המשרד להגנת הסביבה פרסם טיוטת תקנות להסדרה מחדש של תחום סילוק פסולת מסוכנת. לאחר אישורה, הטיוטה תחליף את התקנות הקיימות משנת 1990. ניתן להגיש הערות לטיוטת התקנות עד ליום 11 בינואר 2018.
ההסדר כיום קובע שכל פסולת המכילה חומר מסוכן נדרשת לפינוי לא יאוחר מ-6 חודשים מיום היווצרותה לאתר הפסולת הרעילה בנאות חובב, אלא אם התקבל אישור מהמשרד להגנת הסביבה לפינוי ליעד אחר.
עם השנים, הסדר זה העלה קשיים וסוגיות רבות, ביניהם לעניין יעדי פינוי הפסולת, שאלת סיווגה של פסולת כפסולת מסוכנת, הצורך בטיפול סביבתי בפסולת תחת הטמנתה בלבד ועוד.
על רקע ההתפתחויות בתחום זה נוסחה טיוטת התקנות המוצעת, שמבקשת לקבוע מכלול עקרונות חדשים להסדרת התחום:
המשרד להגנת הסביבה פרסם טיוטת תקנות להסדרה מחדש של תחום סילוק פסולת מסוכנת. לאחר אישורה, הטיוטה תחליף את התקנות הקיימות משנת 1990. ניתן להגיש הערות לטיוטת התקנות עד ליום 11 בינואר 2018.
ההסדר כיום קובע שכל פסולת המכילה חומר מסוכן נדרשת לפינוי לא יאוחר מ-6 חודשים מיום היווצרותה לאתר הפסולת הרעילה בנאות חובב, אלא אם התקבל אישור מהמשרד להגנת הסביבה לפינוי ליעד אחר.
עם השנים, הסדר זה העלה קשיים וסוגיות רבות, ביניהם לעניין יעדי פינוי הפסולת, שאלת סיווגה של פסולת כפסולת מסוכנת, הצורך בטיפול סביבתי בפסולת תחת הטמנתה בלבד ועוד.
על רקע ההתפתחויות בתחום זה נוסחה טיוטת התקנות המוצעת, שמבקשת לקבוע מכלול עקרונות חדשים להסדרת התחום:
(1) הגדרת פסולת מסוכנת: התקנות מגדירות "פסולת מסוכנת" כפסולת המכילה חומר מסוכן ונושאת אחת מתכונות הסיכון המפורטות בתוספת לתקנות. מדובר בתכונות סיכון כגון נפיץ, מחמצן, דליק, מסרטן וכיו"ב (קבוצות סיכון HP 1-15 בספרות המקצועית).
סיווג הפסולת כמסוכנת יבוצע על פי תקנות האיחוד האירופי, לרבות "קטלוג הפסולות האירופי".
יוער כי המשרד פרסם בימים האחרונים להערות הציבור גם טיוטת הנחיות לדיגום ובדיקה של פסולת מסוכנת.
שיטת סיווג זאת שונה כאמור מהותית מהמצב כיום, בו כל פסולת המכילה חומר מסוכן בעל מספר או"ם נחשבת פסולת מסוכנת. המשרד מבהיר בדברי ההסבר לטיוטה כי ייתכן ופסולת תכיל חומר מסוכן אך לא תהיה מסוכנת, שכן למשל לחומר מסוכן מסוים אין תכונות סיכון או כי ריכוזו או הכמות שלו בכלל הפסולת הם נמוכים. לפיכך נדרשת בחינת הסיכון מהפסולת ולא רק בחינת החומרים המסוכנים המצויים בה.
(2) קרקע שאינה חפורה: קרקע שאינה חפורה תסווג כפסולת "רגילה" או מסוכנת על ידי השוואת ריכוז החומרים המסוכנים שבה לערכי סף לחומרים מזהמים בקרקע (VSL) ובמידה ויהיו חריגות מערכים אלה, הם יושוו לערכים מבוססי סיכון Tier 1 במסמך IRBCA. זאת כאמור בניגוד למצב כיום, בו קרקע המכילה חומרים מסוכנים בכל ריכוז נחשבת לפסולת מסוכנת.
