גב' סברינה סוסן, מנכלי"ת יחידת הרכבות בסימנס מוביליטי העולמית, בראיון על רכבות העתיד
צילום: ארנון מעוז
במציאות בה תנועת הנוסעים בכבישים גדלה במהירות, הרכבת הופכת לנדבך מרכזי ביותר בעולם התחבורה, ותפקידה המרכזי הנו ליצור פתרון להסעת המונים מהירה, מדויקת, זמינה ונוחה. במטרה סופית להוות אלטרנטיבה אמיתית ונוחה למשתמש וליצור את התנאים הנדרשים להפחתת השימוש ברכבים פרטיים.
סימנס צועדת בצעדי ענק אל עולם ניהול התחבורה החדש. לדוגמא בקטאר, עיר המונה 6 מיליון תושבים וצמיחה שנתית של 10%, סימנס מנהלת את המטרו ומפעילה 90,000 קרונות ביום, חלקם כבר קרונות אוטונומיים ללא נהג.
"מהפיכת הדיגיטליזציה משנה את עולם הרכבות מהקצה לקצה" אומרת סברינה סוסן, מנכלי"ת בחטיבת המובילטי של סימנס העולמית. "בחזון של סימנס, הערך המוסף האמיתי שלנו הוא בניית הדור הבא של הרכבות המשולב עם יכולות הדיגיטליזציה"
"אנו שואפים לספק את הפיתרון המושלם מהבית למשרד וחזרה"
בתהליך הדיגיטליזציה נאסף מידע מקיף מהרכבות, התחנות ומתחמי התחזוקה, דבר אשר מסייע לנוסעים ולמפעילים למצות את המימד הרכבתי טוב יותר. עבור הנוסעים דיגיטליזציה משפרת את חווית הנסיעה, ע"י הנגשת המידע לנוסעים המקבלים שירות יעיל יותר באופן משמעותי.
"אנו אוספים מידע רב כמו מספר הנוסעים ברציף, רמת התפוסה ברכבת, כמה ואיזה קרונות פנויים בזמן אמת, עיבוד המידע בזמן אמת מייעל את השירות לנוסע ומשפר את ההתנהלות בתחנה עצמה. לדוגמא: אנו מכוונים את הנוסעים הנכנסים לקרונות עם התפוסה הנמוכה ואת היוצאים ליעדם בדרך הקצרה ביותר. תהליך זה חוסך זמן וכסף וכן מגביר את אמון הנוסעים בחברת הרכבת.
אני חושבת שאנו צריכים כל הזמן להתרכז במתן מענה לצרכים של המשתמש הסופי. אנשים מעוניינים בפתרון מדלת לדלת. אנו שואפים לספק את הפיתרון המושלם מהבית למשרד וחזרה, אנשים ישתמשו ברכבת כי זה יותר קל ויאפשר להם להיות מחוברים לרשת גם בזמן הנסיעה".
מסע אל העתיד: כשקרון הרכבת שולח הודעה שהגיע הזמן לטפל בו
"סימנס לא רק מוכרת רכבות כבר עשרות שנים, אלא גם מבצעת את תחזוקת הרכבות שלה עבור לקוחותיה בכל העולם. וכשהיצרן מנהל את התחזוקה של הרכבות בצורה יעילה, הזמינות והאמינות, שהם הערכים הכי חשובים בעולם המוביליטי, עולות באופן משמעותי. זמינות, זה שם המשחק במוביליטי.
גם המפעילים נהנים מהדיגטיליזציה. אפשר לתת שתי דוגמאות מייצגות הממחישות איך בעולם החדש הזה, נוצר ערך למפעילים: איסוף נתונים על המצב הבטיחותי של הרכבת, מצב המסילה, מפגעים תחבורתיים, תקלות ועוד, מסייע למפעילים למקסם את השימוש בתשתיות.
דוגמא אחרת הם מרכזי דאטה המקבלים התראות מהרכבת על מצב הרכיבים. אחרי ניתוח המידע מחליטים על הזמן האופטימאלי לביצוע התחזוקה, ובכך נעים למעשה מתחזוקה על-בסיס זמן, לתחזוקה על-בסיס צורך. תהליך זה עשוי למנוע שבר או אפילו אסון, וחוסך עלויות משמעותיות למפעיל.
אנחנו צוברים ניסיון שמסייע לנו לייעל את התהליך בשביל הלקוח הסופי, ואותו אנו מטמיעים גם במקומות נוספים. אין ספק שנוכל לספק את כל השירותים האלה בישראל, במיוחד במדינה שהביקושים שלה עולים כל שנה ואוכלוסייתה גדלה ומתפתחת בקצב מהיר, ומערכת הכבישים לא מצליחה להדביק את הגידול המשמעותי באוכלוסייה"
next47 – מרכז החדשנות של סימנס כבר כאן
"ישראל זו מדינה מיוחדת שהחדשנות טבועה בדי־אן־איי של האנשים בה, זה מקסים ומרתק לראות את היצירתיות והיזמות שטבועה בגנים הישראליים. ולכן סימנס בחרה להקים כאן, במתחם שרונה, את מרכז החדשנות שלה – next47. יש בארבע ערים בעולם את מרכז המחקר והפיתוח שלנו, מינכן, שנחאי, סיליקון וואלי בקליפורניה ועכשיו כאן בתל אביב, זה מוכיח כמה ישראל חשובה בראייה האסטרטגית של ההנהלה העולמית.
אנו מאוד רוצים להיות חלק מהשוק הישראלי כי יש בו שילוב מעניין בין פתיחות לחדשנות מצד אחד וצורך הולך וגדל בשיפור התשתיות מהצד השני. אני חושבת שסימנס יכולה להשתלב פה בצורה מצוינת.
אנו מאוד רוצים להיות חלק מהשוק הישראלי כי יש לו את הפתיחות לחדשנות מהסוג שיוצר שילוב בין ניהול דאטה, ניהול תשתית ותחזוקה מהירה ויעילה שבסופו של דבר תוביל למטרה שהיא זמינות ללקוח הסופי ללא איחורים, בצורה כזו שתגרום לאנשים ביטחון לוותר על הרכב הפרטי ולהשתמש בתחבורה ציבורית, העתיד של עולם הרכבות כבר כאן".