9.8 בהתייחס לאמת מידה182: תחזוקת המתקן.
9.8.1 אין שינויים
9.9 בהתייחס לאמת מידה 183: חובות דיווח.
9.9.1 אמת מידה 183 (א)(1) תתעדכן כך שמחלק ידווח לבעל רישיון הולכה ומנהל המערכת על פתיחת בקשה לשילוב מתקן תוך 24 שעות מרגע פתיחתה.
9.9.2 בעל רישיון ההולכה יהיה אחראי לניהול הכמויות למתקנים אלו ולבצע ניהול כולל של הכמות הארצית תוך מתן הודעות למחלקים השונים על מיצוי הכמות והכל בהתאם לתעריף ולהסדרה מטעם הרשות.
9.9.3 דוחות לרשות יינתנו בפורמט שיקבע אחת לשבוע. נתונים עדכניים יתפרסמו באתר האינטרנט של המחלק ושל בעל רישיון ההולכה אחת ליום.
9.9.4 בעל רישיון ההולכה יפרסם לציבור בנקודה בה הכמות תלוית התעריף תגיע לכדי 90% ניצול.
9.9.5 במידה ותהיה חריגה בכמות שתשולב לרשת לאור חוסר דיווח נאות או חוסר ניהול נאות של המחלק או של בעל רישיון ההולכה, תשקול הרשות לא להכיר לספק השירות החיוני בעלויות העודפות של מתקנים שישתלבו לרשת מעבר לכמות המוגדרת.
9.10 ההסדרה האמורה תשולב בספר אמות המידה.
10. התייחסויות לשימוע
התייחסויות לשימוע יש להעביר לפי הטבלה להלן. התייחסויות שלא יועברו בפורמט זה לא תילקחנה בחשבון.
הגשת תגובות לשימוע לרשות החשמל
הנכם מתבקשים להעביר את התייחסותכם בכתב לרשות, ככל שרצונכם בכך, עד לא יאוחר מיום 9.6.2010 בשעה 12:00. את התייחסותכם יש להגיש לגב' אסנת מרום (פקס 02-6217122, טלפון 02-6217109). על מגיש ההתייחסות לוודא אישור קבלת ההתייחסות עם גב' אסנת מרום.
הרשות רשאית להשתמש בתוכן המסמכים שיוגשו לה לצורך גיבוש מדיניותה והחלטותיה. עצם הגשת ההתייחסות כאמור יהווה הסכמה לפרסום המסמך כולו או חלקו, למעט חלקים הכוללים מידע מסחרי מסווג. הרשות רשאית, לפי שיקול דעתה לבקש הבהרות.
בתאריך 2/12/09 חתמנו חוזה על התקנת שתי מערכות פוטו וולטאיות 50 כל אחת, על גגות שני לולים מאושרים במשק שרכשנו. ניהלנו משא ומתן עם 3 חברות המספקות מערכות אלו ולבסוף הוחלט לחתום עם חברת סולאריה , שיכון ובינוי ,
ע"י שלושת הספקים השונים נאמר לנו כי אין מה לדאוג לגבי כמות המכסה וכי יש עדיין מספיק לפחות לשלושה חודשים הקרובים. מיד עם החתימה התחלנו בהשקעה
של חידוש אחד הלולים פינוי במטמנה של גג אסבסט, שהוחלף לגג אישכורית , השקעה של כ- 350000 ש"ח שגרמו לנו נזק רב, וגם נוסף עיכוב של חצי שנה ושהמערכת אפילו לא מותקנת עדיין. חברת חשמל הודיעה ב14/12/09 לאלתר על סיום המכסה, השאלה מה קורה אם אותם אזרחים שחתמו והשקיעו, והיינו בקשר ישיר עם חברת חשמל שאישרה את הגדלת השעונים בביתנו מיום 8/12/09 (מתועד למקרה הצורך).
אנו רואים בדרך שהדברים נעשו רשלנות מקצועית, מאחר ולא היה מעקב למכסות ואי לכך מבקשים שחברת חשמל תיקח אחריות ותכניס למכסה הקודמת את אותם אזרחים שחתמו לפני ההודעה ב14/12/09 בכדי למנוע עוגמת נפש והפסדים כלכליים לאזרחים התמימים. אירית ואלון רחמים בית נחמיה 0508214355
יש להגיש תביעה ייצוגית במקרה שלא יאושרו לאזרחים שחתמו חוזה לפני ה- 14/12/09.
מספיק לחתום חוזה ולהיות רגוע כדי להשקיע, לאן הגענו שגם החתימה אינה מספיקה?
נגיע לדרג הכי גבוה במקרה הזה ונדרוש גם אם נגיע לבגץ שקיפות בכדי לגלות מי אותם אנשים שמילאו את המכסה? והאם לכולם רישיונות ואישורים כדת וכדין.
ו