בכלי התקשורת התפרסמו בימים האחרונים ידיעות כי רשות החשמל מעריכה כי מדיניות משרד התשתיות להשגת יעדי ייצור אנרגיה ממקורות מתחדשים אינה ריאלית. הדברים התפרסמו בעקבות מכתב ששלח ראש אגף הסדרה ברשות החשמל, עודד אגמון למשרד התשתיות ובו הערות מקצועיות של הרשות למדיניות משרד התשתיות בתחום שהוצגה לראשונה בכנס אילת אילות לאנרגיה מתחדשת.
יו"ר רשות החשמל, אמנון שפירה – צילום: רשות החשמל
בכלי התקשורת התפרסמו בימים האחרונים ידיעות כי רשות החשמל מעריכה כי מדיניות משרד התשתיות להשגת יעדי ייצור אנרגיה ממקורות מתחדשים אינה ריאלית. הדברים התפרסמו בעקבות מכתב ששלח ראש אגף הסדרה ברשות החשמל, עודד אגמון למשרד התשתיות ובו הערות מקצועיות של הרשות למדיניות משרד התשתיות בתחום שהוצגה לראשונה בכנס אילת אילות לאנרגיה מתחדשת.
מדיניות משרד התשתיות נועדה להביא לידי ביצוע את החלטת הממשלה לייצר 10% מצריכת החשמל ממקורות אנרגיה מתחדשת עד לשנת 2020 ואילו השגות רשות החשמל מתייחסות להשגת היעד בכפוף להתייעלות של 20% מצריכת החשמל עד לשנת 2020. כלומר היעד של משרד התשתיות ל- 10% אחוזי ייצור החשמל מאנרגיות מתחדשות נגזר מהנחה כי תכנית ההתייעלות של 20% מצריכת החשמל במשק תתממש ועל כך חולק הצוות המקצועי ברשות. השגות נוספות מתייחסות לצורך במיפוי משטר הרוחות בישראל כדי להשיג את יעדי ייצור החשמל מאנרגיית הרוח ולצורך בקביעת מדיניות שונה למתקנים פוטו וולטאים ותרמו סולאריים.
הדברים הוצגו כחלק מן החיכוך המתמשך בין רשות החשמל למשרד התשתיות במסגרתו פועל שר התשתיות, עוזי לנדאו, להביא לפיטורי יו"ר רשות החשמל אמנון שפירה בעקבות שורה של חילוקי דעות בנושאים שונים ובראשום החלטת הרשות להוזיל את תעריפי החשמל בשיעור חד בעקבות הוזלת סל הדלקים לאחר מעבר משק החשמל לשימוש ב-40% גז טבעי שעלותו זולה יותר מפחם. חילוקי הדעות התבטאו גם בעובדה שרשות החשמל לא עודכנה בתהליך קביעת מדיניות משרד התשתיות לפיתוח אנרגיות מתחדשות למרות תפקידה המרכזי בביצוע המדיניות.
הנתק המתמשך בין הגופים המרכזיים האחראים למשק החשמל בישראל הגיע לשיאו השבוע כאשר נציגי משרד התשתיות לא השתתפו בכנס ציבורי של רשות החשמל בו הוצגה מדיניות התעריפים החדשה למקטע הייצור. במקביל הוציאו במשרד התשתיות זימון רשמי לראשי רשות החשמל כדי שיציגו בפניהם את מבנה התעריפים החדש. מצב בלתי אפשרי זה פוגע בפיתוח משק החשמל כולו ובענף האנרגיה המתחדשת בפרט.
לדברי דוברת רשות החשמל "אנחנו מברכים על ההסדרה של השר וזוהי התייחסות מקצועית פרטנית להסדרה – כנדרש מאיתנו. לבקשת משרד התשתיות לא יתפרסם השימוע עד להסדרת מספר סוגיות בהסדרה"
סיכום מכתב רשות החשמל כפי שנשלח למשרד התשתיות
מסמך המדיניות של המשרד לתשתיות לאומיות מציג עבודה מקיפה וחשובה לקראת השגת יעדי הממשלה לייצור חשמל באנרגיות מתחדשות. עם זאת, מהמסמך עולות מספר נקודות קריטיות עליהן מבקש הצוות המקצועי ברשות החשמל להצביע:
- במסמך ישנם ליקויים משפטיים אשר נדרשים לטיפול.
- על מסמך המדיניות להתייחס לשילוב האנרגיות המתחדשות במערך הייצור ותוכניות הפיתוח הכוללות של משק החשמל, כולל קביעת אבני דרך למערך התשתיתי הנדרש, והעברת הנחיות לחח"י בהתאם.
- קיומן של מכסות בלתי מוגבלות מייצר הטעיה. וקביעת מכסות למגזרים שונים איננו מתיישב עם עקרון מזעור עלויות.
- יעד ההתייעלות האנרגטית ל- 2020 מהווה הערכת יתר לפוטנציאל ההתייעלות האפשרי, ולכן יהיה צורך בכמויות חשמל גדולות יותר המופקות מאנרגיות מתחדשות על מנת לעמוד ביעד הייצור של 10% מסך ייצור החשמל. בשלב הראשון ממליצה הרשות לשקול הגדלה הדרגתית של כמות החשמל המיוצר מ- PV קטן.
- הרשות ממליצה להבחין בין PV גדול ומתקנים סולאר תרמיים בכל ההיבטים של קביעת המדיניות.
- דרישה ל- 100% כ"א ישראלי תיצור בשלב זה, חסם מיותר לקידום אנרגיות מתחדשות. בנוסף יש להתמודד עם חסמים נוספים, כגון איסוף מידע הנוגע למשטרי רוחות והפיכתו לנגיש ליזמים.
- סך העלות לשילוב אנרגיות מתחדשות מוערך ל- 2020 ב- 3.85 מיליארד ₪, המשמעות היא עלייה של 5.8 אגורות ברכיב הייצור.
חשוב להדגיש כי אין בהשגות המובאות כאן לבטל או להמעיט בחשיבות המסמך ובתוכנו, אלא להציע נקודת מבט מקצועית על תכניו, במטרה לאפשר לשותפים השונים תמונה שלמה ומדויקת יותר, ובכך לתרום להליך קבלת ההחלטות. רשות החשמל שמחה להעמיד לידי משרד התשתיות את כל הניסיון והידע המקצועי העומד לרשותה, ולשתף פעולה ככל אשר תידרש. כמו כן אנו עומדים לרשותכם בכל עניין או שאלה נוספים הקשורים במסמך זה ונשמח לקיים דיון מקצועי משותף עימכם בהקדם האפשרי.