במקביל לתחום ייצור החשמל מאנרגיה סולארית שעלתה לאחרונה לכותרות מתפתח תחום ההתייעלות האנרגטית. בכנס אילת אילות שהתקיים בשבוע שעבר עסקו חלק ניכר מהמושבים בנושא ההתייעלות האנרגטית אותו מקדם במרץ גם משרד התשתיות. שם פגשנו את עופר קרן מחברת נידן מערכות המתמחה בניהול ממחושב של צריכת האנרגיה בעסק ובבית.
נידן מתקינה מערכות שליטה על ציוד אנרגטי המסוגלות לפקח על אופן צריכת האנרגיה. המערכת מפיקה חשבונות חשמל לכל מערכת אנרגטית ומתריעה על ירידה בתפוקת הציוד. מערכות השליטה יכולות לנתח ולחזות תקלות במערכות טכנולוגיות בכלל ובתחום שימור האנרגיה בפרט.
איפה עומד תחום ההתייעלות האנרגטית לעומת תחום האנרגיות המתחדשות בישראל?
"אענה במשל קצר, הגיע עולה חדש מאיסלד לישראל ופתח חנות למכשירי החלקה על הקרח, אחרי שבוע שאלו אותו איך הולך? והוא עונה כנראה שיילך מצוין כי קמו לו כבר כמה חנויות של מתחרים ברחוב..
אנחנו בתקלה לאומית, בכל מקום שהציבור צריך לשלם עבור חוסר היעילות של המערכת אסור לתת לזה לקרות. אנחנו מממנים תעשייה סינית (של ציוד למערכות סולאריות), אנחנו מממנים חוסר תום לב של ספקי ציוד, ואנחנו מממנים השתלטות של בעלי עניין על אנרגיה ועל תום לב של הציבור".
מה החברה שלכם עושה?
"החברה שלנו עוסקת בהתייעלות אנרגטית, בהורדת שליש מצריכת האנרגיה על התנהגות טובה. ע"י ניהול המשאב והבנה שאנרגיה זה משאב שניתן לשליטה ושאפשר להשתמש רק במה שצריך ומתי שצריך. להגיע למקום שאנחנו אחראים על מה שאנחנו עושים ולהשאיר קצת אנרגיה לילדים שלנו.. מה שקרה במאה האחרונה זה ששרפנו את כל השאריות של הדינוזרואים (נפט), את כל הדלקים הפוסיליים, ועכשיו אנחנו מחפשים את האנרגיה שלנו מהשמש".
מה המוצר שלכם?
"המוצר שלנו הוא ניהול אחראי של המשאבים על ידי כלי תוכנה שבודקים כל רבע שעה האם צריכת האנרגיה היא ריאלית או שיש שימוש בזבזני בחשמל. אנחנו יכולים להשתמש רק בנתונים של חברת החשמל או של מונה חכם. לא צריך תמיד למדוד את הכל, מספיק לפעמים למדוד את הצריכה הכללית של חשמל מים ודלקים כדי לגלות האם הצריכה היא יעילה או לא".
מה קהל היעד שלכם?
רוב קהל היעד שלנו הוא תעשייה רשויות מקומיות ומלונות. לאחר שנסיים את הפרוייקט שלנו במקומות הגדולים הוא יהיה כלכלי מספיק כדי להגיע לכל בית. הפרוייקט הביתי שלנו נקרא "הדשא של השכן" ובו אנחנו משווים את צריכת החשמל של צרכן מול צרכנים אחרים עם אותם מאפיינים – מספר ילדים, גודל הבית, רמת השכלה ועוד. אם הנתונים גבוהים יחסית בהשוואה לצרכנים אחרים עם נתונים דומים אנחנו יודעים שאפשר לחסוך לא מעט חשמל.