קואליציה של ארגוני סביבה דורשים מהשר לעצור את הצעת החוק שמיטיבה לטענתם עם בעלי ההון על חשבון האינטרסים הציבוריים
ארגוני הסביבה "החברה להגנת הטבע", "צלול" ו"אדם טבע ודין" קוראים לשר האנרגיה יובל שטייניץ לעצור את קידום הצעת החוק אזורים ימיים שתעלה להצבעה בוועדת השרים לחקיקה כבר לפני ראש השנה, לטענתם הצעת החוק מקודמת כמחטף שיקל על חברות האנרגיה על חשבון הציבור הרחב.
ארגוני הסביבה טוענים כי בהצעת החוק הסביבה הימית מופקרת לבעלי אינטרסים, מה שלטענתם מעלה שאלות קשות על יחסי הון-שלטון ועל תפקיד הממשלה ונבחרי הציבור. ארגוני הסביבה קוראים לשר להחזיר את הצעת החוק לשולחן הדיונים ולקדם מה שנחשב בעיניהם להליך תקין כדי למנוע את הפקרת הים והמשאבים שבו לטובת בעלי ההון והאינטרסים. בנוסף, הארגונים דורשים מהשר לאפשר לציבור להביע עמדה על נוסח ההצעה ולהטמיע את הערות השר להגנת הסביבה ומינהל התכנון.
כידוע, בימים אלו מקודמת הצ"ח אזורים ימיים על ידי משרד המשפטים ומשרדך, ולאחר שאושרה בוועדת רגולציה ביום 7.8.2017, היא צפויה לעלות לדיון בוועדת שרים לענייני חקיקה בקרוב.
אנו פונים אליך היום בקריאה לעצור לאלתר את קידומה של ההצעה ולהחזירה אל שולחן הדיונים, וזאת מאחר שהנוסח הנוכחי מוביל לפגיעה קשה בעקרונות היסוד של שלטון החוק בישראל, ומביא בפועל להפקרת הסביבה הימית של ישראל ולפגיעה בזכותו של הציבור לקחת חלק בתהליך קבלת ההחלטות במרחב הימי. הפקרת הסביבה הימית לבעלי אינטרסים באופן המוצע בהצעת החוק, מעלה שאלות קשות על יחסי הון-שלטון ועל תפקידה של הממשלה ושל נבחרי הציבור, כמי שאמונים על החובה להגן ולשרת את כלל הציבור בישראל, וזאת במיוחד לנוכח החשדות המועלים בתקשורת לאחרונה, שמטילים צל כבד על תהליכי קבלת החלטות, בין היתר בכל הנוגע למרחב הימי של ישראל.
הצעת החוק בנוסחה הנוכחי, נוסח לו מתנגד גם השר להגנת הסביבה, מקודמת עכשיו בהליך מואץ ומזורז – דווקא בתקופת פגרת הכנסת והחגים של הכנסת, ומבלי שניתן יהיה לקיים בה דיון של ממש, בהליך דמוקרטי ראוי. יותר מכך, בניגוד לנוסחים קודמים של הצעת החוק, הנוסח הנוכחי – הבעייתי ביותר מבחינה ציבורית – קודם במחשכים, מבלי להעבירו להערות הציבור ומבלי לקבל את התייחסות ארגוני הסביבה לנוסח. כך, נראה שהכוונה היא לבצע "מחטף" באמצעותו יועבר חוק שנראה שמיועד כל כולו להקל על חברות האנרגיה על חשבון האינטרסים הציבוריים והסביבתיים בים התיכון. ואכן, הצעת חוק אזורים ימיים מביאה בפועל להפקרת הים על משאביו לטובת בעלי הון ובעלי אינטרסים, מבלי להתנות את הפיתוח החשוב של מאגרי הגז באיזון אל מול הפגיעה הציבורית והסביבתית.
בקצרה נזכיר את הפגמים העיקריים לראייתנו בהצעת החוק:
הצעת החוק מנטרלת את יכולתו של המשרד להגנת הסביבה להבטיח הגנה על המערכת האקולוגית בסביבה הימית, ומקנה לו מעמד של יועץ בלבד, ללא סמכויות פיקוח או אסדרה סביבתית.
הצעת החוק קובעת מנגנון עוקף-תכנון המדיר את הציבור מתהליך קבלת ההחלטות – פיתוח מאגרי האנרגיה במים הכלכליים מחייב את החלת חוק התכנון והבניה, או לכל הפחות החלת הסדרים תכנוניים ספציפיים ראויים בסביבה זו (לרבות תסקיר השפעה על הסביבה, מלא ושקוף, הכולל סקירת חלופות; תכניות קונקרטיות למתקנים; הליך התנגדויות / השגות).
