החברה להגנת הטבע, גרינפיס, המועצה לבנייה ירוקה, האיגוד הישראלי לאדריכלי הנוף והשל, פנו לחברי הוועדה המקומית תל אביב, והביעו תמיכה בחלופה של רשות מקרקעי ישראל, שלדבריהם היא חלופה טובה בהרבה בהיבטים של סביבה, פתרון למצוקת הדיור, זיהום אוויר ורעש
"אנו מתנגדים לתכנית החדשה, ותומכים בתכנית הפיתוח אותה מקדמת רשות מקרקעי ישראל, וזאת מהטעמים הבאים", כתבו 5 הארגונים לחברי הוועדה המקומית." תכנית שדה דב, הינה אחת התוכניות בהן הושקעה חשיבה ותכנון בר קיימא ברמה הגבוהה ביותר בתל אביב – נעשה שימוש בעקרונות של שימור טבע והשארת שטחים פתוחים, תכנון רחובות המעודדים הליכה ברגל ומרקם של עירוב שימושים, תמהיל דיור מגוון, ועוד. לנוכח החשיבה הרבה והתכנון הרב שהושקע בשכונה זו, על מנת שתהיה שכונת הדגל של תל אביב. לא ברור מדוע לאחר השקעה כה רבה, ישנה נסיגה לאחור בתכנית המוצעת וכל העקרונות שהיו לחשובים ביותר, ירדו לטמיון.
לפי הארגונים שדה התעופה ממוקם בסביבה החופית: גדר הביטחון של שדה דב, מוצבת במרחק של עשרות מטרים מקו החוף, ומסלול ההמראה נמצא במרחק של 150 בלבד, מקו המים. קיום השדה במיקום זה, מוביל לכך שהגישה לחוף מצומצמת ורצועת החוף עצמה צרה במיוחד, זאת במציאות של חופים מצטופפים ומצטמצמים. יש לזכור כי "שדה דב" הינו שדה תעופה שאינו מוסדר סטטוטורית, אשר מזה עשרות שנים מתייחסים אליו כאל שימוש זמני, אשר אמור להסתיים ולהתפנות. אישורה של פעילות שדה התעופה באופן קבוע, במסגרת תכנית, כמוצע עתה בידי ראש העירייה, נוגד את תכנית המתאר הארצית לחופים (תמ"א 13), יהיה מנוגד לכל מדיניות תכנונית מקובלת לאורך חוף ימה של ישראל ולא יעמוד בעקרונותיו של חוק לשמירת הסביבה החופית משנת 2004. התוכנית המוצעת ע"י רמ"י, תביא לפינוי שדה התעופה, תקדם תכנון לפארק חופי, תוך שמירת שטח בן מאות דונמים לאורך החוף ברוחב מינימאלי של 300 מטרים, שישמש את תושבי העיר והסביבה ויהיה חלק מרצף חופי שהמשכו בתכנית תא/3700 המאושרת מצפון לשדה דב. לפארק החופי ישנן משמעויות חשובות, הן מבחינה ציבורית והן מהבחינה של שמירת טבע. נציין כי בגרסאות מוקדמות שלה, כללה תכנית רמ"י גם מרינה בחלקה הדרומית, אך בגרסתה העדכנית, התוכנית למרינה הוסרה, ועל כך אנו מברכים.
לפי הארגונים התכנית החלופית החדשה, המוצעת ע"י ראש העירייה, משמרת את החסרונות בקיומו של שדה תעופה בלב רצף אורבני והיא ממשיכה את הפגיעה בזכותו של הציבור ליהנות מרצף חופי באחד המקומות המבוקשים והעמוסים בארץ.
עוד הוסיפו הארגונים לגבי מענה למצוקת הדיור בתל אביב ובאיזור המרכז, תוך שימת דגש על דיור בר השגה – התכנית החדשה לשדה דב, המוצעת ע"י ראש העירייה, מפחיתה ב – 50% את כמות יחידות הדיור המתוכננת: תוכנית זו מציעה כ – 7,990 יח"ד, לעומת חלופת רמ"י, המציעה 16,000 יח"ד לערך. במציאות של "משבר דיור", במיוחד באזור המרכז, הפחתה כה משמעותית של יחידות דיור הינה בלתי מתקבלת על הדעת. יש לציין גם כי תוכנית רמ"י כוללת הדירות לדיור בר השגה וכן קריטריונים מחמירים לבנייה ירוקה. אנו מאמינים כי יצירת פתרונות דיור באזורים עירוניים, מופרים ממילא, תוביל להפחתת הלחץ על בנייה בשטחים פתוחים וערכיים, וכי יש למצות ככל שניתן את הבנייה המתוכננת בתוך הערים.
הארגונים אומרים כי אין לקדם תכנית, אשר מפחיתה בחצי את מספר יחידות הדיור, בתקופה זו של משבר דיור, ללא סיבה מוצדקת.
לבסוף מוסיפים הארגונים "סיבות נוספות לתמיכתנו בחלופת רמ"י:
· פינוי שדה דב יאפשר יצירת צירים רוחביים שיקשרו את רבעי צפון העיר לים.
· פינוי שדה דב יפחית את זיהום האוויר ואת מפגעי הרעש שמייצר שדה התעופה בלב המרקם העירוני.
· בשנים האחרונות הצטבר מידע חדש באשר לחשיבות הרבה שיש לרצועת החוף של ישראל במעבר ציפורים נודדות. כידוע ישראל היא נקודת מעבר בינלאומית לנדידת ציפורים, והקמת פארק חופי הינה משמעותית ביותר לשמירת טבע בסמוך לעיר.
אנו ערים לטענה כי לסגירת שדה דב ישנן משמעויות על העיר אילת ואנו גורסים כי יש לתת על כך את הדעת בכובד ראש ולייצר פתרונות חלופיים טובים שיענו על המשמעויות. לעמדתנו, הפתרון המוצע, בנחיתת המטוסים בנתב"ג, הינו סביר וניתן לשפרו. אנו נתמוך בחיזוק הקישוריות שבין נתב"ג למע"ר המטרופוליני של תל אביב, וליעדים נוספים ברחבי הארץ, על מנת שהדבר לא יפחית, או יזיק, לעיר אילת. יש לציין כי בתאריך 05.06.2018, אישרה המועצה הארצית לתכנון ובנייה, את מחלף הכניסה המערבי לנמל התעופה, אשר אמור לשמש כמחלף העיקרי אשר נותן מענה תחבורתי למגיעים לנמל התעופה מכיוון מערב, ובכך לחבר בצורה טובה יותר בין תל אביב לנתב"ג".