בשונה מהמגמה הרווחת בתעשיית הרכב, חברת מאזדה יצאה בהצהרה כי מכוניות חשמליות מזהמות יותר. יצרנית הרכב היפנית טוענת כי מכוניות חשמליות לא יביאו להפחתה בזיהום האוויר בעתיד הקרוב. לדעתה שיטת המדידה אינה מביאה בחשבון את הזיהום הנגרם בתהליך ייצור החשמל. לטענתה כיום מכוניות חשמליות מזהמות יותר ממכוניות בנזין.
החברה טוענת שמכוניות חשמליות אינן מספקות את ההפחתה המתבקשת בזיהום האוויר. האמירה השנויה במחלקות מתבססת על שיטת המדידה הנוכחית המתבססת רק על הנסיעה במכונית ולא מביאה בחשבון את זיהום האוויר הנגרם מהפקת החשמל בתחנות הכוח.
לדברי היצרנית, מכונית חשמלית בגודל בינוני צורכת 20kWh ל-100 ק"מ. במידה והחשמל אותו היא צורכת מופק על ידי תחנות כוח הפועלות על פחם פליטת ה-CO2 עומדת על 200 גרם לק"מ. זאת לעומת 156 גרם למכונית בעלת מנוע בנזין ו-100 גרם למכונית בעלת מנוע גז טבעי. לדברי היצרני עד למעבר משמעותי יותר לייצור חשמל באנרגיה מתחדשת (כיום כ-85 אחוז ממנה מופקת מדלק מאובן) מכוניות חשמליות לא יאפשרו להביא להפחתה אמיתית בזיהום האוויר.
בנוסף, חברת מאזדה טוענת כי בעתיד הקרוב הפחתה משמעותית בזיהום האוויר מתחבורה תגיע משיפור היעילות של מנוע הבעירה הפנימית. יש לזכור שלמאזדה אין בהיצע יחידת הנעה חשמלית או משולבת חשמל ברשימת הדגמים, מלבד גרסה היברידית ל-3 העושה שימוש ביחידת ההנעה של טויוטה ומשווקת רק ביפן. היצרנית צפויה להציג יחידות הנעה היברידיות וחשמליות רק בשנה הבאה.
לאחרונה חשפה היצרנית מנוע מהפכני המכונה Skyactiv-X שיוצע לראשונה במאזדה 3 העתידית שתראה אור בשנה הבאה. מדובר במנוע הבנזין הראשון בעולם עם הצתה באמצעות דחיסת אוויר על ידי הבוכנה, בדומה למנועי דיזל. בהשוואה למנועי בנזין נוכחיים במאזדה (Skyactiv-G), המנוע העתידי אמור לספק תוספת של 10-30 אחוזים במומנט ושיפור של בין 20 ל-30 אחוז בצריכת הדלק ובפליטת המזהמים.
היתרון של רכב חשמלי מעבר לנצילות הגבוהה של המנוע היא היכולת לטעון אותו ישירות ממקורות מתחדשים. לי יש מערכת סולארית על הגג , ובשנה הבאה יהיה גם רכב חשמלי נטען ישירות מהשמש. אז זה מזהם או לא? ברור שלא.
חבל שפרסמתם מאמר כל כך מוטעה ומטעה.
ראשית, רכב חשמלי בשונה מכל סוגי הרכב האחרים שציינתם פשוט לא פולט מזהמי אוויר בעלי השפעה בריאותית שלילית ישירה ״בגובה הרחוב״. כלומר – אם בריאות האדם חשובה לנו – יש לרכב החשמלי יתרון מוחלט.
בנוסף, בתמהיל הדלקים המשמש לייצור חשמל בישראל (הכולל גם פחם, אבל לא מעט גז טבעי), גם פליטת הפחמן הדו-חמצני (גז חממה ולא מזהם אוויר בעל השפעה בריאותית ישירה) יש יתרון ברור. היתרון הזה נקבע, לא על-פי מאזדה – יצרן כלי רכב שאיחר ליטול אחריות ולפתח כלי רכב חשמליים, אלא על-פי ניתוחי מחזור חיים שנערכו בעיקר בקליפורניה, (ואגב גם בישראל) וכללו את מכלול מקורות הזיהום מכלי הרכב.
אין גבול לכמות הדיסאינפורמציה ששחקנים דוגמת מאזדה בוחרים לזרוע בשוק כדי לקיים את הטכנולוגיה המזהמת שלהם עוד שנה ועוד עשור. לדוגמא, התחשיב שלהם לא כולל את העובדה שכלי רכב חשמלי לא דורש החלפת שמנים בתדירות גבוהה (פעולה מזהמת לכשעצמה, אבל מזכה את המוסך בהכנסה נאה). אבל האם אנחנו צריכים לעזור להם בהפצת חצאי האמיתות? מה הרלוונטיות של מאמר שדן ביתרון של רכב חשמלי בחשמל המופק אקסקלוסיבית מפחם? ישראל מזמן כבר לא שם ואני רוצה לקוות שמערכת תשתיות מודעת לכך. מצער מאוד ש״מערכת תשתיות״ בחרה לפרסם בשמה מאמר כל-כך שטחי ומטעה. מעלה כמובן את השאלה אם ״המערכת״ אכן בלתי תלויה.