אהוד אהרונוב, חקלאי בעל משק חלב ממושב גבעת יואב שברמת הגולן החליט להקים על גג העסק שלו מערכת סולארית של 50 קילו וואט.
תחקיר בלעדי: חברת החשמל נותנת אישורים כוזבים וגורמת להפסדים בענף הסולארי
אהוד אהרונוב, חקלאי בעל משק חלב ממושב גבעת יואב שברמת הגולן החליט להקים על גג העסק שלו מערכת סולארית של 50 קילו וואט. לאחר קבלת מספר הצעות הוא פנה לחברה המתמחה בהתקנת מערכות סולאריות על מנת להתחיל את הפרויקט הגדול. לאחר חתימה על העסקה עם החברה סולארית אהרונוב פנה לחברת החשמל על מנת לקבל ממנה את כל האישורים הדרושים להקמת המערכת ולחיבורה לרשת החשמל הארצית. הפנייה הראשונה שלו נעשתה ב-2009, אלא שאז אחר בימים ספורים בלבד את מועד הגשת האישורים הסופי עבור המכסות הישנות אשר אזלו ללא כל הודעה מוקדמת ולכן לא קיבל אישור.
אהרונוב נאלץ לחכות למכסה החדשה של רשות החשמל. בניגוד למכסה הישנה, במסגרתה ניתנו אישורים באופן מיידי ורק לאחר מכן נשלח נציג של חברת חשמל לשטח על מנת לבדוק את התאמתו לתנאים הדרושים למערכת, במסגרת המכסה החדשה, האישורים ניתנים רק לאחר בדיקת היתכנות אשר חייבת להתבצע עד 21 ימי עסקים מרגע הגשת הבקשה הראשונה על ידי הלקוח. זאת על פי התקנות של חברת החשמל. אהרונוב מספר: "מאחר והגשתי את הבקשה בתחילת חודש ספטמבר, הבדיקה של חברת חשמל נדחתה בגלל החגים. לבסוף ב-7 לאוקטובר, 2010 קיבלתי אישור סופי עבור התחברותי לרשת ומיד הלכתי לשלם את האגרה".
על פי תקנות רשות החשמל, המערכת הסולארית צריכה להיות מוקמת ומוכנה לחיבור בתוך 180 ימים מרגע קבלת האישור. לטענת אהרונוב "במקרה שלי, מיד לאחר קבלת המכתב, הלכתי לבנק ולקחתי הלוואה. השקעתי בפרויקט הזה כ-800 אלף שקלים מכספי ותוך חודש וחצי המערכת הייתה מוכנה מורכבת ומוכנה לחיבור". ב-21 בנובמבר, פנה באמצעות החברה הסולארית לחברת החשמל בבקשה לחבר את המערכת שלו לרשת החשמל. באותה עת, בשל מחסור במוני ייצור, המאפשרים לפקח על כמות החשמל המופקת על ידי המערכת, נענתה בקשתו בדחייה. "הבנתי שיש בעיה זמנית וחיכיתי שהיא תפתר".
מאז אותה דחייה, לטענת אהרונוב, אף אחד מחברת חשמל לא פנה אליו. "מאוחר יותר שמעתי מחבר במושב סמוך שהוא דווקא החל בתהליך החיבור לרשת ותהיתי מדוע אצלי העניין עדיין מתעכב". לדבריו, פנה אהרונוב שוב לחברת חשמל וגילה כי לטענתם לא ניתן לחבר את המערכת שלו לרשת בשל בעיות בתשתיות במושב כולו. כעת, לאחר פניות חוזרות ונשנות, אף נאמר לו כי בשל כך עלול תהליך החיבור להידחות אפילו לעוד שמונה חודשים.