העדר מנגנונים מספקים להגנה על הטבע במים הכלכליים, לרבות באמצעות אפשרות "ביטול" חד צדדי ומזורז של הכרזות על אזורים ימיים מוגנים.
מסמך המדיניות וההליך שנקבע לגיבושו לא נותן מענה לצורך בתכלול כלל האינטרסים, תוך שיתוף ציבור, או לצורך בהבטחת הגנה על הסביבה הימית. בין היתר, לוקה סעיף זה בקביעת "תקופת המתנה" ארוכה מידי, במהלכה אין כל בלמים או איזונים להחלטות משרד האנרגיה.
לאור הרשימה החלקית של הפגמים שלעיל, נשוב ונזכיר כי חשיבותם הכלכלית, הסביבתית והאסטרטגית של המשאבים במרחב הימי של ישראל היא חסרת תקדים, וככזו היא כר פורה לאינטרסים רבים, בהם גם אינטרסים כלכליים אדירים שאינם תואמים בהכרח את האינטרסים הלאומיים. במצב דברים זה, נדרשת דווקא הקפדה יתרה על הליך תקין, על שיתוף הציבור ועל משילות ראויה במרחב רווי שימושים וחשיבות זה.
על כן, אנו קוראים לך לפעול מיידית על מנת לעצור את הצעת החוק בנוסחה הנוכחי, ולהחזירה אל שולחן הדיונים, הפעם תוך הקפדה על הליך דמוקרטי מלא וראוי, במהלכו תינתן גם לציבור הזכות להביע את עמדתו לעניין נוסח ההצעה, ויוטמעו הערותיו של השר להגנת הסביבה ושל מינהל התכנון בעניינה.
בתמונה הראשית: חוף הים באשקלון. צילום: בני ואינר
מטה המאבק של שומרי מישור החוף מחזקים את ידיהם של הארגונים ומשתתפים באופן פעיל בכל דרך אפשרית להלחם בחוק ובני גזרות המיידיות שלו בצורת אסדת הטיפול הראשונה של לוויתן מול חוף דור, צינורות ומיכלי הקונדנסט שמאיימים כל כל הסביבה הימית שלצחוםי ישראל.
זהו חוק אנטי-דמוקרטי שתכליתו הפקעת סמכויות ממשרדי הבריאות והגנת הסביבה לטובת משרד האנרגיה, לשירותם של טייקוני הגז, כך שתאפשר פעילות נחפזת ולא אחראית סביבתית, בשם בהילות הפקת הגז ובתואנות "מדיניות-בטחוניות" עלומות. צריך לזכור שעל פי תחזית צריכת האנרגיה של המשק הישראלי, אין לנו צורך בגז ממאגר לוויתן בעשור הקרוב! אם כך, מנין נובעת הבהילות לפיתוחו של לוויתן באופן נמהר ומסוכן?
דווקא בעת הזו , בה חדשות לבקרים נחשפים חשדות כבדים לשחיתות בתהליכי קבלת ההחלטות במתווה הגז ובכל הקשור למתווה זה , נדרשת עצירה מוחלטת של חקיקת גזרות וחוקים חדשים הקשורים בדרך זו או אחרת לשוק האנרגיה . מחטף שכזה בעת הזו מעיד באופן בולט ושאינו נתון לערעור על חוסר תקינותו . חייבים לעצור ולא להמשיך לפחות עד שיתפזרו ענני הצחנה מעל כל הקורה במחשכים בשוק האנרגיה בישראל .
יש לציין את מה שלא נכתב במאמר, שהחוק המוצע מדיר מתהליך ההחלטות לא רק את המשרד לאיכות הסביבה, אלא גם כל משרד אחר ובככל זה מועצות מקומיות ועיריות המושפעות מהחוק. כך למשל, גם משרד הבריאות הופך ליועץ בלבד שחייב להגיב תוך 45 יום, וכך נפגעת זכות הציבור להגנה על בריאותו מפני גורמים בעלי ממון רב שבריאות הציבור מענינת אותם כקליפת השום. לא רק עניני הסביבה נמצאים נפגעים אלא גם בריאות הציבור בהקשרים הרחבים ביותר. מועצות ועיריות שהמתווה עובר בתחומן או שהן מושפעות ממנו, גם הן מודרות מהתהליך לטובת מעמד של יועצים שניתן לשמוע את דבריהם אך לא להתייחס אליהם. כך, לרןחה הגיזרה כולה, מיטב האינטרסים של הרבים מופקרים בגסות לטובת המעטים העושים לביתם.
מסרתן ומחואר