(3) פינוי הפסולת המסוכנת: הטיוטה מותירה על כנה את ברירת המחדל לפנות פסולת מסוכנת לא יאוחר מ-6 חודשים ממועד היווצרותה או מהמועד בו הגיעה לכדי יצרן או בעל הפסולת. הפינוי ייעשה לאתר טיפול מורשה על ידי המשרד – כלומר, לא נדרש עוד לקבל אישור פרטני לפינוי (או אישור רוחבי למתקן הטיפול מהמשרד).
אתרי הטיפול המורשים יוסדרו על ידי המשרד בהיתרי רעלים, בהם גם ייקבע אופן הטיפול המבוצע בכל אתר (סילוק או השבה, על פי קטגוריות הטיפול בפסולת המקובלות בדירקטיבה האירופית).
(4) פינוי קרקע המהווה פסולת מסוכנת ייעשה באישור המשרד להגנת הסביבה לאתר טיפול או למקום אחר המתאים להשבתה (למשל לשימוש בתשתיות).
(5) סקרי קרקע: הטיוטה מבקשת לחייב יצרני פסולת המנויים בתוספת החמישית (מדובר ברשימה ארוכה של קטגוריות תעשייתיות, לרבות בתחום המתכות, הכימיה, האנרגיה ועוד) לערוך בדיקות קרקע תקופתיות (או לפני סיום פעילות בעסק או מכירתו, בתלות בקטגוריה העסקית) על מנת לוודא שקרקע שאינה חפורה בתחום העסק אינה פסולת מסוכנת. הטיוטה קובעת הוראת מעבר לגבי עסקים שכבר ביצעו סקירות קרקע ב-7 השנים האחרונות.
(6) תוצרי לוואי: הטיוטה מאפשרת לפנות תוצרי לוואי של תהליכי ייצור לשימוש של צד שלישי, כאשר אותו שימוש לא ייחשב כטיפול בפסולת, וזאת בכפוף לאישור המשרד. אישור המשרד כפוף לשורה של תנאים ובהם כי קיים שימוש ודאי לאותו תוצר; כי התוצר הוא חלק בלתי נפרד מתהליך הייצור; כי ניתן לעשות שימוש בתוצר ללא כל עיבוד נוסף (למעט פעולות נהוגות בתעשייה לגבי מוצר או חומר גלם) ועוד.
(7) טופס מלווה: הטיוטה מעגנת את החובה הנדרשת כיום בהיתרי רעלים ללוות פסולת מסוכנת בטופס מפורט הכולל את תיאורה, מרכיביה, כמותה, אריזתה וכיו"ב. בדברי ההסבר לטיוטה מבהיר המשרד כי במידה ובאתר הטיפול אושר איחוד זרמי פסולת, ניתן להחליף את הטפסים המלווים של כל הזרמים בטופס מלווה חדש שיתייחס לפסולת שנוצרה – דבר שיפחית מהעומס הבירוקרטי הכרוך בעניין.
(8) BAT וטכניקות חדשניות: טיוטת התקנות מחייבת בעל היתר רעלים שעוסק בפסולת (יצרן או בעלים של פסולת מסוכנת ובעל אתר טיפול) ליישם BAT בפעילותו בפסולת מסוכנת לצורך מניעת פגיעה בסביבה או בבריאות הציבור. עם זאת, התקנות מסמיכות את המשרד להתיר שימוש בטכניקה חדשנית שטרם הוכח שהיא BAT בתנאים מסוימים.
(9) פסולת ביתית: הטיוטה מבהירה במפורש כי היא לא תחול על פסולת מסוכנת שמקורה במשקי בית פרטיים או במוצרים המתאימים לשימוש בייתי מחמת הרכבם, טבעם וכמותם גם אם מקורה בבתי עסק או בתעשייה. מדובר בחומרי ניקוי, חומרי הדברה ומוצרים מסוג זה.
(10) כניסה לתוקף: הטיוטה קובעת כי התקנות ייכנסו לתוקף 90 ימים מיום פרסומן, אולם קובעת הוראת מעבר של 9 חודשים להשלמת בחינת סיווג פסולת מסוכנת שנוצרה טרם הכניסה לתוקף. עד להשלמת הסיווג, ברירת המחדל תהיה סיווג הפסולת כפסולת מסוכנת.