"אני מאוד כועס על ההתנהלות של חברת החשמל. אני לא מבין מדוע לא נעשתה בדיקת תשתיות במושב במהלך 21 הימים מאז הגשת הבקשה הראשונית, כפי שהם מתחייבים בתקנותיהם". לדבריו, כשפנה לקבל מענה על תשובה זו, טענו בפניו בחברת חשמל דווקא כי דאגו ליידע אותו על כך ומוסיפים כי בבקשה שהגיש להם חסר היה מסמך כלשהו. " אני לא ידעתי על כך דבר", טוען אהרונוב ומוסיף תמיהה על כך שקיבל אישור בכתב לחיבור המערכת למרות המסמך החסר לכאורה.
למרות דרישותיו החוזרות לקבלת מענה מחברת חשמל, סובל אהרונוב לטענתו, מעיכובים רבים הנגרמים לדבריו מהליך בירוקרטי מסורבל והתנהלות לא תקינה של החברה. " אני נמצא כעת במו"מ עם נציגי החברה והם מצידם כל הזמן רק מספרים לנו סיפורים. אפילו אחרי שאמרו לי שהאישור שקיבלתי ניתן לי בטעות, הם לא מוכנים לתקן את עצמם ולחבר אותי לרשת. אני לא מאמין למילה ואני כבר לא יודע מה לעשות. ידוע לי שבעבר כבר נעשו במושב עבודות תשתית עבור מערכות סולאריות, עוד בתקופת המכסות הישנות. אבל כנראה בגלל שהם לא למדו לקחים מהבלאגן שנוצר בשיטה הקודמת ומכיוון שאין להם יכולת לחשוב לטווח הרחוק עכשיו הם צריכים להתחיל את העבודות האלה מההתחלה ואני צריך לסבול מזה".
בשל הסחבת הבירוקרטית, החליט אהרונוב לפנות לייעוץ משפטי של עורכת דין במטרה לבדוק אפשרות לתבוע את חברת חשמל. " אני יודע שהסיפור הזה לא ייגמר. השקעתי הרבה מאוד כסף במערכת הזאת ועכשיו אני סתם תקוע איתה. לקחתי הלוואה ואני לא יודע איך להחזירה. ההשקעה שלי לא נותנת שום פרי".
בתגובה לטענותיו של אהרונוב, מסרה אורנה וגמן, דוברת מחוז צפון וחיפה בחברת חשמל: "הטיפול בהזמנה נעשה בהתאם להוראות אמות המידה שנקבעו על ידי רשות החשמל ובהתאם ללוחות הזמנים הקבועים שם. ראוי לציין כי במקרה של א', לצורך החיבור נדרשה הקמת רשת חשמל, דבר המחייב קבלת אישורים והיתרים מהגורמים המוסמכים שטרם נתקבלו במלואם".
בזיון – נתנו אישור בטעות
אורנה וגמן – מה הקשר בין התגובה לתלונה
חברת חשמל מודה בטעות שנתנה אישור בטעות
אם נתנו אישור בטעות והבנאדם הוציא כמעט מיליון!!!1
יש לפצותו, מה לעשות?
על טעויות משלמים…
חוץ מזה מה יגידו הבנקים???????
שחברת חשמל לא אמינה באישורי מערכת סולארית?
כל הכבוד לתשתיות שמביאה חומרים ומחדלים מהשטח!
לא להאמין
איך יכול להיות שמקבלים אישור למערכת ואחרי זה לא עומדים מאחוריו
זו הרי שערוריה
למה מנהל המחוז לא מטפל אישית בעניין
למה הדוברת כמו פוליטקאית לא מתייחסת לבעיה האמיתית
צריך לתבוע אישית את האשמים
תשתיות – אפשר לקבל תגובה גם של ראשות החשמל ?
דרושה התערבות דחופה של הרשות לחשמל.
במקרה כזה חברת חשמל מבינה רק הוראות מלמעלה.
לא להאמין – ממש חוצפה
צריך לתבוע אותם עד שתצא נשמתם
אורנה וגמן – הביתה
NIS 5,000